![]() |
Hur accepterat är Paypal?
Jag kommer under hösten slänga upp en rad webbshoppar. Eftersom jag mest säljer informationsprodukter på nätet har ju Paypal varit min vän och det har varit väldigt bra lösning, förmodligen av den orsaken att de som köper mina produkter är väldigt vana med Paypal. Så till just mina produkter kommer jag fortsätta med Paypal.
Men till mina e-butiker behöver jag nu hjälp. Detta är bakgrunden. Jag har redan idag ett par nätbaserade tjänster som ligger ute. Idag fakturerar jag allt det manuellt. Jag har kommit till den gränsen där jag inser att det snart tar mer tid att fakturera per dag än att jobba mer med mina produkter och tjänster och så skall det ju inte vara. Hittade denna lösning för Paypal: http://invoicemachine.com/home Med den (om den nu fungerar som det framgår från sidan) kan man integrera in en webbshop/sida vilket gör att när kunden beställer så sätts den upp som kund i systemet och en faktura går ut per automatik (medans jag jobbar med annat). Sedan kan kunden välja att betala antingen via sin bank(oldschool) då och betala som en vanlig faktura eller betala genom paypal. Betalar kunden via Paypal så känner systemet av det och jag får mail när allt är klart och först då behöver jag gå in och sätta upp kunden i tjänsten/skicka varan. Men eftersom jag bara har fakturerat manuellt så har ingen koll på vad folk vill betala med. Hur är det med Paypal? Någon som använder dem? Tips på hur jag annars skall lösa detta. Utgångspunkt: Kommer driva ett flertal e-butiker (som jag byggt själv) Driver också nu 1 tjänst baserad på nätet och 2 till är på gång (återkommande fakturor) Vill endast komma in när kunden betalat, vill ej fakturera manuellt Vill att mina kunder skall: Kunna välja mellan vanlig faktura samt någon form av betallösning Summa summarum: jag vill inte fakturera för hand Ett system som kan skicka ut fakturor per automatik, kvartal, halvår, år Och är fortfarande svenska människor skeptiska till världens mest använda betallösning Paypal? Någon som vet av något system som man kan göra detta med? |
Varför inte bara kortbetalning istället för Paypal? Jag blir negativt inställd när Paypal dyker upp, känns som det mest är privatpersoner som använder systemet även om det kanske inte är så.
|
Handlar det om Sverige? I så fall är nog Paypal-användningen ännu något begränsad. Jag instämmer med Jonny rent generellt (för Sveriges del) men Paypal är ett bra komplement. Man bör dock erbjuda åtminstone en annan betalningsmetod.
|
Citat:
|
för sverige så verkar paypal dock inte vara en ren kortlösning.
man måste inte ha konto där MEN kunder måste gå via deras site för att betala. Lite synd att de inte släpper lösningen de har för usa där man kan använda API osv för betalningar. Då ser kunden inte ens att man använt paypal. |
Citat:
|
Citat:
API-lösningar håller på att försvinna i Sverige. Kortföretagen och inlösarna gör allt för att bli av med det. E-butikerna gör motstånd bäst det går, men det är bara en tidsfråga innan det försvinner helt tror jag. |
varför är dom så emot API?
vill dom synas mer och därför vill att alla måste gå igenom deras sida? även om de inte säger det så kan jag inte säga att andra anledningar är mer än bortförklaringar. för dom som säljer så ser det bättre ut att betalning görs via säljarens site och inte via en 3e part. |
Citat:
Det är VISA, MC osv. som har börjat ställa strängare krav på säkerhet helt enkelt. Efter 1:e juli 2010 kommer det bli nästan likadant i USA som i sverige då kravet på PA-DSS träder i kraft. Många många amerikanska ehandelssajter kommer att bli tvingade att gå ifrån API och i stället använda sig av t.ex. PayPal's betalning på deras sajt. |
Tack för alla svar. Varför jag undrade om Paypal var väl egentligen därför att jag har jobbat med det under en lång tid så jag är ju van med det. Men för att fler kunder som köper via mina butiker är jag ju givetvis inte trångsynt och fungerar inte Paypal i Sverige (fungerar gör det ju men att folk känner sig skeptiska) så är det ju bara gå på ett svensk.
Men vad är bra då? jag har sneglat lite mot payson.se men vad jag kan förstå av deras sida är väl att de inte erbjuder faktura? Eller gör dom det? Om de inte gör det så är det väl samma sak som om man skulle använda Paypal, man förlorar ju kunder på det också (även om de säkert fler som väljer att handla med Payson än Paypal). Vad jag får ut från alla sidor hos kort/faktura företag. Kreditor, Swewebpay osv är att faktura är populärast på internet som betalmetod. Hur ser det ut för dig? är detta korrekt? Med faktura så antar jag väl att man på något sätt säljer vidare fakturan till bolaget man använder sig av och man får av dem betalt direkt och de får betalt av kunden? Då går väl payson bort? Eller finns det skäl att använda olika leverantörer för faktura/kortbetalning? Eftersom mina butiker på nätet kommer vara väldigt nischade så vet jag inte om jag tex vill betala 250kr i fast avgift till Kreditor av den anledningen att jag inte vet om produkterna kommer sälja något. Det verkar som: http://www.sveawebpay.se/ Är komplett leverantör av betalmetoder. Är det någon som har dem som leverantör? Fungerar bra? Men det verkar ju som man då måste skaffa eget inlösningsavtal med banken vilket känns drygt. Jag frågade min bank om det för något år sedan. Hon visste inte vad jag menade, borde inte banker kunna sådant? Eller fick jag fel person som hjälpte mig? Så: 1. För att kränga flest prylar behöver jag alltså både: faktura, direktbetalning och kortbetalning? 2. Payson verkar ju väldigt bra (även om de fått lite kritik på detta forum) och man verkar slippa skaffa eget avtal med banken, men då får man ju inte faktura som betalmetod? 3. Sveawebpay.se verkar ju kompletta och låga avgifter men då krävs ett avtal på banken? Eftersom många av er driver webbutiker så vet jag ju inga bättre som kan tipsa mig med vilken leverantör samt vilken/vilka betallösningar jag skall dra igång med. Alla tips jag kan få av er uppskattas. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:40. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson