WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Bindestreckets gåta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=10016)

Webmac 2005-09-26 14:03

Exempel följer:

1: www.tuffbil.se
2: www.tuff-bil.se

Som jag förstår så är adress 1 högre värderad när det gäller sökordet "tuff bil" än adress 2.
Hur kommer det sig? Rent logiskt så borde det ju vara tvärt om tycker jag.
Har ni funderingar också om detta? <_<

FredrikMH 2005-09-26 14:30

Min uppfattning är att - är bättre om det inte ändrats? Beror också på vilken sökmotor du refererar till men jag tar för givet att det är bildförstärkaren.

Däremot så är ett bindestreck väldigt störande för besökarna.

Jim_Westergren 2005-09-26 14:34

Citat:

Som jag förstår så är adress 1 högre värderad när det gäller sökordet "tuff bil" än adress 2.
Hur kommer det sig? Rent logiskt så borde det ju vara tvärt om tycker jag

Skulle vilja veta var du läste det. Jag är faktiskt inte säker på vilken men definitivt så är utan bindestreck bättre från besökarna. Sedan vet jag att för många bindestreck i ett domännamn aktiver säkert något filter i Google och andra SEs.

Webmac 2005-09-26 14:47

Citat:

Originally posted by Jim_Westergren@Sep 26 2005, 14:34
Citat:

Hur kommer det sig? Rent logiskt så borde det ju vara tvärt om tycker jag

Skulle vilja veta var du läste det. Jag är faktiskt inte säker på vilken men definitivt så är utan bindestreck bättre från besökarna. Sedan vet jag att för många bindestreck i ett domännamn aktiver säkert något filter i Google och andra SEs.

Ok helt rätt att bindestreck är störande för besökarna det håller jag med om, anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att köpa en ny domän idag och tyvärr är det ju så att det verkar bara vara dom med bindestreck kvar. Men jag ska,leta vidare så får man se vart man hamnar

Ps, Jim: Jag läste det på något av dom amerikanska forumen för ett tag sen men det var inte hårda fakta bara massa folk som spekulerade. <_<

Dykarn 2005-09-26 15:08

Enda andledningen jag kan komma pa ar att densiteten ar hogre men borde inte spela nagon roll

Nobody 2005-09-26 17:40

Citat:

Originally posted by Webmac@Sep 26 2005, 14:47
Ok helt rätt att bindestreck är störande för besökarna det håller jag med om, anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att köpa en ny domän idag och tyvärr är det ju så att det verkar bara vara dom med bindestreck kvar.
Räkna i så fall med att du kommer förlora många återkommande besökare till den domän som inte innehåller bindestreck.

Såg förresten att du hade skrivit ett inlägg om det här ämnet på Webbforum.se - har svarat lite utförligare om vad jag tycker där.

Lycka till med ditt domänköp, men ta i beaktande vad jag och andra tycker och tänker om det så ska det nog gå bra!

Ove 2005-09-27 08:51

Jag skulle köpa båda, för sökmotorn är bindesstrecket i detta fall bättre, för tidningar, relam i allmänhet funkar det utyan bindesstreck bättre.

Google tolkar binesstrecket som ett mellanslag.

/Ove

Webmac 2005-09-28 23:29

sådär allt klart, det vart en .net adress till slut utan bindestreck :) yippie

grazzy 2005-09-29 01:00

Lite självrannsakan här då.

Google:
roliga klipp Roligaklipp.se #1, Roliga-klipp.se #8
"roliga klipp" Roligaklipp.se #1, Roliga-klipp.se #5
roligaklipp Roligaklipp.se #1, Roliga-klipp.se #6

MSN:
Suger :-). En kram till den som förklarar varför jag inte ens är med på termen "roliga klipp" där.
roliga klipp Ingen av siterna finns med.
"roliga klipp" Ingen av siterna finns med.
roligaklipp RoligaKlipp.se #2, Roliga-klipp.se finns ej med.

Yahoo:
roliga klipp Roligaklipp.se #1, Roliga-klipp.se ej bland 30 första.
"roliga klipp" Roligaklipp.se #1, Roliga-klipp.se ej bland 30 första.
roliga klipp Roligaklipp.se #1+#2, Roliga-klipp.se ej bland 30 första.

Självklart är det mera länkar och optimering till RoligaKlipp.se, men en domän med bindesträck i har inte precedence över en utan. Det är min uppfattning.

Jim_Westergren 2005-09-29 01:02

Citat:

men en domän med bindesträck i har inte precedence över en utan. Det är min uppfattning.
Håller med dig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson