WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Hur gör ni vid reklamationer? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039335)

mikael_a 2009-11-28 19:09

Hur gör ni vid reklamationer?

Hej,

Bara tänkte på en sak, då det inte inträffat innan! Jag skickade tillbaks två stycken varor till en e-butik, (då de var trasiga) frakten för denna betalade jag. Vilket är helt ok.

Däremot idag fick jag ett e-mail att mina nya produkter är klara, (ersättningsprodukter) för leverans och jag kan antagligen hämta dem eller skickar de dem, men då tillkommer en fraktkostnad på 94:-

Jag har innan skickat tillbaks trasiga produkter till andra e-butiker, och då har jag aldrig behövt betala någon frakt!

Läste detta :

enligt konsumentköplagen:

26 § [..]Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det
att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet
för denne.
http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19900932.htm

eller enligt Konsumentverket:

När du reklamerar en vara du har köpt på Internet ska säljaren stå för
returfrakten.
http://www.konsumentverket.se/Tema_e...nFel-pa-varan/

så hur brukar ni sköta fraktkostnaden vid reklamationer?

Gustav 2009-11-28 19:58

Vid reklamationer så står säljaren för fraktkostnaden. E-butiken ska alltså betala dina fraktutlägg och skicka dig en fungerande vara, utan kostnad för dig. Men som alltid så finns det undantag. Så det går inte att säga säkert i ditt fall om du inte talar om vad du har köp och hur du har returnerat det.

Ofta så får kunden lägga ut för returfrakten och sedan återbetalar säljaren fraktkostnaden så snart reklamationen är mottagen.

eboy99 2009-11-28 20:37

Om det är så att du verkligen har reklamerat din vara så ska du inte betala något extra förutom det du betalat från början, men är det så att du returnerat din vara så behöver du inte ta emot några ersättningsprodukter utan kan tacka nej till deras erbjudande men då får du tillbaka dina pengar minus den fraktkostnaden som företaget har betalat från början.

Är det så att de inte går med på detta så kontakta konsumentverket, de är väldigt på hugget när det gäller ehandel, vi har haft ett antal diskussioner med dem då de anser att vi som ehandlare även ska stå för frakt samt returfrakt vid en retur (öppet köp), vilket jag anser är fel, det är som att köpa en tröja på HM som inte passar och sedan gå och lämna tillbaka den och kräva dem på ersättning för tågbiljett till och från affären.

mikael_a 2009-11-28 23:33

Produkterna ifråga gäller två tillbehör till Nintendo Wii, som efter 1 månad gick sönder, varav jag skapade ett "reklamations" ärende hos dem. Butiken har konstaterat att det är ett garanti fel, vilket de erbjöd mig nya produkter, vilket jag accepterade. Däremot ville de lägga på en fraktavgift på 94:- Vilket jag då tyckte lät konstigt, och mailade tillbaks och bifogade dem länkarna till konsumentköplagen samt konsumentverket, om vad de skriver ang reklamationer.

Jag är säkert en jobbig kund i deras ögon och avgiften är väll egentligen inget att bråka om, men ville bara veta hur bestämmelserna säger!

Att jag kanske får betala paketet till dem, är jag införstådd med! Fast du menar att även denna avgift skall företaget betala?

evomedia 2009-11-29 00:08

Butiken ska stå för returfrakten även om det känns väldigt fel=) (talar i egenskap av butiksägare)

Inte helt off topic

ville inte skapa en helt egen tråd men har en kort fråga som jag gärna vill ha ett svar på.

Låt oss säga att en kund köper mot postförskott, en vara för 200 + 50 kr (i PF avgift). Efter att kunden löst ut paketet och vill returnera den ska man då ge kunden tillbaka det fulla beloppet på 459 kr eller bara själva varans belopp.

PF avgiften på 50 kr är ganska hög när det gäller en beställning för 200 kr
Blir väldigt dyrt för butiken att stå för denna kostnad

Kan man skriva i sina köpvillkor att man inte återbetalar PF avgiften, får man göra så? har läst lite men det känns inte som om jag hittar ett bra svar, tänkte ringa och kolla.

Hur gör ni?

Mvh Diyar

petlin 2009-11-29 00:41

Är det en vara som är trasig enligt garantin så ska den lagas eller ersättas utan att kunden ska behöva betala för extra frakt i någon riktning. Bäst där är väl att företaget sänder ut en förbetald retursedel som man klistrar på försändelsen. Skulle det sedan vara så att garantin inte godkänns så kan man debitera för returfrakten. Alternativ två är att kunden får betala returfrakten och sedan får de pengarna åter när garantiärendet är godkänt.

Är det en retur pga öppet köp (ångerrätt) så får kunden stå för returfrakten samt att man bara får värdet av själva varan återbetalad. Inte eventuella portokostnader, expeditionsavgifter eller andra betalningskostnader.

Har man köpt fler saker och pga av det fått paketet fraktfritt eftersom man kanske kommer över butikens gräns för fraktfrihet och sedan returnerar delar av beställningen så att man kommer under gränsen så kan det vara OK att i efterhand debitera fraktkostnaden.

Richie72 2009-11-30 20:29

Om varan är fel får de står för returfrakten, det är ju inte ditt fel att de skickat ut något som inte håller måttet. Vi låter kunden betala returfrakt när de ångrar sig. Men om något är trasigt eller vi gjort fel så ersätter vi allt.

Jag skulle aldrig låta en kund betala för våra misstag, dålig service helt enkelt. Dessutom tycker jag du ska ge dem omdöme på prisjakt eller pricerunner eller hittabutik eller liknande.

Richard

mikael_a 2009-11-30 20:49

Tack för alla svar! Har inte hört något av dem ännu efter mitt mail till dem där jag påpekade konsumentköplagen samt Ko. Skall vi skoj att se vad de svarar. Det "roliga" är att troligen har även handkontrollen till spelkonsolen nu också gått sönder, men jag köper nog en ny, då jag inte orkar gnälla!

mikael_a 2009-12-01 11:46

Fick svar idag! De lägger på frakten pga, att jag hämtade produkterna i deras "butik" och inte beställt den via deras ebutik. Vilket stämmer! Då jag mailade dem om att lägga undan en wii enhet, eftersom jag hade vägarna förbi... Kanske är reglerna annorlunda då?

petlin 2009-12-01 12:20

Har man köpt en vara på plats så blir ju reklamationsärendena också något man får göra i den fysiska butiken. I alla fall rent teoretiskt. Sedan blir det ju ett gränsdragningsproblem när man både har butik och försäljning via e-butik. Hur uppfattar kunden skilnaden mellan de två försäljningskanalerna och hur vill man bli uppfattad av kunden inför framtiden.

Genom att hämta varorna så slapp du ju frakten vid inköp så du får väl tänka som så att den kom nu i stället. Sedan får du avgöra om det känns som ett problem så att du väljer annan leverantör senare eller om du köper förklaringen och stannar kvar som kund.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson