WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Avtal - Pappersformat nödvändigt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10149)

jimmie 2005-10-03 21:14

Hej,

Jag kommer inom väldigt kort att starta en internettjänst inriktad mot företagare som kunder och privatpersoner som "användare" av tjänsten.
De sista finjusteringarna på mjukvaran pågår. Kommer troligtvis dra igång denna månad om allt faller på plats.

Det jag undrar över är om ett elektroniskt avtal där man får kryssa i att man godkänner villkoren räcker eller om jag bör lägga ner det där lilla extra på att skicka iväg ett pappersavtal för underskrift och sedan när jag får tillbaka det aktivera tjänsten? Vad har ni för erfarenheter?

Tacksam för alla svar och funderingar.

MVH Jimmie Pettersson

Storen 2005-10-03 21:55

Brukar räcka med "en bock"... Beror lite på vad det är du tillhandahåller också

vco-systems 2005-10-03 21:55

Det som kan vara problem med elektroniska avtal är att visa vem som verkligen har tecknat avtalet.

jimmie 2005-10-04 00:14

Det är en affiliatetjänst, jag har diskuterat det lite kortfattat här på forumet tidigare.

Citat:

Det som kan vara problem med elektroniska avtal är att visa vem som verkligen har tecknat avtalet.

Precis min tanke.

Per 2005-10-04 07:55

Rent juridiskt kräver endast vissa avtal form (bl.a. fastighetsöverlåtelse, testamente) och det verkar inte vara något sådant du ska teckna avtal om.

Sedan finns förstås problemet vco-systems nämner, och kanske ännu fler (förvanskningar av innehållet vid överföring och annat spännande).

jonny 2005-10-04 10:20

För att snabba upp det hela kan man ju tänka sig att du låter dem skriva ut avtalet själva och faxa in det eller skicka in det per post.

Andreas Bard 2005-10-04 10:26

Eftersom att det är ett affiliatenätverk där allt sköts online så skulle det kunna fungera så här.

1. Dom blir medlemmar och godkänner avtalet och i registreringsfältet måste dom fylla i den mailadress som hör till den domän/sajt som dom ska marknadsföra.
2. Dom verifierar sin mailadress
3. Då vet du att det är någon på företaget som godkännt avtalet.

Det borde ju räcka.

Så fungerar många av de amerikanska affiliatenätverken i allafall.

guran 2005-10-05 00:39

Du behöver inte bemöda dig med att få en papperskopia av avtalet underskrivet. Räcker med att godkänna det elektroniskt.

Ett problem med avtal när det gäller företag är att veta att den som har skrivit under avtalet har rätt att göra det. Det är din uppgift att ta reda på om personen har den behörigheten. Har han eller hon inte den, ja då har ni i värsta fall inget avtal. En kontroll kan vara att den som registrerar sig som företagets representat lämnar uppgift på sin befattning eller titel i företaget. VD, marknadschef, försäljningschef och liknade kan anses ha behörighet genom sin ställning, en s.k. ställningsfullmakt. Skulle Pelle på lagret skriva under avtalet får du nog kontrollera om Pelle har behörighet.

Skulle sedan någon ljuga om sin befattning, så får nog den personen betrakta sig som personligt ansvarig för det han eller hon har gjort.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson