![]() |
Lever på enskildfirma
Hej!
Jag lever idag på min enskilda firma och har svårt att hålla isär privata och företagets pengar. Behöver tips på hur jag ska göra. Exempel: Jag fakturerar 100.000kr ink. moms i månaden. Jag har privata utgifter, hyra, bil etc. för 15.000 kr i månaden. Köper en dator för 15.000kr ink moms. Hur ser mycket pengar har jag egentligen då? Hoppas ni förstår vad jag menar. Frågar bara för att slippa jobbiga överraskningar. |
Det blir en grov gissning men den månad du köper datorn så har du c:a 30000 att spendera på dina privata utgifter men det förutsätter att du inte har andra utgifter i firman. Med tanke på dina frågor och hur mycket du fakturerar så skulle jag rekommendera dig att satsa på ett AB och dessutom anlita en redovisningsfirma som sköter din ekonomi inkl. löneutbetalning.
|
Citat:
Du skall definitivt ha skilda bankkonton för privata utgifter och företagets. Håll isär uttag och betalningar så skall du ju inte bli fel. |
Grovt räknat så får du behålla ca 30 kronor för varje hundring. Då räknar jag skatter, moms, och löpande utgifter för ditt företag. Köper du sedan större saker vissa månader så får du mindre pengar själv.
Har du så dålig koll på ekonomi, skulle jag råda dig att gå en kurs innan du börjar arbeta aktivt med ditt företag. Det kan kosta mer än vad det smakar om du gör fel från början. Svårt att rätta till det sedan. Även att fakturera för 100 000 kr per månad är ingen lätt uppgift om du är i startgroparna, det är inte helt lätt att komma i dessa summor till en början. Det du ska göra är att bestämma ett datum varje månad som ex. 25-e, där du tar ut en lön. Innan dess ska du ha betalat alla företagets räkningar för den aktuella månaden, samt moms och skatter. När du gjort allt det så är det bara dina pengar kvar på kontot, ta ut upp till 60% av det i lön och spara resten. Gör du så, kommer du att klara dig bra. Annars hamnar du snett. |
Betala sedan ut en "lön" som är lika stor varje månad. Exempelvis 20 000 kr.
Samtidigt bör du du betala en preliminärskatt om ungefär 20 000 kr för att motsvara skatten på din "lön". Dessutom bör du betala in kanske 15 000 kr i moms. Om du betalar in 40 000 kr på skattekontot och sätter in 20 000 kr på ditt privata konto varje månad har du fortfarande 40 000 kr kvar på företagskontot. Då bör du inte ha gjort av med pengar så att det inte finns några pengar kvar när du ska betala skatt. |
I slutändan betalar du skatt på den vinst du gör.
Om du under ett år fakturerat 80 000 kr per månad som i ditt exempel blir det 960 000 kr på ett år. Det framgår inte alls att du skulle ha några kostnader i verksamheten förutom en dator på 12 000 kr. Det låter alldeles för bra för att vara sant; men är det så blir din vinst förutsatt att datorn skrivs av på ett år: 948 000 kr. Räkna med att du får betala cirka 570 000 kr i skatt så din ersättning efter skatt borde bli 378 000 kr eller 31 500 kr per månad. I exemplet ovan vill skatteverket dessutom att du betalar in 25% av (960 000 - 12 000) => 25% av 948 000 = 237 000 kr i moms. På företagets konto ska du under året ha fått in 1 200 000 kr. Räknar vi istället med att du har någon form av rimlig grundkostnad på 20 000 kr per månad blir vinsten 60 000 kr/mån eller 720 000 kr per år. Skatteverket vill förmodligen ha cirka 430 000 kr i skatt och du får kvar 288 000 kr eller 24 000 kr per månad. Du har fortfarande fått in 1,2 MSEK på företagskontot och moms att betal bör bli 180 000 kr. |
Med andra ord..
Inkomst: 100.000:- (ink) Utgift i företaget, dator: 15.000:- (ink) Till skattekonto: 25.000:- Lön: 15.000:- Bör spara extra i skatter: 15.000:- Saldo i företaget: 30.000? Ute och cyklar helt? ------- Jag läser Johnnys inlägg några gånger och är med i ditt resonemang men jag blir nästan chockad över saker att hålla koll på och det känns tråkigt att behöva gå i vinst öht. Jag har svårt att se hur många kiosker kan gå runt alls med dom där summorna + anställda. Varför ska det kännas bättre att fakturera 100.000:- betala 25 i moms och ta ut ca 37 i lön? |
Som sagt, det verkar som om ekonomidelen inte är något du har koll på eller vill ha koll på och det är helt ok men då bör du absolut låta en redovisningsfirma ta hand om den delen åt dig. Det borde vara väl spenderade småslantar i sammanhanget.
|
Varför räknar du ens med moms? Det är inte dina pengar.
Du bara tar in dessa för att slussa vidare till staten.. |
Citat:
Inköp dator 12 000 kr + moms 3 000 kr Det innebär att denna månad vill skatteverket ha 20 000 - 3 000 kr = 17 000 kr i moms Kostnaden för datorn skrivs normalt av på tre år. Om du kan motivera att du behöver köpa en ny dator varje år kan du kanske skriva av hela redan första året men vi bortser från den möjligheten. Det innebär att endast 1/3 räknas som kostnad första året, resten kommer år två och tre. Så 12 000/3 = 4 000 kr i kostnad. Resultat per år är alltså 80 Tkr x 12 - 3 Tkr = 957 Tkr. Detta resultat är skattegrundande. Du ska alltså på årsbasis betala in moms: 12 x 20Tkr - 3Tkr = 237 Tkr Beskattningsbart resultat blir 957 TKr och du betalar förmodligen minst 50% i skatt alltså blir det i runda slängar 500 TKr i skatt och 237 Tkr i moms att betala. Det du kan betala ut till dig själv bör alltså bli 957-500 = 457 TKr. Men du bör ha mer kostnader än bara en dator. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson