![]() |
STIM / Spotify
Tjenare!
Lite offtopic (tror jag). Någon som vet ungefär vad en musiker får för att ha sin musik på Spotify? Räkna med exemplet att musikerns ena låt spelats 10000 minuter och musikern står för 100% av upphovsrätten till både melodi och text. Någon som har riktvärden eller någon insidefakta? Peace |
Jag vet inte exakt men med tanke på vad Magnus Uggla har sagt så tror jag det är ytterst lite. Det är nog mer att se som en ren marknadsföringskanal i nuläget.
|
Det trodde jag också.. Tills jag läste detta: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...icle574510.ece
|
Denna tabell kan man läsa av...det är bara det att Spotify måste nog ha ett "specialavtal" med tanke att de överstiger 12 timmar per månad (hehe).
http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/...2571090041CBF1 |
Vad skivbolaget tjänar och vad artister tjänar är två HELT olika saker.
|
Citat:
Men man kan ju hoppas att skivbolagen och Spotify tillsammans hjälper artisterna. |
Hehe, sant. Sorry, tänkte väldigt fel ;)
|
Med tanke på hur skivbolag mm betalar. Artisten får bara ut ett lån av bolaget, och bolaget tar alla kostnader för "tillverkningen" av musiken (studiotid, mixning mm).
Vi alla har sett "tårtor" på hur skatt mm ser ut får bensin, sprit, tobak mm. Skulle vara intressant och se liknande för musik branschen. |
Det är väl som i förlagsbranschen i stort, har du inte en bästsäljare så kan du aldrig få ekonomi i det eftersom du inte kan bära de fasta kostnaderna på en lite upplaga och då blir det inget över till marknadsföring och upplagan blir inte större.
Sveriges mest lönsamma bokprojekt är Svenska Akademins Ordlista eftersom samma innehåll med lätt uppfräshning säljer året om, varje år i stort sett utan marknadsföring. Titta även på Piratförlaget, de delar mer jämnt mellan förlag och författare men där får författaren ta all marknadsföring själv i sin budget. Har man kulor själv som mångmiljonärerna Guillo/Marklund så blir det lätt att pusha sin egen bok, speciellt om man har gräddfil in i media som de har. Motsvarigheten i musikbranschen är väl de ständiga återutgivnignarna av Elvis, Beatles m fl. Även Naxos slog sig in i den klassiska branschen genom att göra inspelningar hos underbetalda östatsorkestrar med hög kvalitet men där artisten bara fick en klumpsumma och inte procent. Eftersom det inte finns rörliga kostnader till upphovsmän (döda sen länge) och artister blir ekonomin på sikt mycket bra för denna katalog. Sen gjorde de ett strategiskt val att spela in även ovanliga verk vilket gör att de dödade marknaden för andra bolag att göra nyinspelningar på dessa verk. |
För att förtydliga, så fördelas pengar för offentligt musikspelning:
STIM - upphovsmannen till musiken (textförfattaren) IFPI - skivbolaget som äger själva inspelningen SAMI - (samadministreras med IFPI) artisten som framför musiken |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson