WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Stängde av datorn - då gick sonen till attack (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10035)

Tobias Turesson 2005-09-27 09:42

Citat:

18-åring åtalas för att ha misshandlat sin pappa
När pappan drog ur sladden till datorn fick sonen nog.
Beväpnad med en brödkniv gick han till attack.
-Kom ut och visa att du är en man, sa han när pappan gömde sig på toaletten.
Den 18-årige sonen åtalades i går vid Örebro tingsrätt för misshandel och olaga hot, skriver Nerikes Allehanda.
Hans far berättar i polisutredningen att sonen haft problem i flera år. Han har missbrukat narkotika och har dömts för misshandel. I stället för att satsa på skolan spelade han och en yngre bror datorspel hela nätterna.
För att begränsa spelandet hade familjen kommit överens om att sönerna inte fick spela efter klockan elva på kvällen.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,704712,00.html

Någon som känner igen sig lite? Man har ju varit lite datorberoende i några år, speciellt när man spelade spel.

N!cklas 2005-09-27 10:29

Skrämmande!

grazzy 2005-09-27 12:58

Citat:

Han har missbrukat narkotika och har dömts för misshandel.
Viktig mening i sammanhanget. Kan även utläsas "han är ett drägg och kommer jobba på soptippen/mcd tills han kör ihjäl sig själv rättfull vid 35".

RickardP 2005-09-27 14:28

Jag tror ju inte det är själva spelandet som får såna som denna killen till detta utan jag tror ju helt klart man måste ha något fel för att göra sånt.

ArreliuS 2005-09-27 14:59

Nu försöker aftonbladet återigen svärta ner alla som spelar datorspel. Ey, killen har missbrukat och då lär man inte ha alla cellerna hemma. Att dra ut sladden var det som fick bägaren att rinna över för killen helt enkelt.

Kan finnas mer bakom än vad som egentligen kommer fram i nyheten och som vi får veta.

EDIT:
Citat:

Det ligger mycket bakom det här. Under hela min uppväxt har han slagit mig. Nu när jag blivit stor vågar han inte, men han jävlas på andra sätt, säger 18-åringen i polisförhören.
Som sådana där grejer t.ex. Känner mycket väl igen mig i den biten där, men jag skulle ju dock aldrig ta till knivar och grejer.

koala 2005-09-27 16:22

När man är helt inne i ett spel förflyttar man sitt medvetande från verkligheten och identfierar sig själv med sin karaktär i spelet. På så sätt får man väldigt snabba reflexer och bra känsla för spelet. Men när någon plötsligt kopplar bort alla dessa förlängningar av ens medvetande upplever man i det närmaste en chock. Ungefär som om du är ute och cyklar, och någon plötsligt trollar bort cykeln. Klart att man blir rasande, och den som drar ut sladden förstår nog inte att han i princip kopplar bort 90% av alla sinnesintryck man för tillfället fokuserar på. Min mamma brukade stänga av strömmen för mig när jag var liten och spelade för mycket. Man blir fruktansvärt irriterad... dock har jag aldrig tillgripit fysiskt våld pga detta.

nomicon 2005-09-27 16:41

Jag tror det även är så att det brister oerhört mycket i kommunikationen mellan dom där två...

-Martin

Tobias Turesson 2005-09-27 17:24

Det jag menade var alltså att folk kan bli väldigt lätt irriterade när man vill stänga av deras datorer ;D Att börja jaga någon med kniv och slåss så måste man nog ha mer problem än vad en vanlig person har. ^^

Webmac 2005-09-27 17:53

Citat:

Originally posted by Tobias Turesson@Sep 27 2005, 17:24
Det jag menade var alltså att folk kan bli väldigt lätt irriterade när man vill stänga av deras datorer ;D Att börja jaga någon med kniv och slåss så måste man nog ha mer problem än vad en vanlig person har. ^^
Inte om man har kommit till sista bossen ;)

FredrikMH 2005-09-27 21:05

Det är därför jag kör laptop :D Så jag slipper utbrotten... det var det enda botmedlet...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson