WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Uber tvingas lägga ner i Brasilien (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1064805)

tartareandesire 2015-05-11 19:00

Uber tvingas lägga ner i Brasilien
 
Den hyllade taxiapp-tjänsten Uber, som är ett av de högst värderade unga bolagen i världen, fortsätter stöta på hårt motstånd från myndigheter i flera viktiga länder. Denna gång är det Brasilien som stoppar tjänsten:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/t...en_4529480.svd

Johnny Viking 2015-05-12 08:06

Som en del andra sagt, stark reglering hade varit bättre kanske. Med Uber kan vilken "dåre" som helst bli Taxi-chaufför. I många årtal har ju trots allt Taxi-business lagar och regler och utbildning. Så jag litar fortfarande mer på vanlig Taxi, med centraler, viss service, osv. Dock är vanlig Taxi för dyrt. Det är väl där Ubers behov kommer in.

tartareandesire 2015-05-12 09:18

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509495)
Som en del andra sagt, stark reglering hade varit bättre kanske. Med Uber kan vilken "dåre" som helst bli Taxi-chaufför. I många årtal har ju trots allt Taxi-business lagar och regler och utbildning. Så jag litar fortfarande mer på vanlig Taxi, med centraler, viss service, osv. Dock är vanlig Taxi för dyrt. Det är väl där Ubers behov kommer in.

Håller med dig, skulle aldrig använda Uber själv men mest för att företaget framstår som extremt oseriöst med de uttalanden deras chefer gjort. Man kan ju annars säga att allting är "för dyrt" :) Har inte träffat många rika taxichaufförer :) Tycker taxipriserna är rätt rimliga i dagsläget, man ska ju inte ta en taxiresa i onödan.

Captain Thailand 2015-05-12 09:31

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20509498)
Håller med dig, skulle aldrig använda Uber själv men mest för att företaget framstår som extremt oseriöst med de uttalanden deras chefer gjort. Man kan ju annars säga att allting är "för dyrt" :) Har inte träffat många rika taxichaufförer :) Tycker taxipriserna är rätt rimliga i dagsläget, man ska ju inte ta en taxiresa i onödan.

I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.

Jesper Ribacka 2015-05-12 10:22

Jag har provat Uber. Måste säga att det kändes bättre än vanlig taxi då bilen var "lyxigare" och priset säkert 10-20% lägre. Snubben som körde var också trevlig.

Johnny Viking 2015-05-12 10:57

Var det bättre för att det var lite extra spännande kanske?

Går jag ut från tågstationen finns en taxi att välja på. Flygplatsen samma sak.

Tycker det är lite att åka snålskjuts på existerande fungerande verksamhet. Tror Uber kommer självdö, eller hålla sig inom vissa marknader enbart. Kan säkert fungera på en del ställen, men nog rätt få.

Jesper Ribacka 2015-05-12 11:05

Citat:

Ursprungligen postat av Johnny Viking (Inlägg 20509506)
Var det bättre för att det var lite extra spännande kanske?

Går jag ut från tågstationen finns en taxi att välja på. Flygplatsen samma sak.

Tycker det är lite att åka snålskjuts på existerande fungerande verksamhet. Tror Uber kommer självdö, eller hålla sig inom vissa marknader enbart. Kan säkert fungera på en del ställen, men nog rätt få.


Johnny, såklart det blev lite roligare pga att dom är nya så det stämmer nog.

Jag gillar Uber, men jag väljer fortfarande taxi stockholm när jag ska åka.

tartareandesire 2015-05-12 13:56

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20509500)
I Bangkok förstår jag inte att de ens kan överleva som affärsidé. Taxi finns överallt, bilarna är (numer) ofta nya och priset är extremt lågt.

Och det går snabbare att ta sig fram med cykel dagstid misstänker jag? :) Om 50 år kommer förhoppningsvis alla innerstäder att vara tämligen bilfria med undantag för de fordon som verkligen behövs. Om inte vuxna människor vore så oerhört tröga att förändras så skulle positiva förändringar ske betydligt snabbare än 1-2 generationer :)

patrikweb 2015-05-12 14:41

Uber är idag enda vettiga alternativ som fungerar bra, ena är du kan välja deras finare bilar. Andra är betalning är smidigt och du får historiken.

Och lätt att beställa då det går på GPS, i många länder är det omöjligt ringa och förklara var du står.

Dumma svenskar som aldrig är utanför Sverige gränser kanske inte fattar fördelarna med Uber.

Johnny Viking 2015-05-12 14:45

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20509516)
Uber är idag enda vettiga alternativ som fungerar bra, ena är du kan välja deras finare bilar. Andra är betalning är smidigt och du får historiken.

Och lätt att beställa då det går på GPS, i många länder är det omöjligt ringa och förklara var du står.

Dumma svenskar som aldrig är utanför Sverige gränser kanske inte fattar fördelarna med Uber.

Så problemet är alltså egentligen att Taxi-bolag i U-länder inte har en egen bokningsapp?

Och hoppas du inte menade på mig med din sista mening.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson