![]() |
Varför har....
· Sahlgrenska Universitetssjukhuset · Mälardalens Högskola · Uppsala tekniska högskola · Chalmers tekniska högskola · Lunds Universitet · Länsstyrelsen I Stockholms Län ...valt att ligga på Loopia? Jag säger inte att loopia är dåliga bara att de 3 högskolorna och Lunds univ. borde har kopitens och bandbrädd som knäcker loopias många gånger om eller har jag fel? |
??
Vad ligger hos loopia? Har du sett det på loopias referenssida eller något? Det kanske isf är någon mindre avdelning eller liknande. www.lu.se och www.sahlgrenska.se driftas lokalt på deras egna sunetlina, det vet jag. de andra orkar jag inte kolla upp, men misstänker att de akademiska domänerna funkar på samma sätt. |
Citat:
|
De krav som Sunet ställer på vad man får använda delas lina till är antagligen orsaken till att universiteten ligger på ett externt webbhotell. Ingen kommersiell verksamhet får förekomma på Sunets lina och tex ex-jobb och företagsnära arbeten tvingas därför utanför Sunetanslutna servrar.
|
Vet itne om jag köper det för då hade ju knappast någon högskola kunnat vara uppkopplat på SUNET.
|
Det är faktiskt vanligt att offentlig verksamhet, trots att de har egna servrar, väljer webbhotell till vissa webbplatser.
|
Loopia har ju funnits i över 5 år nu, för 5 år sedan så lär det inte ha funnits så många Webbhotell att välja mellan. Så många ligger nog kvar bara för det är smidigast så, känns även att dom är oberoende på om det kostar 10 eller 1000 i månaden.
Många har säkert egna servrar, men många mindre enheter väljer att sattsa på webbhotell för det är smidigare för dom och dom får mer kontroll. Självklar kan sunet har dumma regler att deras nät ska användas endast för vara ett av det större warez näten studenter ska tanka bara ifrån och inte några seriösa kommersiell verksamhet får bedrivas. Bara slösa skattepengar för ha 10Gbit för warez istället för låta använda kapaciteten till något seriöst. |
Läs Sunets implementering av paketfiltrering och trafikbegränsning innan du uttalar dig Patrik.
Jag är själv gammal LU-student och jag kan säga att det är sjukt hårt kontrollerat och den utgående trafiken i form av warez är i princip obefintlig. |
Citat:
Och lär tror att många sitter tankar och finns större ftp siter i deras nät. Men i vilket fall tycker det är fel att det är en del skattepengar som betalar för nätet och inte låter folk isåfall använda det till seriösa saker. Finns ju kapacitet så det räcker. |
Ja, det var 8 månader sedan jag flyttade från Lund. Datorvärlden rör sig framåt snabbt.
Läste du det jag sa om trafikbegränsning? Hur kommer du förbi att ditt konto stängs ner om din utgående trafik är onormalt hög? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson