WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Handla till enkild firma (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10090)

dejwul 2005-09-29 15:53

Har läst lite, men är fortfarande osäker.

Om man exempelvis vill köpa en ny hårddisk till sin enskild firma, är det då bara att beställa?
Köper man den precis som vanligt, eller behöver säljaren veta att man ska köpa den till firman?

kers 2005-09-29 16:21

Köp den "som vanligt bara". Säljaren ska skita/skiter i vem du är, varför du köper den och hur. Om inte du köper det från en ÅF eller grossist som bara handlar med företag, dvs..

kullervo 2005-09-29 18:09

För bokföringens skull vill du ha ditt företags namn på kvittot. Ett plus är också om du handlar på företagets kontokort. Bättre är det också att betala med ditt privata kontokort (och sedan föra över samma belopp från företagets konto) än med kontanter. Utifall att du får en skatterevision på halsen är det bra att du varit tydlig med vart pengarna gått även.

hubbert 2005-09-29 19:25

Känns som det vore bra att påpeka att du skall ha momsen specad på kvittot SAMT säljarens momsreg.nummer och att det naturligtvis skall stå i klartext vad det är du handlat.

(edit: 3 kvar till 500)

dejwul 2005-09-29 19:27

Tack för svaren!

Jag gick in och kollade runt lite på datorbutikerna.
Varför är det omständigare att välja faktura som betalningsmetod i vissa/flera butiker? Datorbutiken kräver kreditprövning o.s.v.
Jag hade tänkt att betala med mitt PG-konto som står på företagsnamnet, och då är väl enda möjligheten att betala via faktura?

hubbert 2005-09-29 20:05

Citat:

Varför är det omständigare att välja faktura som betalningsmetod i vissa/flera butiker? Datorbutiken kräver kreditprövning o.s.v.
Tja, skulle du lämna ut varor till en person du aldrig sett förut eller gjort affärer med, dessutom förvänta dig att han betalar dig efter 30 dagar med uppgifterna du skickar på ett papper till honom. Bara för att han påstår att det inte är några problem med betalningen?

(edit: 2 till 500)

Citat:

Jag hade tänkt att betala med mitt PG-konto som står på företagsnamnet, och då är väl enda möjligheten att betala via faktura?
Det går väl utmärkt att ta ut kontanter från ett pg-konto och ta de pengarna och gå till butiken?

mellow 2005-09-29 20:16

Skulle köpa en skrivare på Elgiganten då de var de enda som hade just den modellen i lager. När jag sa att de skulle skriva garantin på mitt företag (enskild firma) så skulle jag bara få 3 månaders garanti istället för 1 år. Detta tycker jag var märkligt. Skulle jag kunnat skriva den på mitt namn som privatperson istället?

Davve 2005-09-29 20:23

I en enskild firma är du företaget där du kan ha fakturan i ditt namn.

hubbert 2005-09-29 21:04

Konsumentköplagen (för privatpersoner)
För företag gäller Köplagen
Denna är dispositiv dvs förhandlingsbar så där kan/är tiden annorlunda. (3 § i köplagen)

(edit: 1 kvar till 500)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson