![]() |
Hur stort är Google Web Toolkit?
Har kollat flera föreläsningar från Google på YouTube speciellt nu efter Google Wave (som är kodad i GWT) och tycker det är ganska fascinerande.
GWT är en opensource plattform för att koda webbsidor klientsidan och eller servern i Java, som sedan _kompileras till javascript_ vilket möjliggör skapandet av mycket komplicerade dynamiska webbapplikationer med mindre kod. Det blir dessutom automatiskt css-filer för att allt ska fungera i alla webbläsare ifrån IE6 till Google Chrome utan att man behöver tänka på det. GWT är tydligen så bra att flera av Googles egna stora tjänster är gjorda i det däribland Google Wave och Google AdWords. Men efter denna lärdom får jag följande frågor i huvudet. Hur pass bra och enkelt är GWT "egentligen" ? (om man inte tittar på googles "egna" färgade videos) Hur många använder GWT idag för utveckling och hur många här på WN utvecklar/har utvecklat i det? Har folk ännu inte insett potentialen i GWT vilket förklarar det låga användningsområdet? Kommer GWT explodera i storlek och användning om 5 år? En GWT utvecklare pratar om deras site Whirled gjord i GWT: http://www.youtube.com/watch?v=ELox9yPRu9c |
Som fanboy kan jag bara knäböja inför husguden Google. Har använt väldigt många av deras API:er och gillat dem alla - speciellt GWT för sin tajta integration med Eclipse. Särskilt lågt är väl inte användningen då plattformen är så ny, i alla fall jämfört med de andra webbramverken. Måhända att man kan använda GWT för hobbyprojekt, men antagligen är det mest till gagn för de som skriver stora, komplexa applikationer. Och att byta ut ramverk i sådana system... ja, det gör man inte om man kan slippa. Bland nystartade komplexa applikationer kan jag inte tänka mig att GWT är dåligt representerat.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson