![]() |
Loopia sniffade?
Nej, jag valde inte helt en lika stark rubrik som bloggaren på denna länk :)
http://tolvhundra.com/loopia-hjalper...apa-domannamn/ jag vill påpeka att jag inte postar detta här på wn för att kritisera Loopia, då jag själv är ett fan av vad dom gör! Men jag anser att det borde komma fram om det faktiskt ligger något i blogginlägget. MVH Fredrik |
Citat:
|
Citat:
Jag fattade det som att han menade Namecheap, har inte hört något sånt om dem tidigare, vilket är varför jag valde att anta att han pratar om personen som isf har använt namecheap. Svårt att kolla när han inte vill berätta vilken domän det gäller.. Det är ju inte precis så att man vill chansa med någon intressant domän, vad jag förstår så rör det .com eftersom att .se var orörd? Jag vill poängtera att detta kan vara total bullshit, men på den chansen att det inte är det så är det definitivt värt att kolla upp. |
NameCheap har väl någon anonymitetstjänst tror jag? Det kan ju hända att personen som registrerade domänen använde sig av den tjänsten, och Anders (som skrev blogginlägget) missuppfattade det som att det är NameCheap som äger domänen.
|
BjörnJ mycket möjligt som du säger, men den intressanta punkten är ju då om dom har fått denna data från loopia på något vis.
|
Det finns säkerligen ett fåtal personer på webbhotellen som inte håller sig till reglerna (kanske vissa med kopplingar till NN?) men hur lätt är det att upptäcka och hur många anstränger sig verkligen för att göra detta? Det finns mycket skumma individer i internetbranschen öht eftersom man är så pass anonym. I det här fallet är ju dock Loopia störst i Sverige när det gäller domännamn så det finns säkerligen en del som försöker sig på att utnyttja detta.
Kort sagt - omöjligt att säga något alls utan mer på fötterna. Ett enskilt fall säger ju nada... |
Jag har vid två tillfällen råkat ut för .se-domäner som registrerats av någon annan samma dag som jag kollade om dom var lediga via Loopia.
Efter det så söker jag aldrig efter bra domännamn via något webbhotell. Synd att man inte är lika bra som Internet Sweden på att snoka, annars hade man säkert kunnat hitta nån koppling till en anställd på Loopia. :) |
Anledningen till att jag hajade till när jag såg detta var att jag själv har upplevt det här till viss del några gånger. Men i mina fall har det handlat om att jag har kollat en listan p 10 - 30 domäner, och när jag sedan har førsøkt bulkregistrera dessa, antingen hos loopia eller annan registrar så har sedan några varit registrerade. I mitt fall så blir ju sannolikheten før random otur mycket større, eftersom det slås ut på många fler domäner. När det händer ett par ggr så børjar man dock att fundera.
|
Det har hänt mig någon enstaka gång hos Loopia också men då jag registrerat de flesta domäner genom Loopia så har jag inte direkt reagerat på det.
|
Jag har upplevt samma sak någon gång när jag kollat domäner hos Domaininfo, men senare tänkte jag att det antagligen var en tillfällighet (vilket jag fortfarande tror).
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson