WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Den stora tråden om att ha egna affiliateprogram (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039160)

Jonas.U 2009-11-17 20:59

Den stora tråden om att ha egna affiliateprogram

Ja, det är ju jättekul att skapa "den stora tråden om..." så tänkte göra ett försök :rolleyes:

Ni som har haft egna script för att driva ett affiliateprogram på era sidor vad har ni för uppfattning om det? Är det enklare? Rentav krångligt? Mer lönsamt? Svårt att hitta affiliates? Vilka mjukvaror har ni använt er av?

Kort sagt är jag väldigt nyfiken på det här och det skulle vara kul att höra vad andra har för erfarenheter inom området.

För att föregå med gott exempel kan jag säga att jag funderar på att installera http://www.idevstore.com/browse_products.php standard versionen till att börja med. Jag har ingen aning om det är bra eller vad jag kan förvänta mig för svårigheter men det blir nog bra, hoppas jag.

obe 2009-11-17 21:15

Vi tittade på lite olika lösningar, tex så verkade Affiliate Pro ganska bra (http://www.softservice.org/products_affiliatepro.html). men det slutade med att vi kodade ett eget affiliateprogram. Dock så rekommenderar jag att bara ha större affiliates som har F-skatt. Det blir mycket krångel om du ska betala ut pengar till privatpersoner.

Jonas.U 2009-11-19 20:20

Det ser ut att vara en ganska bra lösning för är nog inte tillräckligt kunnig för att skapa ett eget program.

Jag hade också bara tänkt ha stora affiliates med f-skatt men hur gick det för er att få tag på dessa? Jag har lite känslan av att de som är riktigt stora affiliates kommer kräva ruskigt med betalt. Lust att visa sidan som ni promotar genom ert egna affiliateprogram?

El bueno 2009-11-22 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av obe (Inlägg 20331798)
Vi tittade på lite olika lösningar, tex så verkade Affiliate Pro ganska bra (http://www.softservice.org/products_affiliatepro.html). men det slutade med att vi kodade ett eget affiliateprogram. Dock så rekommenderar jag att bara ha större affiliates som har F-skatt. Det blir mycket krångel om du ska betala ut pengar till privatpersoner.

Post Affiliate Pro har jag fått uppfattning om att ha usel kundservice. Är tydligen 5 snubbar i Slovakien eller nåt som driver det.

Inga problem att betala in sociala avgifter till privatpersoner, visst lite roddning är det ju. Men inte speciellt svårt när man väl kommit på hur att göra.

obe 2009-11-22 15:28

Citat:

Ursprungligen postat av Jonas.U (Inlägg 20332119)
Det ser ut att vara en ganska bra lösning för är nog inte tillräckligt kunnig för att skapa ett eget program.

Jag hade också bara tänkt ha stora affiliates med f-skatt men hur gick det för er att få tag på dessa? Jag har lite känslan av att de som är riktigt stora affiliates kommer kräva ruskigt med betalt. Lust att visa sidan som ni promotar genom ert egna affiliateprogram?

Den står i min signatur! :)

Magnus_A 2009-11-22 16:43

Håller på att tittar på detta som en marknadsföring av en av mina sidor. All marknadsföring kostar, så det är inga problem , men det jag mest undrar över är hur mycket jobb jag får lägga ner på att hitta och övertyga mina affiliates när jag inte har ett nätverk att gå genom.
En större sida vet vad det handlar om men tvekar säkert inför ett nytt och oprövat program.
En mindre sida, som kan vara helt rätt nichad, kanske fattar noll om hela upplägget och till och med får det svårt att lägga in koder på sidan.
Tror det var Swecat som skrev om att det var alldeles för många små husdjursbloggare som inte levererade trafik alls, och eftersom jag ligger i en liknande nisch så är jag rädd att jag behöver supporta många affiliater som inte driver trafik.
Det är en viss ström av bloggare som hör av sig men de flesta är bara ute efter att tigga varuprov.
Läser man Danielos tråd om när han söker affiliates till sitt gratiswebbhotell så verkar folk inte vara så pigga på att hoppa på.
Frågan är om man ska ha uppseendeväckande höga ersättningar per action för att locka folk, eller ska man satsa på att betala lite lägre klickersättningar för att det ska bli en stadig pengaström? Ska man inrätta stegar där de som levererar mest får bättre ersättning, eller ska man betala lika för alla?
Frågorna är många, om ett halvår-ett år så vet jag säkert hur jag skulle gjort!

MrBob 2009-11-23 11:15

En ordningstanke...

"Det är artigt att inte vara girig".

Jag är med i ett program och på fem år har dom kanske pyntat 200 spänn. Jag tror att de banners jag har slutade fungera för flera år sedan. Alltså. Google lägger ribban. Man förväntar sig att man som affiliate blir kontaktad av någon när man ska sluta med en viss reklam.

Nu vet jag att det finns folk som är aktiva och som byter och står i hela tiden... Men jag är inte den modellen. Jag orkar inte det.

Ha det i åtanke! Låt inte era affiliates leverera trafik till något eller någon som inte längre genererar pengar!! Var inte girig och tänk inte "dom får skylla sig själva".

Det är bara ett tips... Se till att era affiliates tjänar pengar på varje banner. Orkar inte era affiliates byta banner, gör ett system som tar hand om det åt dom.

Era affiliates är era kompisar!! Ta hand om dom!! Detta nätverket som jag är med i det kräver alldeles för mycket egen insats från min del. Jag upplåter plats på min webbplats till företag som vill annonsera. Den inställningen har jag och för detta förväntar jag mig få betalt.

Men det räcker tydligen inte. Man ska tydligen hålla på och godkänna och att bli godkänns för allt och alla hela tiden i en oändlig ström... Låt mig slippa detta!! Det slipper man med Google Adsense och att inte fler tagit efter denna modell är för mig en STOR gåta!!

Så, kortfattat. Var inte snål och girig mot dina kompisar! En vacker dag levererar dom miljontrafik -- kanske till dig, kanske till någon annan. Men du vet inte vem det är!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson