WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adsense och svenska kronor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039311)

Torreman 2009-11-26 15:36

Adsense och svenska kronor

När jag loggade in på adsense igår så var jag tvungen att acceptera nya Allmänna villkor. Som vanligt läste jag inte villkoren utan klickade direkt på acceptera. Efter det så visas mina inkomster i kronor istället för dollar. Fler som har råkat ut för detta?

Frågan är om jag gillar denna förändring. Har blivit väldigt van med dollar. Har många sidor på engelska, vilket gör att dollar är bättre för att mäta inkomster och gör keyword-analyser mm.

Nu verkar det omöjligt att byta tillbaka, enligt hjälpavsnittet måste jag skapa ett nytt konto.

Det enda positiva är att jag numera ser de riktigt låga klicken, hade ett igår på 0,01 öre, vilket förut visades som 0,00 dollar. :)

Jag överlever nog denna förändring, men jag tycker att man borde kunna välja valuta. Någon som håller med?

Jawn 2009-11-26 16:55

Man var inte tvungen att acceptera de nya allmänna villkoren ännu, man kunde klicka på remind me later.

Men det här kommer att bli obligatoriskt så småningom…

MrBob 2009-11-26 16:56

"Fler som har råkat ut för detta?"
- Ja. Vi som läser.

"Någon som håller med? "
- Nej.

Detta är gammalt. Jag har kör så i flera månader. Tidigare var det ett val, men inte längre, vilket man tidigare kunde läsa sig till.

Jag tror det har med att göra att Google har etablerat sig på Irland och som en del av EU kan dom inte längre betala folk i US Dollars, utan får lov att redovisa Svenska Kronor i stället.

Det är också enklare att bokföra, för dom som håller på med sånt. Du får själv lägga på momsen som du sedan får dra av. Det är samma som att köpa varor från ett annat EU land och inte behöva betala moms för det.

MrBob 2009-11-26 16:59

brev från 11 november:

•Den part som utgivare skriver kontrakt med ändras från Google Inc. till Google
Ireland Limited.
•Utgivarna ansvarar för att betala eventuella lokala skatter i sitt
rättskipningsområde. Google gör endast momsåterbetalningar till utgivare med adress
i Irland.
•Den gällande lagen ändras från kalifornisk lag till antingen engelsk lag eller
lokal lag.

Det är ingen direkt nackdel om du tar del av den information som Google skickar till dig!

BjörnJ 2009-11-27 00:00

Man får väl acceptera nya avtalet vid något tillfälle när dollarskursen är bra, eller så fort som möjligt om man tror att dollarn kommer gå ner mer.

Citat:

Det är också enklare att bokföra, för dom som håller på med sånt. Du får själv lägga på momsen som du sedan får dra av. Det är samma som att köpa varor från ett annat EU land och inte behöva betala moms för det.
När man betalar till AdWords är det så, men ska man verkligen lägga på (och dra av) moms när man tar emot en betalning? Det är väl i så fall Google som ska göra på det sättet när de gör utbetalningen, vilket man som publicist inte ser. Jag tycker att det låter konstigt om både den som betalar och den som tar emot betalningen ska lägga på moms.

Det här borde väl även innebära att AdSense behöver publicisternas VAT-nummer? Jag kommer inte ihåg om de redan har fått det i AdSense, men jag tror inte det. Vad händer om Google inte har betalningsmottagarens VAT-nr?

Har det här med momsen några fler konsekvenser? Behöver man göra något med Googles VAT-nr?

Var ligger gränsen för att få utbetalning om man har kr på kontot? (Det var ju 100 dollar som gällde innan.)

Yepp 2009-11-27 14:52

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20333114)
Var ligger gränsen för att få utbetalning om man har kr på kontot? (Det var ju 100 dollar som gällde innan.)

Är 700 SEK som gäller. https://www.google.com/adsense/suppo...&answer=139719

jomper 2009-11-27 15:00

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20333114)
Man får väl acceptera nya avtalet vid något tillfälle när dollarskursen är bra, eller så fort som möjligt om man tror att dollarn kommer gå ner mer.

Läser man deras information så står det att det sker en ny omräkning varje dygn med aktuell kurs. Så kursen när man accepterar ska inte spela någon roll, bara kursen vid utbetalning.

Rätta mig gärna om jag har fel.

BjörnJ 2009-11-27 15:54

Citat:

Ursprungligen postat av jomper (Inlägg 20333172)
Läser man deras information så står det att det sker en ny omräkning varje dygn med aktuell kurs. Så kursen när man accepterar ska inte spela någon roll, bara kursen vid utbetalning.

I så fall gör det ju ingen skillnad i praktiken om det hela tiden är dollar i grunden ändå. Då är det väl bättre att att man ser i dollar hur mycket man har tjänat utan att valutakurs inverkar. Har jag tjänat mer den här veckan, eller är det dollarn som har gått upp? Möjligen kan det vara bra att det blir högre precision på det sättet att man kan se att man har fått t.ex. 1 öre istället för 0 cent som Torreman skrev.

Jag håller med Torreman om att man borde kunna välja valuta själv. Om det enda som händer är att dollarsaldot presenteras i andra valutor borde det egentligen inte vara några problem att när som helst välja vilken valuta man vill se.

MrBob 2009-11-28 19:15

Citat:

När man betalar till AdWords är det så, men ska man verkligen lägga på (och dra av) moms när man tar emot en betalning? Det är väl i så fall Google som ska göra på det sättet när de gör utbetalningen, vilket man som publicist inte ser. Jag tycker att det låter konstigt om både den som betalar och den som tar emot betalningen ska lägga på moms.
Nej, det har inte med Google att göra. Jag var otydlig. Det är din egen bokföring som avses. (Som i alla fall jag avsåg.)

Google vill inte att Dollarn ska påverka ditt resultat. Dom får betalt i Svenska kronor, och vill betala i Svenska kronor. Så enkelt är det. Med ditt resonemang skulle du kunna "tjäna mer pengar" om Dollarn var fördelaktig för dig i din situation.

Den som skulle förlora på detta är givetvis Google. Inte de som betalar. Skulle de betala olika mycket olika dagar baserat på Dollarkursen!? Det skulle framstå som något diffust... och kanske lite svårt för Google att ha full kontroll på. Alltså, att de tjänar maximalt på det upplägget.

Google är ingen välgörenhetsorganisation!! De vill maximera vinsten ur deras synvinkel. För utom att dom betalar dig en slant så skiter dom högaktningsfullt i dig!

Kanske inte så mysigt att veta... men ... så är det. Du är dock inte ensam, om det kan vara en tröst! Men hur som helst, gilla läget. "The Dollar payment will never return."

tartareandesire 2009-11-29 12:38

Tycker det är irriterande, jag gör det mesta i dollar och det blir bara förvirrande med bytet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson