WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Finns det "konsultnätverk" man kan ansluta sig till? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1038135)

Pettolajnen 2009-09-23 10:21

Finns det "konsultnätverk" man kan ansluta sig till?

Jag vet inte vad det kallas, men jag har för mig att det finns företag som har en mängd programmerare eller webdesigners anslutna till sitt företag som konsulter. När det sedan dyker upp ett projekt som företaget tror passar en viss konsult så kontaktas han/hon. På det sättet kan man få lite jobb nu och då utan att behöva söka nya kunder helatiden.

Jag är nämligen php-programmerare och webdesigner som är ute efter något extra-jobb som kan dra in lite pengar vid sidan av mina egna projekt då mina egna projekt ligger i en start-fas nu och inte börjat dra in så mycket pengar än. Däremot behöver jag mycket tid till mina projekt och kan därför inte söka heltidsjobb.

Jag är inte så insatt i vad det finns för olika alternativ på marknaden för en sådan situation som jag är i. Vore tackam om jag fick lite tips på företag som skulle passa den arbetsform jag söker.

akelagercrantz 2009-09-23 10:29

Det låter som ett bemanningsföretag du är ute efter. Vilka som just anställer konsulter inom IT har jag ingen aning om.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategor...#37;C3%B6retag

allstars 2009-09-23 11:02

HiQ är ett konsultbolag som jag jobbat åt vid ett tillfälle.
Sedan är det lite beroende på vart i landet du bor, men hör av dig till både mindre och större reklambyråer.

Rob 2009-09-23 13:20

Det är en konsultmäklare du är ute efter:
2 st företag som jag har haft att göra med när jag/vi hyrt in konsulter är Ework samt Madeo. Kolla in dessa båda eller gör en enkelt sökning på konsultmäklare

/Rob

cyner 2009-10-01 12:47

Jag har också funderat på konsultmäklare, men jag vet inte alls om det fungerar bra.

Jag har skrivit upp några stycken (som sagt oprövade): KeyMan, Konsultmarknaden, Adwise, Gabert & Partners AB, Assistera, Ework, Madeo, IT-resurs, Konsultfabriken, ITGuru.nu

Conny Westh 2009-10-01 14:36

Med risk för att göra mig skyldig till "egenreklam" så har jag sammanställt en sida (som är gratis för alla besökare) där jag listar upp en herrans massa konsultmäklare och konsultnätverk som man kan ta kontakt med.

Anledningen jag satte upp denna sida var att när jag tartade somkonsult för över 10 år sedan så hade jag ingen aaaaaaning om hur man skulle hitta kunder och jag visste absolut inget om konsultmäklare, på den här sidan har jag redovisar en del av mina erfarenheter.

http://www.verimentor.se/anlitakonsu...ultmaklare.htm

Du kan även söka på begreppet "konsultmäklare" så kommer denna sida upp som Nr: 1.

frankw 2010-04-02 13:09

Finns det någon nackdel med att gå med i ett konsult nätverk?

KristianE 2010-04-02 13:18

Lägre timarvode. I alla fall om du går via Ework. Ework ska trots
allt lägga på sina 15-20% på ditt pris till slutkund.

Conny Westh 2010-04-02 23:11

Se till att du inte blir uppskörtad eller att de kräver exklusivitet för att få sälja in dig som konsult till sina kunder. Du får aldrig någon garanti på uppdrag av en konsultmäklare. Du utgör troligen bara en av 3000-12000 konsulter som de har att välja mellan för varje uippdrag så risken att just du ska få ett uppdrag är ganska liten.

Normal provision är 10-15% Kvadrat tar väl 17% och det finns de som tar 20-22%. De kan vara jobbiga med att du får vänta tills konsultmäklaren fått betalt innan du får betalt. Konsultmäklaren får betalt efter 30-35 ibland 45 dagar, sen håller konsultmäklaremn pengarnma i ytterligare 5-10 dagar. Du kan helt glömma kortare än 30 dagars betalningsvillkor, det får du troligen aldrig igenom. Betalningsvillkoret ser typiskt ut så att du får betalt 5-10 dagar EFTER att konsultmäklaren fått betalt, du har ingen möjlighet att stöta på slutkunden eftersom det inte är din kund, så du har ingen affärsmässig kontakt med slutkunden.

Gå ALDRIG med på villkor om att du MÅSTE ta ALLA dina uppdrag genom en viss mäklare, det är inte föreningt med god affärssed och det innebär att det är frågan om en förtäckt anställning ur skattesynpunkt. Skatteverket kan därför komma att kräva arbetsgivaravgifter på hela konsultarvodet inkl moms. Vidare bör man vid exklusivuitet omfattas av LAS (Lagen om Anställningsskydd).

Detta med Exklusivitet är en grundläggande definition när det är frågan om "anställning" eller "självständig uppdragsverksamhet".

Vidare är det viktigt att du verkligen respekterar att konsultmäklaren är din kund och att du jobbar för konsultmäklaren så du inte försöker gå in och sälja mot slutkunden, då kan du totalt förstöra din relation med konsultmäklaren och aldrig mer få uppdrag den vägen. Det kan innebära en ren katastrof för din verksamhet.

Jag säger inte att du ska avstå att gå med i konsukltnätverken/konsultmäklare men du ska ha rätt förväntningar , dvs inga förväntningar på att få något uppdrag över huvud taget.

Jag har själv varit med i många nätverk och endast fått uppdrag via dem ett fåtal gånger under 10 års tid. Det mest effektiva sättet att få uppdrag är att använda dina egna personliga kontakter och att hela tiden skapa förtropende hos dina kontakter eller kunder så de rekommenderar dig till andra i sitt nätverḱ. Det är näst intill omöjligt att hitta nya kunder via annonsering i tidningar. Direktreklam kan fungera om du är mycket sopecifik och har en väldefinierad målgrupp som du efter ett DR-utskick ringer upp och försöker boka personliga möten med. Men det är även det ett trubbigt instrument.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson