![]() |
Hur mycket kan man ta för banners?
Jag försöker ta reda på hur mycket man kan ta av företag som ska få annonsera på ens hemsida. Nej, jag vill inte använda mig av AdSense eller TradeDoubler eller liknande. Detta är en sajt som är ganska lokal (tills vidare) då många företag lokalt ska få en möjlighet att annonsera på sajten. Jag har sökt runt här och på andra forum för att ta reda på hur mycket som är rimligt att ta. Och det är klart att det beror på hur många besökare man tar. Men kan man då få ett exempel på hur mycket man kan ta t ex per 1000 unika besök/vecka eller liknande. I alla andra trådar så är det aldrig någon som får ett konkret svar alla börjar bara prata om Adsense och andra tjänster. Jag skullev ilja ha en riktlinje, bara på ett UNGEFÄR. Vad kan man ungefär ta? Jag vill alltså ha ett svar liknande "Du kan ta ca X kr / tusen unika besök i veckan", konkret, alltså.
Och hur många besök/sidvisningar bör man ha för att överhuvudtaget kunna börja fundera på att företag ska vilja annonsera? |
För att få ett bättre riktvärde så kan du ta reda på svaren till följande frågor:
Vad kostar det att annonsera på lokaltidningens webbsida? Hur många besökare har de? Vilket värde är det för annonsören att annonsera på din sida jämfört med hos lokaltidningen? |
Här är prilista över annonserin på lokaltidningens webbsida. Men det står ingenstans hur många besök sidan har. http://tabydanderyd.se/polopoly_fs/1...sk%C3%A4rm.pdf
Värdet beror väl på antal besökare och vad det är för företag? |
Ring/maila dem och fråga hur många visningar annonserna får (låtsas vara intresserad).
Kolla vad andra internetverksamheter som säljer lokala annonsplatser i ditt område tar. När du har det så har du också ett riktpris för ditt lokala område. Ett företag har sällan obegränsade resurser att lägga på annonser, därför är det viktigt att veta vad dina konkurrenter har för prissättning för att kunna konkurrera. Pris är ett viktigt argument när man ska sälja något. |
Runt 10 kr per tusen sidvisningar.
|
Storlek på banner, placering och hur många annonser du har på sidan har även stor betydelse på vilket pris du kan sätta.
10 kr per tusen visningar är väldigt billigt om det är en jättestor banner på en bra placering, men kanske ett normalt pris om det gäller en liten textlänk bland 20 andra. En annan betydelse är även hur stor andel av besökarna som kan vara intresserade av annonsen som visas. Ett företag som säljer värmepumpar ser kanske ett högre värde i att annonsera i en tidning för villaägare än i en tidning för hyresgäster. Finns det något mervärde för att synas tillsammans med ditt varumärke? Företag kan vara beredda att betala mer om de anser att det finns en fördel att synas tillsammans med ditt varumärke. Exempel kan vara företag som sponsrar idrottare, lokala evenemang och föreningar etc. |
Citat:
Jag brukar få ca 0,50 SEK/unik månadsklick på minsta bannerstorleken. Det priset kan variera högst betydligt men en tumregel mellan 0,50-2,00 SEK/uniks månadsklick kan vara ett startvärde för dig. Räkna dessutom med att antalet "impressions" är minst 20-50 gånger fler per klick. Coredev skrev ett förslag på 10 SEK/1000 impressions, det blir 100 impressions per 1 SEK. Enligt min tumregel så blir det ca 2 unika klick per 1 SEK/månad. Om du vill debitera 500 SEK per månad för en banner så bör du m.a.o. ha ca 50 000impressions eller ca 1000 unika besökare per månad. Detta gäller då minsta bannerstorleken. Övriga storlekar kan du väl till en början räkna i direkt proportion till storleken/ytan. Och för att ingen ska misförstå nu så är detta endast en pris idé som du får trimma allteftersom du lär dig mer och du ser hur vad kunderna är beredda att betala. Men jag håller i allmänhet med om att du bör undersöka vad andra lokala medier debiterar och försöka lista ut antalet besökare och unika klick så du kan få en uppfattning om prisnivån på din ort. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson