![]() |
Jag är lite nyfiken på vad som kan hända om någon kommer över inloggningsuppgifter.
Det kan ju vara så att man kommit över en epostadress som har råkat bli avaktiverad och därför kan få ett lösenord från tex Unibet skickat som påminnelse till sig. Får dem ta mina pengar då eller är det olagligt? |
Du bör inte utnyttja de inloggningsuppgifter du kommit över, nej.
|
Det är ju skillnad på ska och bör.
Vad kan hända? Om en av mina medlemmar får sina loginuppgifter stulna etc och "tjuven" gör en massa skit som även kan vara olagligt. Vems är ansvaret? |
Kan nog röra sig om olaga intrång. Om detta hypotetiska fall är reellt, kontakta en jurist.
|
Jag är väl mest orolig för att någon snor en identitet och gör något olagligt som kanske jag kan få skit för.
|
Att logga in någonstans med någon annnans uppgifter är att betrakta som dataintrång om uppsåt finns, dvs så att det inte bara är något misstag. Kan ju vara att någon får loginuppgifter via mail och tror att det är ens eget unibet konto.
Att försöka föra över pengar från någon annans konto är givetvis att betrakta som bedrägeri. |
Citat:
Att föra över nån annans pengar = Stöld (graden baseras på summan) *petnoga va ;)?* |
Jo, men om någon av mina medlemmar får sitt konto hackat och någon laddar tex upp olagliga bilder med minderåriga etc.
Vem straffas? Jag sparar på alla IP, men det är ju ingen garanti att det stämmer. |
Citat:
Samma sak gäller för egenmäktigt förfarande enligt BrB 8:8, även här krävs det ett fysiskt objekt. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson