![]() |
R1Soft Continuous Data Protection
Någon som har provat det och har några synpunkter?
|
Citat:
|
Det finns en hel del online-backupsystem och jag skulle säga
att de flesta fungerar bra. Det man ska tänka på är om alla krav man har uppfylls. Vissa klarar t.ex. bara ren filkopiering medans andra fixar MSSQL, MySQL, Oracle och Exchange. Vissa som stöder databaser klarar inte av att backa dem via Shadow Copy utan kräver att databasen tas offline. Vissa tar extra betalt för databasstödet medans andra skickar med det från början. Kryptering är väldigt viktigt. Vilken krypteringsform används för att lagra ditt data på leverantörens server? Behöver du öppna några särskilda portar i din brandvägg, eller sköter din agent all kommunikation utåt? En annan viktig detalj att tänka på är var datat lagras. En svensk leverantör bör hålla datat inom landet och du använder då din svenska bandbredd du får till din server. Har du en utländsk leveran- tör och din servertrafik bara får vara 20% till utlandet kommer du få problem. En tredje punkt som är viktig för vissa men ointressant för andra är om det görs någon automatisk off-site-replikering av din backup. Dvs: Du tar backup till DC1 i Göteborg. Har leverantören då en repli- kering på all data till DC2 i Malmö. t.ex. |
Oderland kör väl R1Softs lösning?
|
Ah, det tog ett tag för som vanligt kom det annat (familjen) i mellan. Nu rullar backupen från en server i Holland till en server i Sverige. Ska bli intressant och se hur mycket den komprimerar, vilken hastighet jag får men så här långt är jag imponerad. Fungerar det lika bra med resten så är det ett givet köp. Enda nackdelen är väl att man inte kan köra den på en vps som inte är egen container = virtuozzo, xen etc. Återkommer efter att det har rullat klart.
|
r1soft
Fungerar faktiskt helt ok, vi har dock haft lite problem med cpu load på de servrar som är anslutna till SANet. Där kör vi backuperna mer sällan under dagtid.
Enda man saknar är mysql återställning för kunden, vi kör mysql addons också dock är det sysadm som kan återställa åt kund så länge. Vi hoppas på att nästa version som släpps inom kort skall vara mera anpassad mot cpanel kunder. R1soft sitter inte så långt ifrån cpanel i Houston :-) och de har en del personer som byt jobb mellan dessa företag. |
oderland, har ni provat mylvmbackup? Dvs. man kör LVM, gör lock tables och kör lvm snabshot som tar runt 1-2 sek. och sedan tar backup på lvm snapshotet.
|
Vi kör också R1Soft, men vi har haft en del problem med långsamma diskskrivningar i en omfattning som fått oss att fundera. Supporten tycker vi skall byta till Raid10 för att det skall fungera bättre, men det tycker vi är ett skämt, vem backar till Raid10-system? Det är i vilket fall ruskigt oekonomiskt.
|
I mitt test tar det fruktansvärt lång tid för första backupen att gå klart. Nätverksutnyttjandet är som bäst 4 Mbit (sällan) men cpulasten är i stället aldrig över 10%. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig och det lär inte vara bandbredden som är problemet på en överföring som med FTP ligger på 10 Mbit eller mer. Ni som kör R1soft kanske har något tips?
|
Westman:
Det finns ingen inställning för throttling nånstans? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:35. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson