WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Webmaster? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039074)

e-town 2009-11-12 18:56

Webmaster?

Man får ofta frågan vad man sysslar med. Enklast är då att svara att man är webmaster...
webmaster känner folk till men det låter ju så otroligt gammaldags.
Webbkonsult är ju en annan benämning som ofta nämns.....

Hur titulerar ni webmasters er?
vad finns det för svenska benämningar?
Vad finns det för engelska benämningar?
Vad använder man för benämning om man äger webbyrån? svenska benämningar och/eller engelska benämningar

Viktor 2009-11-12 19:00

- Vad sysslar du med?

- Jag utvecklar hemsidor och tjänster på Internet.

e-town 2009-11-12 19:10

Viktor :
Lite lång text på tex ett visitkort kanske...?

Viktor 2009-11-12 19:16

Citat:

Ursprungligen postat av e-town (Inlägg 20331041)
Viktor :
Lite lång text på tex ett visitkort kanske...?

Japp men jag besvarade inte den frågan. På mitt visitkort står det mitt namn och mina kontaktuppgifter samt url. Använder mig inte av en titel. Men skulle jag göra det så skulle jag nog använda mig av något luddigt som t ex "Internetkonsult".

e-town 2009-11-12 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20331044)
Japp men jag besvarade inte den frågan. På mitt visitkort står det mitt namn och mina kontaktuppgifter samt url. Använder mig inte av en titel. Men skulle jag göra det så skulle jag nog använda mig av något luddigt som t ex "Internetkonsult".

ja, det är precis det jag menar...det känns lite luddigt. Å andra sidan vore det ganska bra att kunna använda en titel för att kunder ska veta vad/vem man är.
Jag är inte mycket för detta med titlar och sånt....men i vissa sammanhang märker man att det faktiskt behövs!

Det är därför jag vill ha alla möjliga och omöjliga benämningar på det gamla utslitna ordet webmaster....

MrBob 2009-11-12 19:28

Utomlands är det viktigare än i Sverige. I till exempel USA eller i länder i Europa är det viktigare än i Sverige.

Webbprogrammerare skrev jag på mitt visitkort tidigare. Internetkonsult skulle nog passa bättre idag. Men uttrycket konsult kan klinga snett i vissa öron... Jag håller med, det är svårt!

Just webmaster har aldrig varit aktuellt för mig... Det klingar 100% manuellt arbete och det är jag 100% motståndare till, och det har jag alltid varit, så det går inte!

tartareandesire 2009-11-12 19:38

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20331047)
Utomlands är det viktigare än i Sverige. I till exempel USA eller i länder i Europa är det viktigare än i Sverige.

Webbprogrammerare skrev jag på mitt visitkort tidigare. Internetkonsult skulle nog passa bättre idag. Men uttrycket konsult kan klinga snett i vissa öron... Jag håller med, det är svårt!

Just webmaster har aldrig varit aktuellt för mig... Det klingar 100% manuellt arbete och det är jag 100% motståndare till, och det har jag alltid varit, så det går inte!

Motståndare till manuellt arbete? :) Jag anser nog att det oftast är just det manuella arbetet som ger kvalitet till en webbplats medan det övriga endast bygger strukturen.

Webmaster är ju endast en person som hanterar en webbplats, det har i sig ingenting med varken programmering eller design att göra.

e-town 2009-11-12 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20331049)
Motståndare till manuellt arbete? :) Jag anser nog att det oftast är just det manuella arbetet som ger kvalitet till en webbplats medan det övriga endast bygger strukturen.

Webmaster är ju endast en person som hanterar en webbplats, det har i sig ingenting med varken programmering eller design att göra.

Alldeles sant det du skriver om webmaster...men det är ett uttryck som folk har hört och förstår.

e-town 2009-11-12 19:48

Citat:

Ursprungligen postat av MrBob (Inlägg 20331047)

Vad använder dom för benämningar i tex USA då?

PerD 2009-11-12 19:52

En annan titel om man nu flyter mellan bitarna förutom konsult är projektledare vilket också i stort sett kan betyda vad som helst :)

Annars är väl webbdesigner och webbutecklare de mera gängse titlarna. Antingen för design eller för programmering sedan är webmaster mera benämningen på den som sköter den dagliga driften av sidan. Dock verkar ju dessa tre begrepp flyta samman i rätt stor grad då företag som söker en "webmaster" oftast väntar sig att denna kan både design och programmering...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson