![]() |
vem åker dit?
Hejsan!
har suttit och funderat på detta: Om jag startar en hemsida med en partner, min partner äger domänen "exempel.se" och jag har server. i slutändan så visar det sig att sidan är olaglig på ett eller annat vis, dock inte att domänen är olaglig utan innehållet på sidan. Vem är det som kommer åka dit, jag som äger server med innehållet eller han som sitter med domänen på hans konto? tacksam för svar :) //Philip Andersson! |
Sådant avgör domstolen.
Men jag skulle nog säga alla medhjälpare. Tror du inbrottstjuvens förare åker dit eller inte? |
Citat:
Dock så avgörs det i rätten då personen i fråga kanske inte har en aning om vad som framgår på sidan, liksom webbhotellsägare. |
Chansen är större att du åker dit eftersom det är du som lagrar innehållet på maskinen, eller högre straff.
|
du har inte funderat på att göra en laglig tjänst för omväxlingens skull?
|
Citat:
Det finns inga undantag, är du företagare så måste du följa lagen i alla lägen. Det är dessutom DITT ansvar att ta reda på att tjänsten du planerar är laglig, man kan ALDRIG skyylla på att man "inte visste" att det var olagligt, det är bara att kontakta en advokat, för att få detat verifierat. Har man gjort det så kan man i alla fall skylla på att man har "kontrollerat att det var lagligt" och att man givetvis ska ha skriftlig dokumentation på detta. Skriv en affärsplan så kan du verifiera med fler personer att det du gör är lagligt... När du dragit igång verksamheten ska du kunna trycka det i tidningen så alla kan läsa vad du gör. Då ska alla kunna läsa även skatteverket, polisen, dina föräldrar, mormor, farmor farfar och morfar. Om du inte själv känner at du kan stå upp för din verksamhet ska du över huvud taget inte ge dig in på det, då är det troligen en dålig idé. |
Tackar alla för alla era svar! :) tror jag fått svaret iaf, och för er som tror eller undrar så är detta bara en random fråga, ABSOLUT INGET jag kommer ge mig in på. har redan varit inne på den linjen tyvärr tidigare.
Citat:
Visst, jag driver nyhetsarkiv.se och har kollat upp på alla som levererar sin RSS om deras rättigheter och regler och ingen har något stort krav mer än att man ska förtydliggöra källan. Och där lite ifrån frågan kommit, där det är att jag driver servern och min partner har domänen. men som sagt, vi har inte bekräftat det helt om det är olagligt med advokat eller någon juridisk person. men så vitt jag vet så är inget annat på hemsidan mer än artiklarna i tveksamheter. Tack! |
Citat:
Det är skakigt att inte ha avtal i affärsrelationer. Helst bör ni registrera ett gemensamt ägt bolag som ett kommanditbolag eller handelsbolag där bolaget i sig äger alla rättigheter i bolaget. Ger det bra lönsamhet och ni har likviditeten så bör ni regga ett Aktiebolag. |
tack ConnyWesth! just nu som sidan ligger så väntar vi bara på trafiken och antalet artiklar, altså bygger sidan upp sig själv just nu, sedan när vi kan börja tjäna pengar går vi in på den delen. Ursäkta om jag får fråga varför just AB? (om det nu skulle vara lönsamt)
Tack :) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson