WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Webbplats för litet webbföretag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038247)

cyner 2009-09-29 11:12

Webbplats för litet webbföretag
 
Jag har nyligen lanserat en ny webbplats för mitt företag: http://www.daven.se

Förutom synpunkter på text och design etc, skulle jag gärna vilja veta vad du skulle svara på dessa frågor:
  • Verkar företaget pålitligt och personligt?
  • Verkar företaget kompetent och erfaret?
  • Hur gammal ser jag ut att vara på fotot? (Sidan "Om företaget")

StefanBergfeldt 2009-09-29 12:31

Ta inte illa upp, men det är två saker som stör mig.
Dels känns typsnittet inte helt bra. Jag kan inte säga riktigt vad det är, men det känns oseriöst. Bara en känsla, inget jag kan sätta fingret på.

Sen är bilden på dig inget vidare. Satsa på att anlita en fotograf som tar en snygg bildserie mot high-key bakgrund, som du kan använda. Jag skulle gilla en helfigur där.

Alla andra bilder är så pass snygga så det känns viktigt. Behöver du hjälp att hitta en fotograf så hör av dig.

cyner 2009-09-29 13:57

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20324100)
Ta inte illa upp, men det är två saker som stör mig. ...

Tack! Naturligtvis tar jag inte illa upp av konstruktiv feedback.

Jag vet att fotot på mig inte är särskilt bra, och jag letar efter en bra fotograf i Västerås som levererar bilder digitalt.

Intressant att du inte gillar typsnittet, vad tycker ni andra?

StefanBergfeldt 2009-09-29 14:54

Jag kan peka lite bättre på vad det är jag inte gillar.

Avståndet mellan rubriken och stycket den hör till är för stort och länktexten är för lik den vanliga texten. Det kan vara den grå färgen som gör att det är jobbigt att läsa.

taz76 2009-09-29 15:17

Jag tycker du behöver utveckla texterna.. som t.ex sidan Tjänster:

"Du kanske vill skapa en egen variant av Blocket, Bilddagboken eller TV.nu? Eller kanske en egen e-butik eller community?"

Vilket får mig att tänka på "jaha.. och!??" efter jag har läst det stycket. Du behöver berätta mer vad ni gör, vad ni har för kunskaper, använder ni opensource-system.. etc etc.

Sedan så saknar jag att det inte finns några som helst referenser eller tidigare projekt. Du skriver att du har pysslat med webbutveckling sen 1997.. finns det ingenting som du har gjort som du vill visa upp på mer än 10 år?

Du behöver också se över navigationen.. länken ifrån startsidan till "nöjd kund-garanti" så är det inte helt logiskt vart man hittar tillbaka.

Jag tycker också att du ska ha ett kontaktformulär på kontakt-sidan istället för en epostadress. Tänk på att göra det enkelt för dina besökare.

Edit: För att svara på en fråga du ställer : "Verkar företaget kompetent och erfaret?" absolut inte.. saknar mycket information och framförallt tidigare projekt.

cyner 2009-09-29 18:30

Tack för synpunkterna! Jag fortsätter att fila på texten och utseendet.

Naturligtvis har jag referenser, men jag har inte fått upp dem än.

Bjorne 2009-09-30 18:35

Jag tycker att designen är helt ok och din logotyp är skitsnygg. "Nöjd-kund-garanti" är dock helt uppåt väggarna fel och för mig har den helt motsatt effekt än vad du försöker förmedla. Låter som du är extremt osäker på din tekniska kompetens och tom. kan tänka dig att lämna tillbaka pengarna ifall jag inte är nöjd. Varför skulle jag inte bli nöjd? Är Davén en femöresprogrammerare liksom.. Listan på Egna projekt är faktiskt imponerande och det finns ingen anledning att sälja dig själv för lågt.

taz76 2009-09-30 19:57

Det är en intressant tanke med nöjd-kund-garanti som säkert kan intressera nya kunder.. Det är en säljstrategi som definitivt funkar gällande kurser men jag är tveksam om det funkar med webbutveckling faktiskt. Jag jobbar iaf inte så att jag säljer ett färdigt paket eller en färdig design utan det är en process som utvecklas tills kunden är nöjd. Jag skulle aldrig få för mig att sälja något kunden inte är nöjd med.. det är kunden som bestämmer trots allt. Så är det en färdig design/applikation du säljer som inte kan ändras efter leverans utan kunden ska inte betala dig istället?

cyner 2009-10-01 08:55

Jag förstår era tankar om nöjd kund-garantin, och jag har än så länge inga bevis för att det ökar försäljningen. Visst är det mer relevant när man säljer COTS-produkter ("färdigpaketerade" från butikshyllan) än skräddarsydda, men jag tror att det har sin plats även för konsulttjänster.

Idén med en sådan garanti är att man som konsult får två fördelar:
  • Nya och osäkra kunder vågar anlita mig, eftersom de vet att de kan få tillbaka pengarna om det inte skulle fungera.
  • Missnöjda kunder ger värdefull feedback till mig, som gör att jag kan förbättra min service och undvika problem i framtiden.

Ett annat sätt att formulera garantin skulle vara: "jag skickar ingen faktura om du inte är nöjd". Men det ger inte kunden något skydd mot felleveranser, utan de är beroende av ditt omdöme och att du har förstått att de är missnöjda.

cyner 2009-10-01 08:57

Citat:

Ursprungligen postat av Bjorne (Inlägg 20324311)
Jag tycker att designen är helt ok och din logotyp är skitsnygg.

Tack, det gläder mig att höra. Logotypen är från The Logo Company och designen har jag gjort själv.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson