WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Fråga om Klarnas avgift vid Fakturerar Mig (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1041101)

wechip.se 2010-03-22 17:30

Fråga om Klarnas avgift vid Fakturerar Mig

Ska implementera Klarna i vår nya webshop men tänker låta kunden betala de 2.95% som Klarna tar från varje transaktion med Fakturera Mig, bakar in det i faktureringsavgiften från Klarna så kunden ser det klart och tydligt.

Nu till frågan, är det totalbeloppet inklusive frakt som Klarna tar 2.95% från? Eller är det exklusive frakt? Kundtjänsten har stängt så jag kunde inte kolla där.

Wojt 2010-03-22 17:43

Ink frakt.

wechip.se 2010-03-22 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20347587)
Ink frakt.

Tack så mycket!

eboy99 2010-03-23 09:11

Tänk på att klarna tar 2,95% på hela det fakturerade beloppet inklusive den avgift du tar från kunden, så om du ska låta kunden betala allt så blir procentsatsen lite högre än 2,95% som du ska debitera kunden.

Mystica 2010-03-23 23:51

Citat:

Ursprungligen postat av eboy99 (Inlägg 20347684)
Tänk på att klarna tar 2,95% på hela det fakturerade beloppet inklusive den avgift du tar från kunden, så om du ska låta kunden betala allt så blir procentsatsen lite högre än 2,95% som du ska debitera kunden.

Det jag finner irriterande är att man betalar 2.95% på det totala beloppet som är inklusive moms. Viket också betyder att igenligen så är 2.95% lite villseledande beroende på hur man räknar.

xsajt 2010-03-24 13:10

Jag har precis räknat på mina kostnader för att använda klarna och det landar på närmare 4000kr i månaden. Då räknar jag med deras månadsavgift på 374kr och att jag tar de 29kr (som jag nu lägger på i avgift för fakturaköp) själv.

Det blir ett snitt på runt 80kr/faktura och min snittorder ligger på närmare 800kr. Det får en att fundera på att ta tag i faktureringen själv :)

Conny Westh 2010-03-24 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av wechip.se (Inlägg 20347585)
Ska implementera Klarna i vår nya webshop men tänker låta kunden betala de 2.95% som Klarna tar från varje transaktion med Fakturera Mig, bakar in det i faktureringsavgiften från Klarna så kunden ser det klart och tydligt.

Nu till frågan, är det totalbeloppet inklusive frakt som Klarna tar 2.95% från? Eller är det exklusive frakt? Kundtjänsten har stängt så jag kunde inte kolla där.

Du kan INTE ta ut avgifterna från klarna direkt av din kund hur som helst, det är en avgift som du bör räkna in i din produkts pris i stället. Det blir ett påslag på 3,04% (1/(1-2,95%)) om du tänker debitera det utan eget påslag. Men om du har 50% bruttomarginal på dina produkter så blir d.v.s 6,97% (1/(1-(2,95%/(1-50%)))) påslag.

Conny Westh 2010-03-24 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av xsajt (Inlägg 20347892)
Jag har precis räknat på mina kostnader för att använda klarna och det landar på närmare 4000kr i månaden. Då räknar jag med deras månadsavgift på 374kr och att jag tar de 29kr (som jag nu lägger på i avgift för fakturaköp) själv.

Det blir ett snitt på runt 80kr/faktura och min snittorder ligger på närmare 800kr. Det får en att fundera på att ta tag i faktureringen själv :)

Räkna in kostnaderna för klarna i priset du sätter på produkterna.

Om du har en månadsförsäljning på 40 000 SEK så bör du höja priset så du får in 48000 SEK per månad (förutsatt att du har 50% bruttomarginal) för att du ska få igen kostnaderna.

Försök att undvika att låta kunden se de omkostnader du har. Det är inte intressant för kunden och de komemr garanterat att ifrågasätta alla kostnader du har, för det ger inte kunden något extra värde.

Kunden vill bara betala för det som kunden uppfattar som ett mervärde. Kostnaden till klarna är knappast en sån. Försök generellt att ha så få "extrakostnader" för kunden som möjligt, räkna in detta i ditt pris i stället.

xsajt 2010-03-24 17:05

Eftersom jag har 3 olika betalningsalternativ blir det svårt att räkna in kostnaderna om nu någon väljer fakturering. Har faktiskt inte haft en enda kund under 1 års tid som har frågat vad fakturaavgiften på 29kr går till. De som inte är villiga att betala den kan välja kortbetalning eller genom internetbank helt enkelt. Tror inte det är många som hoppar av ett köp p g a att det är en fakturaavgift. Så där håller jag inte med dig. Den avgiften behöver man inte baka in i priset anser jag. Inte för att få mer kunder i alla fall :)

Conny Westh 2010-03-24 21:07

Citat:

Ursprungligen postat av xsajt (Inlägg 20347926)
Eftersom jag har 3 olika betalningsalternativ blir det svårt att räkna in kostnaderna om nu någon väljer fakturering. Har faktiskt inte haft en enda kund under 1 års tid som har frågat vad fakturaavgiften på 29kr går till. De som inte är villiga att betala den kan välja kortbetalning eller genom internetbank helt enkelt. Tror inte det är många som hoppar av ett köp p g a att det är en fakturaavgift. Så där håller jag inte med dig. Den avgiften behöver man inte baka in i priset anser jag. Inte för att få mer kunder i alla fall :)

Jag tänkte närmast på de 2,5% av det totala fakturabeloppet du betalat till klarna. Det kan du inet specificera särskilt på fakturan, utan baka in det i priset på produkterna.

Jag tycker du ska räkna med så goda marginaler att du har med alla kostnader i produkternas pris, fakturaavgiften får bli en "bonus" för din del.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson