![]() |
Banklån/checkkredit till uppstart?
Sitter och är lite sugen på att dra igång en webbutik. Det är inom en bransch jag är väl förtrolig med och en relativt statisk bransch med rätt bra marginaler.
För att få ett hyfsat brett sortiment vid lanseringsdatum skulle jag behöva ha ett varulager på 1-1,5 miljoner. Kalkylen jag gjort lite överskådligt visar på bra vinst och lönsamhet. Vad jag funderar på är hur villiga banker är att ge lån eller checkkrediter till webbutiker och hur mycket eget kapital jag isåfall skulle behöva gå in med själv och riskera? Någon som har någon hum, mellan tummen och pekfingret? |
Du kommer antagligen inte få ett lån om du inte själv går in och tar personligt ansvar för hela lånet med säkerhet och allt vad det innebär.
Kanske om du kan visa track record eller om du verkligen har nästa IKEA på gång och banken tror på det... men jag skulle tro att du får garantera hela beloppet personligen. Om du inte ska sälja lastbilar så har jag svårt att förstå att du inte kan lösa uppstarten utan 1,5 mille i varulager... Det finns alltid lösningar och smarta genvägar som gör att man inte behöver binda så mycket pengar innan man sålt sin första order. |
Det finns ju diskussioner här om detta tidigare. Det du kan göra är att se om det finns något "dropshipping" företag i branschen du skall ge dig in i. Innan du börjar ha eget lager.
Tar möjligen längre tid att bygga upp kapitalet, men du får ett hum om branschen innan också. |
Jag har drivit företag i snart 7 år och aldrig haft problem med att betala leverantörer, banker eller lön till mig själv. När jag funderat på att skaffa checkkredit eller mindre lån så skruvar bankmannen på sig som om jag hade rabies. Då pratar vi om små belopp.
Tror du kommer få väldigt svårt att låna ens 100.000 kronor. Men har du en bra affärsplan så tycker jag du ska försöka, du kan inte få mer än ett nej. Tänk bara på att bankmänniskor är... hmmmm bankmänniskor och inte entreprenörer. |
Banker och krediter är som läkare och läkemedel. Går du till läkaren och ber om läkemedel så kommer du inte få några. Säger du att du inte vill ha tabletter så kommer du att gå därifrån med minst åtta recept. Bankerna fungerar på samma sätt. De vill gärna låna ut pengar, men bara till företag som inte vill låna. Min bank frågade mig om jag ville ha någon checkkredit. Jag tackade nej och fick till svar att jag gärna fick låna. Hade jag sagt ja så hade de säkert sagt nej :)
För att svara på din sista fråga så tror jag att banken vill att du går in med minst lika mycket pengar själv. Jag blir extremt nyfiken på vad för någonting du har tänkt sälja, eftersom du behöver 1-1,5 miljoner. Det låter som extremt mycket pengar för en e-butik. |
Vi hade inga problem att få kredit hos banken. Dock var detta före
bankkrisen, men under krisen har de tagit ett antal upplysningar och vi har krediten kvar. Vi fick såklart borga själva för hela skulden. Men 1.5 miljoner låter som extremt mycket.. |
Citat:
Samma har hänt oss. |
Citat:
Nu går det nog att komprimera lagret till en början.... Men lån med borgen är ju inga problem för mig heller. Det är just att om jag köper varor för pengarna kan jag tycka att jag skulle kunna ha detta som säkerhet, men så fungerar det tydligen vad det verkar... Nåja, får väl börja i liten skala. |
Hehe då kan man ju köpa hus utan att gå in med personlig säkerhet... iofs funkar det ju så i USA, men tyvärr inte i Sverige...
När kraschen kom i USA sjönk värdena på säkerheten (huset) till 20.000kr när lånet var 1 mille... så folk bara gick därifrån och köpte (eventuellt) grannens hus för 20 papp istället på ett nytt lån i en annan bank :) |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson