![]() |
Att skänka delar av vinsten i AB till välgörenhet
Jag har googlat lite men hittar tyvärr inte svaret. Vi har funderingar på att skänka ca. 100k till välgörande ändamål. Vi vill dock inte bara skänka dessa till någon stiftelse utan att ha kontroll på pengarna utan snarare vill vi öppna ett eget konto där "stiftelsen" bär delar av företagsnamnet och har en person som engagerar sig i stiftelsens räkning för att fördela dessa stålar.
Hur kan man lösa det rent tekniskt. Tanken är ju absolut inte att fly undan skatter o annat. Hur fungerar det rent skattemässigt? Vad betalas i skatt samt hur anses något sånt? Bör tilläggas att stiftelsen inte finns idag och kommer inte att äga andelar i bolaget heller. Tacksam för hjälp här i tråden då det kan underlätta för andra! |
Jag har varit aktiv i en stiftelse i 3,5 år (varav ordförande i 3 år), så jag har lite erfarenhet av det.
När ni skapar en ny stiftelse så skriver ni en stiftelseurkund, detta är ett "testamente" som inte går att ändra i efterhand. Man kan mao styra ändamålet med pengarna mycket hårt genom denna stiftelseurkund. Exempelvis kan ert bolag ha rätten att utse ett visst antal ledamöter. Men i huvudsak så är det så att stiftelsen är helt självständig och kan inte "ägas" av någon. Man brukar prata om att en stiftelse "äger sig själv". Styrelsen har den absolut största makten i stiftelsen. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet. Men stiftelsen måste förutom stiftelseurkunden (som används vid bildandet) även ha stadgar och de kan inte heller ändras i efterhand med ett undantag, om man har med skrivelsen: "- Stadgarna ska kunna ändras av styrelsen utan myndighetsbeslut." Enklare ändring som säte eller firma går att ändra men i stort sett inget annat, om man glömmer denna skrivning. Det är kammakollegiet som beslutar om ändring av stadgar och de säger i regel NEJ, det finns extrema undantagsfall och de är mycket få. Så det är mycket viktigt att skriva stiftelseurkund och stadgar som är genomtänkta och verifierade att det ni skrivit betyder samma sak för myndigheterna som ni tänkt. (jag kn hjälpa till med en snabbgranskning så de värsta fallgroparna fixas till men ni bör absolut rådgöra med en advokat efter det)... Kolla senaste reglerna med länsstyrelsen dock för det var några år sedan jag kollade detta senast. En stiftelse kostar ca 1200 per år i registeravgift till länsstyrelsen, men det var på min tid inte krav på auktoriserad revisor (om jag minns rätt). Stiftelsen är i övrigt helt självständig och ni kan ALDRIG återta pengarna från stiftelsen. Det skulle vara brottsligt. |
Citat:
|
Ej avdragsgillt i aktiebolaget.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson