WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Starta enskild firma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037958)

btng 2009-09-13 21:28

Starta enskild firma

Jag ska nu äntligen få tummen ur och starta min första enskilda firma och har lite frågor som jag hoppas ni här kan hjälpa mig med.

1. Hur många olika verksamheter kan en och samma EF syssla med? Jag tänkte dels sälja en tjänst (designtjänst) samt även starta upp olika projekt på separata webbsidor och sälja annonser. Kan jag ha båda dessa på samma firma eller bör jag ha 2st separata?

2. Eftersom jag ska driva firman parallellt med min vanliga anställning ska jag ansöka om FA-skatt. Vad innebär detta i praktiken för mig? Måste jag göra något extra som jag ej behövt med bara F-skatt? Behöver min nuvarande arbetsgivare gör något extra?

3. Jag räknar inte med att gå plus på firman det första året. Dock vet man aldrig då jag har ganska bra idéer som är unika. Är det bättre att skriva att jag beräknar gå 0 första året än att chansa på att skriva en siffra? Detta kan man ju ändra senare?

Tack på förhand!!

najk 2009-09-13 21:59

Citat:

Ursprungligen postat av btng (Inlägg 20321814)
1. Hur många olika verksamheter kan en och samma EF syssla med? Jag tänkte dels sälja en tjänst (designtjänst) samt även starta upp olika projekt på separata webbsidor och sälja annonser. Kan jag ha båda dessa på samma firma eller bör jag ha 2st separata?

Ditt personnummer är ju ändå ditt organisationsnummer, så det räcker gott med en firma. Och du kan syssla med massor med olika verksamheter, du behöver bara specificera dem vid ansökningstillfället och rikta procentuellt vilken omsättning de olika verksamheterna beräknas ha.

Citat:

2. Eftersom jag ska driva firman parallellt med min vanliga anställning ska jag ansöka om FA-skatt. Vad innebär detta i praktiken för mig? Måste jag göra något extra som jag ej behövt med bara F-skatt? Behöver min nuvarande arbetsgivare gör något extra?

I praktiken innebär det att du bokför alla inkommande/utgående affärshändelser, betalar skatt varje månad och deklarerar fler blanketter än normalt. Det är inget måste men kan vara bra att informera din arbetsgivare att du tänker starta en firma och tänker pyssla med det du säger. Mest för att kolla så det inte strider mot någon klausul att du inte får pyssla med en konkurrerande verksamhet vid sidan av ditt normala arbete. Generellt så tycker jag man kan vara öppen och rak i sin kommunikation med sin chef. Så inte chefen får för sig att man gått bakom ryggen på honom och har en annan verksamhet (chefen bör ju skita i vad man gör på sin fritid, men det är inte alltid så enkelt).

Citat:

3. Jag räknar inte med att gå plus på firman det första året. Dock vet man aldrig då jag har ganska bra idéer som är unika. Är det bättre att skriva att jag beräknar gå 0 första året än att chansa på att skriva en siffra? Detta kan man ju ändra senare?

Vet inte om du kan skriva noll, förmodligen hänger det på vilken handledare du får på skatteverket. Har hört om folk som lyckats men vet även att folk inte fått sin f-skattsedel om man tänker omsätta mindre än 30k (tror jag) eller ja, där gränsen för hobbyverksamhet går. Då tycker skatteverket att man ska ha en sådan istället.

Utöver det tycker jag du bör gå en starta eget kurs, kolla med skatteverket & tillvaxtverket i din region.

btng 2009-09-13 22:20

En fråga till; Vad händer ifall jag skriver att jag ska tjäna xkr första året men bara tjänar hälften eller inget alls?

btng 2009-09-13 22:20

Tack najk för svaren föresten! Dom kommer väl till hjälp!

KristianE 2009-09-13 23:21

btng:
Så fort du vet att ditt överskott blir lägre än du räknat
med så skickar du in en ny prel. självdeklaration och
får sänkt skatt året ut.

Om du ändå betalar för mycket får du tillbaka det i
deklarationen. Du kommer såklart inte förlora några
pengar.

johaseo 2009-09-14 13:15

ett bra tips är att bespara dig massor med huvudvärk och använd www.bolagskraft.se . Detta just för att du itne skall hamna i en skuldfälla till skattmasen. Tror du inte du skall gå med vinst första året är bolagskraft ett otroligt mycket bättre alternativ än EF .... enbart ett AB med investerare i är bättre än www.bolagskraft.se men det har du inte i dagsläget eller hur, investerare?

qson 2009-09-14 13:40

Citat:

Ursprungligen postat av johaseo (Inlägg 20321913)
ett bra tips är att bespara dig massor med huvudvärk och använd www.bolagskraft.se . Detta just för att du itne skall hamna i en skuldfälla till skattmasen. Tror du inte du skall gå med vinst första året är bolagskraft ett otroligt mycket bättre alternativ än EF .... enbart ett AB med investerare i är bättre än www.bolagskraft.se men det har du inte i dagsläget eller hur, investerare?

Noak Resurskooperativ (www.noakresurs.se) är också ett alternativ (liknande bolagskraft). Där kan man bl.a. hantera inköp av material till verksamheten, kontantbetalningar mm. Dessutom går allt via webben och jag tror det är billigaste alternativet.

Finns även C-företaget i Uppsala och BolagsBolaget.

Oavsett vilket man väljer är det absolut bästa vägen att starta eget/testa affärsiden.

btng 2009-09-14 14:34

Tydligen finns det redan ett företag med samma namn (ej stort samt i annat län) som det jag tänkte registrera. Är det någon idé att ens försöka eller blir det blankt nej?

Vi har inte samma verksamheter och det andra företaget kanske inte har skyddat sitt namn i mitt län?

Conny Westh 2009-09-14 17:01

När det gäller enskild firma så är varje län för sig namnmässigt, men jag skulle hitta ett annat namn som är helt unikt. Dels därför att jag inte vill bli förväxlad med den andra firman och dels omjag vill expandera i framtiden och regga samma namn som AB så är det enklare om det är ledigt i andra län.

Om du ändå bygger upp ett renommé för din firma så varför ta risken med sammanblandning med andra?

btng 2009-09-14 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20321942)
När det gäller enskild firma så är varje län för sig namnmässigt, men jag skulle hitta ett annat namn som är helt unikt. Dels därför att jag inte vill bli förväxlad med den andra firman och dels omjag vill expandera i framtiden och regga samma namn som AB så är det enklare om det är ledigt i andra län.

Om du ändå bygger upp ett renommé för din firma så varför ta risken med sammanblandning med andra?

Tanken med företagsnamnet är helt enkelt att samla alla de idéer och sidor jag har under en och samma firma. Jag ska alltså ha massa sidor igång samtidigt (vars namn inte är kopplat till firmanamnet).

Därför känner jag att det inte spelar så stor roll vad min firma heter. Sedan gillar jag namnet väldigt mycket samt att jag äger .se -adressen. Det andra företaget har inte ens en webbsida i dagsläget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson