![]() |
Är TV:n trasig eller är det en inställning?
Hej!
Fick idag min nyköpta TV som kostade 10000 hos återförsäljaren som är ett av nordens största postorderföretag. Dom heter motsatsen till Dust-out ;) TV:n som är en plasma är 50 tum och är svart/död i de 10 bottersta centimeterna av den faktiska skärmen som totalt är 62 cm hög. Detta felet har varit sedan jag startade teven första gången för åtta timmar sedan. Jag har rotat igenom alla inställningar, manualer och Google. Ingen förklaring. Supporten öppnar igen på måndag. Någon med lösning? Är det inställning eller ett måndagsexemplar? Tacksam för svar (även om det är gissningar). :) (På bilden syns att undertexten kapas) http://img404.imageshack.us/img404/2189/blablav.jpg |
Om du ändrar Aspect ratio på tvn? tex. ändrar ifrån 16:9 till 4:3 eller Auto, Zoom eller Cinema? (Dessa kanske inte finns på din tv, men brukar vara med på dom vanligaste).
|
Tackar för svaret hnn men detta har jag testat (16:9, 4:3, zoom, zoom wide). Även att positionera bilden upp/ner samt stretcha.
Update: TV:n är också kall i det svarta området jmf. med där bild finns. |
Har inget förklaring vad det beror på, med vill rekomendera minhembio.com där du hittar medlemar som är proffs på tv-apparater.
|
Det låter som formatet som programmet visas i. Om programmet visas i 4:3 och man ändrar TV:n till zoom 4:3 så blir fortfarande ca 10 cm i vänster och höger kant svarta. Troligtvis är det en inställning på din TV.
|
Jag tycker det låter som produktionsfel.. Du säger att tvn är kall i det svarta fältet? För mig låter det då som att det är något galet med plattan som lyser upp bakom
Men jag är ingen expert. Du kan ju prova genom att koppla en annan källa på en annan port på tvn? Får du samma fel med olika källor och olika ingångar på tvn så är det högst sannolikt tvn som felar. Lyckligtvis så är du ganska säkert (och med god marginal) utanför det "tillåtna antalet felande pixlar" som leverantörer brukar skydda sig mot. |
Om ni tittar på bilden som postades så är det rätt uppenbart att det inte är en aspect ratio-inställning som strular utan att det snarare antagligen är någonting fel på panelen.
|
Halva inlägget försvann i mitt svar.
Självklart skulle du kolla om det fortf. var svart i det nedre området. Är det så, så reklamera TVn. |
Nu är jag säker på att det är ett produktionsfel.
Reklamerade till "Dust-off" på deras mail, nu är det dock intressant om de lägger skulder på: 1. Mig 2. Posten 3. Samsung 4. Sig själva Tack för brainstormingen kring vad som kan vara fel förresten! :) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:00. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson