![]() |
Anitivirus för Windows Server 2008?
Hej,
Vad rekommenderar ni och var har ni köpt det? |
Det finns massor med alternativ men jag kör McAfee VSE genom specialdeal med McAfee men köpt av NSEC då McAfee inte säljer direkt annat än till riktigt stora kunder (>100k licenser). Jag använder också clamwin och har provat Symantec med gott resultat men deras Endpoint Protection är inget jag kan rekommendera på en server om man inte är väldigt familjär med hur man ställer in det.
Ska man köpa ett fåtal licenser kan det löna sig att googla lite för att hitta bra rabatter, 50% är inte helt ovanligt. |
Vi använder Sophos inom hela koncernen, centralt styrt, och det fungerar otroligt bra.
|
Har tittat på Symantec med det verkar vara en uppsjö av olika licenser i olika webbshoppar - verkligen en röra.
|
Vi kör forefront på servrar och klienter.
För priv personer = security essentials |
EDIT: Glöm det jag skrev
|
Citat:
Lösningar som forefront är ju kanon, men för 1-2 servrar lite overkill, i alla fall i pris. |
För att kunna installera AV på en server krävs oftast de som säljs
i volymlicenser där minsta antal är 5 st. Behöver man 1-2 st så är det Panda Cloud Office Protection som gäller. Skicka gärna ett PM för mer information. Vi arbetar en hel del med olika antiviruslösningar för företag och just servrar kräver i nästan alla fall volymlicensiering. Testar du att installera Norton på en server får du direkt ett fel- meddelande att programmet inte kan installeras på Server-OS. |
Jag kör ESET NOD32, Tycker det är helt underbart. Fantastiskt skydd och tar nästan inga resurser. http://www.eset.se/
Dessutom möjlighet till övervakning och annat, men det har jag inte testat! |
Ska du köra Eset NOD32 på en server behöver du köpa Business Edition som
är minst 5 licenser. Sen att ESET inte har något eget viruslaboratorium, utan endast kopierar de 6-7 stora tillverkarnas signaturer är en annan diskussion. NOD32 är "snabbt" bara för att alla köper "Nod32 Antivirus". En ren antivirus- motor utan någon brandväggsfiltrering, anti-rootkit, antispam, föräldrarkontroll, eller liknande. Skulle du istället köpa Nod32 Smart Security som innehåller dessa saker kommer du upptäcka hur mycket segare den blir. Norton 2010 Antivirus är t.ex. snabbare än NOD32 Antivirus. Men köper man Norton i en affär så köper man givetvis Norton Internet Security 2010 som är ett komplett paket, men också mycket snabbt. I version 2009 optimerades programmet ordentligt och 2010 blev det ännu bättre. Med dagens snabba datorer och Windows7 så känner man knappt av något virusskydd. På Vista spelar det ingen roll vilket skydd man inst- allerar - operativet är ju kasst från början. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson