![]() |
Kamera!
Hej!
Jag undrar om någon här vet vad tex mäklarna använder för sort digitalkamera. Exempelvis när dom tar foto på ett kök, så får dom plats med nästan hela köket på en bild. Tar jag liknande foto med min "normala" kamera, så får jag inte alla samma. |
Vidvinkelobjektiv
|
Svara samma minut=)
Måste man ha objektiv? Finns det ingen mindre kamera med samma funktion. |
Det finns några kompaktkameror som har en vidvinkel-
funktion i sig: Canon IXUS 110IS Canon IXUS 120IS Canons IXUS 200IS Prisjakt |
Du måste ha ett objektiv, men du behöver inte ha ett utbytbart objektiv.
Har inte tittat på kamerorna Kristian föreslår, men han har ju förstått principen så de är säkert bra |
Hur vet du att dom får plats med hela köket på "ett klick" kan mycket väl vara flera bilder ihopsydda med typ Photoshop eller min favorit Autopano.
|
Jag tror det är att föredra att ha ett separat objektiv framför inbyggt i det här fallet. Sedan föreslår jag att du läser på lite om grundläggande optik :) 360 graders-bilder går aldrig att få om det är det du syftar på utan då måste man som sagt var ta flera bilder. Det finns dock bättre skalbara metoder för att sammanfoga bilder än att köra i Photoshop.
|
Jag finns tillgänglig i göteborgsområdet för snabba fotojobb. Innehar ett vidvinkelobjektiv med brännvidd 12mm samt externa blixtar.
|
Citat:
Jag antar att mäklare är några som faktiskt har råd att lägga lite pengar på en vettig kamera, och faktiskt kan tjäna på att ha bra bilder på vad dom säljer, då bilderna faktiskt gör ganska mycket för deras försäljning. Dom kanske då inte kör med absolut dyraste, men jag skulle säga att lämpligt vore en Canon 50D, med något t.ex EF 17-40/4,0L IF USM (17 mm på den kameran ger motsvarande 27mm i fullframe visserligen). Men troligvis kan dom även kosta på sig en Canon EOS 5D mkII, och någon normal-tele-glugg till. Det rör sig om ungefär ett arvode eller två från en husförsäljining för att tjäna in en sådan kamera till företaget. Sedan gäller det att dom kan hantera den med visserligen. Störasta delen av bildkvaliten beror på fotografen. |
Citat:
Err... sökte lite: http://www.0-360.com/ |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson