WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Inte fått företagskortet (kreditkort) än? Adwords/Facebook-annonserign (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039453)

Geneva 2009-12-05 17:22

Inte fått företagskortet (kreditkort) än? Adwords/Facebook-annonserign

Hej och hå.

Jag funderar på att köra lite Adwords samt facebook-annonsering. Men jag har inget företagskort än och jag undrar om det är möjligt att "dra av" det på företaget ändå som en kostnad även om man kör via ett annat kort så länge (det privata)? Funderar först och främst på Facebook-annonsering.

Jonas 2009-12-05 19:21

Vilken är din företagsform?

se7en 2009-12-05 20:52

Geneva> Jag har valt att inte köra företagskort alls. Betalar med annat kort (mitt privata), så fort jag tar emot ett kvitto/faktura för jag över den exakta summan till mitt privatkonto. Kan vara bökigt men helt ok enligt revisorn. Bokför det inte på något speciellt sätt och gjort så dom senaste tre åren.

Geneva 2009-12-06 01:11

Enskild firma är min företagsform. se7en okej, då är det bara att tuta och köra :) Man ska ju kunna flytta pengar fram och tillbaka mellan privata/företagskontot utan problem när det är enskild firma.

elitasson 2009-12-06 20:41

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20334242)
Geneva> Jag har valt att inte köra företagskort alls. Betalar med annat kort (mitt privata), så fort jag tar emot ett kvitto/faktura för jag över den exakta summan till mitt privatkonto. Kan vara bökigt men helt ok enligt revisorn. Bokför det inte på något speciellt sätt och gjort så dom senaste tre åren.

Ser det inte lite konstigt ut när det står ditt namn på kvittot? Eller hur fungerar just den biten?

smultronpuss 2009-12-06 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av elitasson (Inlägg 20334326)
Ser det inte lite konstigt ut när det står ditt namn på kvittot? Eller hur fungerar just den biten?

Egen firma -> Privatperson = samma sak
Du som privatperson är alltså din egen firma, det ser alltså inte konstigt ut i bokföringen om du beställer saker till företaget i ditt eget namn.

elitasson 2009-12-07 01:40

Citat:

Ursprungligen postat av smultronpuss (Inlägg 20334328)
Egen firma -> Privatperson = samma sak
Du som privatperson är alltså din egen firma, det ser alltså inte konstigt ut i bokföringen om du beställer saker till företaget i ditt eget namn.

Okej, gäller detta även om jag har registrerat ett bolagsnamn hos bolagsverket för min enskilda firma?

MrBob 2009-12-08 11:02

Bokför du själv, eller?

Det spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån. Det där med företagskort har inget i sig med bokföring. Det kan vara praktiskt att ha i andra sammanhang... men absolut inget krav från Skattemyndigheten.

Skattemyndigheten bryr sig inte om var pengarna kommer ifrån. Om de kommer från egen ficka, då blir det "eget kapital", en insättning i ditt företag.

Däremot kan dom ha åsikter om vad det är du har köpt. Har du till exempel köpt en liten stereo till ditt IT företag så är det i sin ordning, men inte om du har köpt en stor och dyr...

Olika saker är relevant för olika företag i olika sammanhang. Kan du däremot påvisa att du har användning av din dyra stereo i ditt företag, då är den utgiften helt plötsligt helt okej.

Alltså... du ska inte påvisa användning, du ska påvisa en inkomst. Har du köpt gödsel i ditt IT företag och sen kvitto på att du har sålt det (med viss avans helst) då kan du köpa gödsel i ditt IT företag...

Samma om du köper en dator för 10.000:- för egna pengar. Det är samma sak som att du gjort en egen insättning i ditt egna företag. Det är varken bättre eller sämre än att köpa datorn från ditt företagskort. Bara annorlunda.

ddaarruuddee 2009-12-08 14:40

Som tidigare sagt så spelar det ingen roll vart pengarna kommer ifrån, när det är dags för deklaration så blir det så här:

Inkomster - utgifter = Beskattningsbar inkomst

Det finns egentligen inget som heter "företagets pengar" och "mina privata pengar" när man kör enskild firma, du skattar helt enkelt på ditt överskott när allt är bokfört och klart. Däremot är det viktigt att förstå hur avdrag fungerar. Köper du adwords från ditt "privata konto" så tar du bara upp det i din bokföring vilket innebär att din beskattningsbara inkomst i företaget minskar = du betalar mindre skatt.

Vad som händer under året, vilka pengar du köper saker för osv har ingen betydelse, du skattar på ditt överskott och det är det skatteverket bryr sig om.

BjörnJ 2009-12-08 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av se7en (Inlägg 20334242)
Betalar med annat kort (mitt privata), så fort jag tar emot ett kvitto/faktura för jag över den exakta summan till mitt privatkonto. Kan vara bökigt men helt ok enligt revisorn. Bokför det inte på något speciellt sätt och gjort så dom senaste tre åren.

Det borde väl fungera att bokföra som kostnad på enda sidan och egen insättning på andra sidan? Och då inte behöva föra över pengar från företagskontot till privata kontot.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson