![]() |
Betala till utlandet, moms och skatt?
Hej!
Jag skall anlita en indisk person som skall rita upp en massa bilder för mig. Ett jobb värde cirka 30 000 SEK. 1. Jag har ännu inte statat upp bolaget utan tänkte betala som privatperson. Bör jag betala som privatperson eller via företaget? 2. Hur blir det med moms och skatt? Tänker på tex. momsats, skattesats, redosvisning. (betalar jag ens moms?) 3. Något annat jag bör tänka på när jag betalar för tjänster i utlandet(asien)? MVH Hansen |
1) Det är direkt vansinnigt att göra detta som privatperson, starta firman först, det enda du behöver är F-skatt så är du igång på någon dag. Du kan även registrera en firma hos Bolasgverket vilket jag rekommenderar för att skilja på dig somprivatperson och din firma, det blir lättare för extera personer att se skillnaden med en separat firma som ärs kiljd från ditt personnamn.
2) Privatpersoner får i princip aldrig dra av moms (undantag är s.k. taxfreeshoppar och vid 24-timmarskryssningar m.m.). Som privatperson betalar du mpms på allt men får ALDRIG göra avdrag. Som företag får du göra avdrag för ingående moms. Om du tänker starta företag så gör det innan du börjar din verksamhet! |
Om han nu startar företag. Hur ska momsen betalas då?
Drar man moms på de 30 000:- (6000:-) eller är jobbet en kostnad utan moms? |
Citat:
Betalar jag även moms utanför EU? Denna personen befinner sig i Indien. |
Hej
Du får bara dra av moms om det är specificerat på fakturan du får från den som har gjort jobbet. Desutom är det inte någon moms i Indien så det behöver du inte fundera på. Vitsen med att starta företag är att pengarna du annars hade betalat privat med är skattade så man kan säga att i praktiken betalar du 60 000 om du tar skattade pengar.. Dessutom har du bättre koll om du håller isär bokföringen |
Citat:
Om du har företag och köper tjänster från ett företag i Sverige så betalar du 37 500 SEK inkl moms, dvs 30 000 SEK för tjänsten och 7500 är moms. Om företaget du gör affärer med ligger i Indien så behöver du inte fakturera för momsen dvs du fakturerar 30 000 SEK och gör ingen pålägg för moms. Detta är nöämligen en exportaffär utanför EU och då ska man inte debitera moms. Om du köper tjänster från ett företag i Indien så kommer troligen deras faktura inte att innehålla någon specificerad moms. Du kan då inte dra av någon moms för den fakturan. |
Citat:
Tolkar jag det rätt? |
Du lägger på i ena rutan och kvittar i en annan om jag minns rätt. De tar ut varandra.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson