WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   I morgon tystnar den kommersiella radion (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039403)

Thomas 2009-12-02 13:12

I morgon tystnar den kommersiella radion

Ganska omfattande

I morgon tystnar den kommersiella radion

Tänk dig en morgon utan Roger, Titti och Gert. Utan Adam och Gry. Ingen musik, inga intervjuer, ingenting. På torsdagen den 3 december blir det scenariot verklighet. Då gör samtliga kommersiella radiostationer i Sverige gemensam sak och de monstrerar mot villkoren för kommersiell radio. Resultat: radiotystnad mellan klockan sju och åtta.

Sedan 1993 har den kommersiella radion betalat nästan två miljarder kronor till staten i koncessionsavgift, rätten att sända reklamfinansierad radio. Det handlar om 136 miljoner kronor som varje år måste betalas innan vi ens kan slå på mikrofonen eller betala en enda lön. Ingen annan medietyp har i dag en liknande avgift, och för kommersiell radio är den ett hinder för utveckling och mångfald.

Inför valet 2006 lovade Fredrik Reinfeldt att säkra den kommersiella radions fortlevnad och för ungefär ett år sedan konstaterade regeringens utredning Kommersiell radio - nya sändningsmöjligheter, att dessa avgifter borde sänkas drastiskt i den nya Radio- och TV-lagen.

- Nu backar reger ingen på sitt löfte och låter oss dras med denna straffskatt på obestämd framtid. Det betyder en oviss framtid för många radiostationer runt om i landet, säger Anna Berggren, VD för MTG Radio.

Kommersiell radio har kämpat för sin överlevnad i 16 år. Redan nästa år kan flera kommersiella radiostationer tystna. Därför gör samtliga kommersiella radiostationer och nätverk gemensam sak och stänger ner verksamheten mellan klockan sju och åtta på torsdag morgon - en aktion som kommer att märkas av miljoner lyssnare i hela landet.

- Regeringen har lovat att åtgärda de hinder som finns för den kommersiella radion men inget har hänt. På det här sättet hoppas vi få deras uppmärksamhet innan det är för sent. Den kommersiella radion begär inga bidrag. Vi vill bara klara oss på samma villkor som alla andra, säger Staffan Rosell, VD för SBS Radio.

Cosma 2009-12-02 13:23

Tråkigt för dom. Och i min värld så gör dom rätt.

Annars har man inte ägt en radio på 6år.

Undoredoo 2009-12-02 13:27

Synd att de inte gör uppehåll längre en 1 timme. Kommersiell radio är bland det värsta jag vet. Å andra sidan lyssnar jag aldrig ändå, så det gör ju varken från eller till för min del.

MrBob 2009-12-02 14:22

Ja, ja... men det är som den där bilfabriken alla vill bevara men ingen vill köpa från.

Är reklamradio viktigt, då kanske dom inte skulle "behöva kämpa för sin överlevnad i 16 år"?

Det är lite tröttsamt faktiskt.

Om en flerbarnsfamilj åker till stormarknaden och veckohandlar, då är dom ansvarstagande. Kanske de små affärerna inne i stan måste lägga ner...!? Ja, men det är så det är och det kan/vill ingen göra något åt.

Men om en bilfabrik bara genererar utgifter så ska helt plötsligt staten dunka in hur mycket pengar som helst...??? Det är ju inga kaffepengar direkt.

Lägg ner skiten. Det är min åsikt.

Det är synd om alla i Trollhättan som får göra arbete ingen vill betala för. Friställ dom och dom kan göra nytta.

Samma med reklamradio. Världen går inte under. Lägg ner!

Klart att det finns samhällsnytta med reklamradio. Men om kostnaden är större än nyttan, är det då något värt att bevara?

Folk kommer lyssna på strömmande musik från internet snart i alla fall. Dessa stationer kör inte samma snålt tilltagna spel-lista...

kw_wasabi 2009-12-02 15:16

Jag tycker också de kan göra ett längre uppehåll, ett år eller så. 9,5 av 10 kommersiella radiostationer sänder bara skit enligt mig. Jag står inte ut med de pensionerade TV-shop-säljarna till programledare, den kassa musiken och dåliga reklamen.

Jag lyssnar nästan uteslutande på P1, men det blir även lite P3 och P4. Jag kommer inte sakna dessa stationer under den tysta timman.

emilv 2009-12-02 15:25

MrBob, du argumenterar för något som ser ut att vara marknadskrafter, men samtidigt tycker du det är fånigt att reklamradion klagar på att de behöver betala 136 miljoner kronor om året till staten för att ens få sända? Det är oerhört mycket pengar som staten kräver in, till synes utan att radiokanalerna får någonting tillbaka. Är inte det en punktskatt då, som måste motiveras på något sätt?

Jag lyssnar inte heller på reklamradio, men det hör knappast till diskussionen. Det relevanta är varför staten belagt reklamradion med en punktskatt.

andi 2009-12-02 15:42

Citat:

Ursprungligen postat av Undoredoo (Inlägg 20333735)
Synd att de inte gör uppehåll längre en 1 timme. Kommersiell radio är bland det värsta jag vet. Å andra sidan lyssnar jag aldrig ändå, så det gör ju varken från eller till för min del.

Ja, varför måste kommersiell radio vara lika IQ-befriad som Aftonbladet? Det finns ju kommersiella seriösa TV-kanaler och tidningar, varför inte radiokanaler?

eastwork.se 2009-12-02 15:57

Citat:

Ursprungligen postat av andi (Inlägg 20333752)
Ja, varför måste kommersiell radio vara lika IQ-befriad som Aftonbladet? Det finns ju kommersiella seriösa TV-kanaler och tidningar, varför inte radiokanaler?

De där håller jag fullständigt med om. Skulle gärna se program/radiopratare mer liknande de i USA (Howard Stern, Rush Limbaugh m.fl.).

Men de är väl lika troligt som att vi i Sverige får en talkshow med samma pondus som The Daily Show.

Westman 2009-12-02 16:42

Jag förstår inte problemet egentligen. Det är klart som f-n att det ska kosta att få en rätt att sända eftersom det rör sig om ett begränsat antal. I och med att det är "fri" konkurrens så måste man sätta vissa hinder för oseriösa spekulanter och det gör man genom att ta en ordentlig avgift. Då är det lika för alla intressenter.

Varför är de inte lika upprörda över dubbelbetalningarna till STIM? STIM tar betalt av radiokanalerna sen vill de dessutom ha betalt av alla som lyssnar på samma radiokanaler på jobbet, på sjukhuset, i skolan osv.

Nej, de kan gärna stänga ned det är inget jag kommer att drabbas av ändå eftersom jag inte lyssnar på någon reklamfinansierad kanal.

Jonas 2009-12-02 21:14

Tycker att 07 till 08 är en jäkligt lustig tid. Ja, folk åker till jobbet då, men sen då? Ungdomarna (som är den starka målgruppen under dagen) kommer inte att drabbas.
Skulle gärna sett att dom gjort detta under hela dagen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson