WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Ångerrätten, försökte avboka beställningen minuter efter beställningen lades. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1069071)

Alpha 2018-03-13 09:55

Ångerrätten, försökte avboka beställningen minuter efter beställningen lades.
 
Hej!

Jag skulle vara jättetacksam om någon juridiskt kunnig skulle kunna hjälpa mig i detta dilemma.

Det är så att jag har beställt och betalat (KLARNA) för en vara online som jag 30 minuter senare har försökt avbeställa per e-post.

Jag fick inget svar, till slut var jag tvungen att söka upp dem på messenger där de svarade väldigt fort. (3-4 dagar senare.)

Företaget ringer nu upp mig och vägrar avbryta beställningen, de säger att jag ska ta emot varan för att sedan skicka tillbaks den.

Vet ni vad mina rättigheter egentligen är?

Tack för svar!

Axel Hansson 2018-03-13 12:01

Är detta som privatperson? Som företag blir det svårt då ångerrätt vid köp på distans inte gäller.

Alpha 2018-03-13 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Axel Hansson (Inlägg 20525815)
Är detta som privatperson? Som företag blir det svårt då ångerrätt vid köp på distans inte gäller.

Nej, privatperson. :)

Axel Hansson 2018-03-13 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20525816)
Nej, privatperson. :)

I sådant fall är det inga problem. :-)

Mer information här: https://www.hallakonsument.se/angerratt

Det finns vissa undantag vilket du kan läsa under delen "Exempel på varor och tjänster där ångerrätten inte gäller".

Eftersom du sa upp direkt så ser jag det som en omöjlighet att de hunnit skickat varan (eller är detta en tjänst?) vilket innebär att de får betala returen då du meddelat i god tid (Är icke advokat dock!).

Alpha 2018-03-13 13:27

Jag sa upp i god tid ja men de skyller på att de inte sett epost osv. "Att de inte kommit fram".

Nu säger de att "den har hunnit gå iväg".

Aja, ringde konsumentverket. De var inte spec hjälpsamma så jag orkar nog inte hålla på med detta för 500kr.

Tack ändå :)

Axel Hansson 2018-03-13 13:34

Citat:

Ursprungligen postat av Alpha (Inlägg 20525818)
Jag sa upp i god tid ja men de skyller på att de inte sett epost osv. "Att de inte kommit fram".

Nu säger de att "den har hunnit gå iväg".

Aja, ringde konsumentverket. De var inte spec hjälpsamma så jag orkar nog inte hålla på med detta för 500kr.

Tack ändå :)

Det du kan göra, vilket är den minsta och enklaste kostnaden i sådant fall, är att bara skicka retur.

Gigena 2018-03-13 17:46

Om du kan styrka att du har ångrat köpet så ska det inte vara några problem. Du kan säkert ta kontakt med Klarna också angående återbetalning. När det gäller frakten så hade jag ett liknande problem där ett företag skickade varan en vecka efter att jag hade ångrat köpet. De hävdade att det var min skyldighet att returnera varan, vilket är fel. De kan själva ordna det om det går till ett postombud. Skulle det vara så att du får hem paketet så bör du begära ersättning för dina kostnader för att returnera paketet om de har haft rimlig möjlighet att stoppa beställningen, vilket de verkar ha haft.

Danne Vendel 2018-04-13 15:40

Som Gigena skriver. Om du kan styrka att du meddelat ånger så snabbt så ska dom inte kunna kräva att du ska ta emot och returnera varan. Fånigt.

Problemet ligger ju i att reglerna i ditt fall inte är glasklara utan måste bedömas om inte säljaren ger med sig. Antingen av KO eller en tingsrätt. Det tar ju både tid och energi.

Jag kan tänka mig att säljaren kanske inte själv lagerför det du beställt, utan skickade vidare ordern direkt till tillverkaren, grossisten eller något logistikföretag som i sin tur påbörjade hanteringen som säljaren kommer att få betala för, även om du inte tar emot varan.

Men du kan väl roa dig med att hämnas litegrann och berätta på olika sociala media om företaget och hur dom hanterat ärendet. :-)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson