WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Tips på webbhotell för resurskrävande shop (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037747)

ecstyle 2009-08-30 04:43

Tips på webbhotell för resurskrävande shop
 
Är det någon som har tips på ett bra webbhotell för en resurskrävande webbshop?
Jag har ett hotell som börjar på L och det fungerar inget vidare för min nuvarande shop. Den är alltför seg och den senaste tiden har hotellet haft stora problem vilket drabbar mig. Vi har fått göra väldigt många ändringar för att det överhuvudtaget skall fungera. Jag har FSdata för en annan shop med samma system, men den har inte blivit riktigt testad så jag har inte kunnat utvärdera hotellet.

Kom gärna med förslag.

kw_wasabi 2009-08-30 05:07

Om du måste ha webbhotell och inte någon annan lösning så kanske Loopia eller Binero är något att testa. De är ju trots allt störst i Sverige och borde ha all nödvändig kapacitet för webbhotelltjänster. Det beror på hur mycket trafik du har och hur mycket dina databas belastas.

KristianE 2009-08-30 09:06

Då en webshop i normala fall anses vara mycket kritisk
kanske du borde fundera på en virtuell server? Du får
då själv kontroll på "din" server och slipper ligga på en
Apache med 500 Vhosts.

Mortekai 2009-08-30 10:57

Problem med att det går segt är tyvärr något som nästan alla webbhotell lider av, kasnke framförallt dom stora aktörerna som har möjlighet att fylla upp servrarna med kunder. Det är helt enkelt antalet kunder du delar servern med som påverkar och förr eller senare så är det någon "granne" som suger upp resurserna för dig...kanske flera samtidigt till och med.

Det blir lite som att dela på en trådlös uppkoppling i hyrsehuset där du bor...ju färre som delar på uppkopplingen, desto fortare går det, men sen när hela huset fylls upp av personer som ska tanka film 24/7...ja då går det inte så fort längre :)

Eftersom du har flera webshoppar på olika platser så kanske du skulle tjäna på att antingen skaffa en eller flera VPS eller om du är lite modigare kasta dig över en dedikerad server.

Om vi fortsätter med liknelsen ovan så är det som att dra in ADSL åt sig själv med en VPS och fiber med en dedikerad :)

ecstyle 2009-08-30 13:56

Loopia går bort. Jag har inte heller speciellt många besökare så köra dedikerad känns överkurs. Fast det är kanske vad som krävs.

Jine 2009-08-30 14:30

En virtuell maskin, VPS dvs. är nog precis det du behöver.
Rekomenderar Ipeer till det, 165kr/mån för minsta paketet, och du kan uppgradera "fritt" där efter.

Mortekai 2009-08-30 16:07

Jine har rätt, Ipeer är nog ett bra val, fast lägga gärna till lite extra minne om du vill stoppa i Cpanel/WHM för det drar lite :)

emilv 2009-08-30 18:31

Vad kör du för webbshop? Om du till exempel kör osCommerce kan det hjälpa mycket att bara uppgradera till nyare versioner då osCommerce, åtminstone för ett par år sedan, hade stora problem med ooptimerad databasstruktur. Detta har flera av våra kunder märkt av när de haft många kategorier, varor och/eller rea-priset på samma gång, då det finns ett par frågor mot dessa tre tabeller som inte har ordentliga nycklar. En kund hade ett par tusen rea-varor och fick då laddningstider uppåt ett par sekunder, trots att de i stort sett var ensamma på den databasservern.

ecstyle 2009-08-31 01:01

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20320241)
Vad kör du för webbshop? Om du till exempel kör osCommerce kan det hjälpa mycket att bara uppgradera till nyare versioner då osCommerce, åtminstone för ett par år sedan, hade stora problem med ooptimerad databasstruktur. Detta har flera av våra kunder märkt av när de haft många kategorier, varor och/eller rea-priset på samma gång, då det finns ett par frågor mot dessa tre tabeller som inte har ordentliga nycklar. En kund hade ett par tusen rea-varor och fick då laddningstider uppåt ett par sekunder, trots att de i stort sett var ensamma på den databasservern.

Jag kör X-cart och det finns rekommenderade hotell för det systemet. Nu är det inte ett speciellt vanligt system i Sverige så det finns inga rekommenderade svenska webhotell/hosts.

VPS verkar intressant, men jag behöver administration också. En anledning till att vi har hotell är att hotellet sköter all admin. Ser att det finns hos dom flesta leverantörer.

klein 2009-08-31 20:05

Lägg det på egen server istället, särskilt om shoppen är affärskritisk. Men det bero på vad du vill göra, är shopen skriven i PHP? Då kan man köra FreeBSD + Apache + MySQL

Vad är det som fungera dåligt? Annars är VPS:er , men VPS:er är optimerade för många stora DB:er, så har man besökare, så bör man lägga det på egen hårdvara.



Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle (Inlägg 20320180)
Är det någon som har tips på ett bra webbhotell för en resurskrävande webbshop?
Jag har ett hotell som börjar på L och det fungerar inget vidare för min nuvarande shop. Den är alltför seg och den senaste tiden har hotellet haft stora problem vilket drabbar mig. Vi har fått göra väldigt många ändringar för att det överhuvudtaget skall fungera. Jag har FSdata för en annan shop med samma system, men den har inte blivit riktigt testad så jag har inte kunnat utvärdera hotellet.

Kom gärna med förslag.


johan1234 2009-09-04 19:30

Egen server funkar alltid.

Då vi jobbat en längre tid med vår kommande monltjänst där du får ett data center i din webbläsare (skapa vad du vill med obegränsad kraft och linor) så har jag också lärt mig en del om Plesks styrkor och svagheter. VPS låter ju riktigt nice och många svenska hotell - inklusive ipeer, fsdata m. fl kör Virtuozzo containers vilket är virtualiserade servrar. Anledningen varför vi kör med ett kommersiellt system istället för dessa är att även om du kör VPS via Virtuozzo så delar du kernel med andra vilket gör att du tror du har en virtuella server som inte påverkas av andra - men mycket väl kan. Går din granne ner kan han även ta ner din server.

Kör antinget en dedikerad server eller "riktiga" virtuella servrar. Då vet du vad du får.

Jine 2009-09-04 22:13

Det där va BRA jävla nära egenreklam skulle jag vilja säga.
Lyssna inte allt för mycket på det, skulle jag rekommendera.

Vi kan säga såhär, Bonnier.com/.se ligger hosade på VPSer hos Ipeer.
Jag är en av utvecklarna för deras intranät samt externa drupal-sajt och det är GARANTERAT kvalitativa saker det handlar om, tro mig.

/ Jim

htiawe 2009-09-04 23:00

Ja, det där om något var egenreklam.

Danielos 2009-09-05 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20320821)
Ja, det där om något var egenreklam.

Fast om johan1234 inlägg kan ge trådskaparen en hint om vad han behöver så tycker jag det är bra. Egenreklamsregeln behöver skrivas om. Som det är nu är det viktigare att hålla på denna fåniga regel än att folk hittar vad man behöver.

KristianE 2009-09-05 10:43

Jine:
Kvalitativt eller ej så är det stor skillnad i säkerhet på virtuella
containers och full virtualisering som VMware.

johan1234 2009-09-05 23:27

Tråkigt att denna "egen reklam" regel inte ens gör att man kan ge vettig feedback på egna erfarenheter. Jag nämner BARA att vi jobbar på något och under denna tiden har vi snackat med väldigt många leverantörer bla anställda på Plesk i Sverige och USA och fått mycket information. Detta är något jag gärna delar med mig av så att bla du Jine slipper göra samma sak som jag har gjort. Jag tror igen att detta är information som är riktigt bra för oss alla - då vi höll på att välja produkter - som inte håller måttet i vår spec. Kanske är det någon annan här som också går igenom samma process?

Det som blev tydligt som den stora skillnaden mellan vissa vps tjänster och "moln" tjänster är just hur de agerar med kernel biten. Vissa delar vissa kör helt separat. I vårt bedömmande har det varit en viktig faktor att ingen annan kund skall kunna påverka en annan kund. Det är lite det problemen många webbhotellskunder vill komma ifrån när man tar steget till dedikerad server - eller i många fall virtuell server.

Därav gick vi på djupet (då vi såååå gärna ville köra Plesk av andra anledningar) om just detta och fick välja bort vissa produkter då många, inklsuve virtuozzo kör med delad kernel bland många kunder. Vi anser då att detta är ett stort problem då vi har krav på 100% upptid och det FÅR helt enkelt inte påverkas av någon som kör någon taskig kod på en annan VM.

Jine - detta betyder inte på något sätt att Plesk virtuozzo inte är bra - det kan vara den bästa produkten för många och ipeer har säkert en bra tjänst. Om du läser mitt mail så säger jag inte något om detta - bara att vi kör ett annat system och detta är anledningen. Du gör dina egna val förstås. Att förstå skillnaden blir vi väl alla bara smartare av - oavsett vilket val man gör. Den fyller bara inte våra krav - som kan vara mycket olika och inte ens intressant för någon annan. Egen reklam? Nej - försökt till vettig info för andra som jobbar med olika standardiserade produkter.

För att spinna vidare på det så har vi faktiskt också av andra krav inte kunnat köra Plesks kontrollpanel heller. Detta för vi kör en distribuerad lösning där ett kluster av maskiner bara kör en tjänst. Även om Plesk har stöd för distrubuerade lösningar så kör de flesta allt på en maskin för att stödja Plesk - dvs mail, dns, web och allt möjligt. Många lyckas trots detta hålla bra upptider. Igen - Jine - bara ett val vi har gjort och inte säkert bättre eller sämre. Vi tror det är bättre och har därför valt distribuerade lösningar.

Det negativa för oss och andra som valt detta spåret är också att egenutveckling är mycket dyrare och vi har i ärlighetens namn legat efter i många aspekter på kontrollpanels sidan pga detta. Något vi jobbar hårt på för att förbättra (oj - jag hoppas inte det var egenreklam).

KristianE - du har skrivandets förmåga vilket jag inte har. På en mening säger du vad jag säger på 10. :-) Det är rejält skillnad och det var min poäng och det var det jag trodde att vår vän som frågar kunde ha användning av. Hans val vad han gör med det.

Danielos 2009-09-06 15:58

johan1234, bry dig inte om de användare som anklagar en för egenreklam. Vad jag har utläst numera från admins och moderatorer på wn så är "positiv och givande egenreklam" som ger mervärde för tråden tillåten numera, egenreklam typ "spam blaffa i ögat" är inte tillåtet, en moderator/admin får gärna dementera detta.

htiawe 2009-09-06 18:10

Men det finns väl inget som säger att han inte kan presentera det han vet och kan utan att hänvisa till sitt företag?

Jag har inget emot länkar till lösningar och företag men det är väl enklare att hålla en rak linje allt igenom så slipper man fundera på om man bryter mot reglerna eller inte.

najk 2009-09-06 18:29

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20320910)
Om du läser mitt mail så säger jag inte något om detta - bara att vi kör ett annat system och detta är anledningen.

Fortfarande inget svar eller förslag på vad trådskaparen ska titta på istället? Bara förslag på vad han inte ska titta på. Tror fler än jag undrar vad "ett annat system" är, varför inte nämna det istället så kan ecstyle avgöra om det är något för honom själv?

johan1234 2009-09-06 23:06

Du har rätt det är inte ett förslag om vart han skall titta. Det är ett påpekande om stora skillnader i vad som rekommenderas överallt i tråden. Dvs något han bör ta i beaktning om han nu skall ha "resurskrävande" system som driftas. VPS a la containers delar kärna och många molntjänster gör det inte (dvs när du skapar en VM är det stor skillnad i hur de fungerar). Något jag anser var värt att nämna och kan vara avgörande i valet.

Jag kan inte nämna vår egen tjänst då jag skulle bli lynchad här så rekommendationerna faller fortfarande på tjänster som force.com, azure eller amazon. Vet faktiskt inte vad vi har för svenska alternativ. De flesta webbhotellen verkar köra VPS a la containers vilket inte är samma sak. Vore rikitgt roligt att ta fram en lista över svenska molntjänster som fungerar som amazon - om det finns några? Amazon tillåter att ha hostingen i Europa så fungerar lika bra som Sverige.

Tyvärr dock dyrt och det är det jag tror att ni här och vi kan ändra på. Som jag nämde så registreras en stor majoritet av .se domäner av icke svensk ägda registrarer. Tror att om vi inte får lite fart på den sidan så kommer vi se liknande - många utländska aktörer som tar stor del av molnkakan.

Danielos 2009-09-06 23:16

Citat:

Ursprungligen postat av htiawe (Inlägg 20320971)
Men det finns väl inget som säger att han inte kan presentera det han vet och kan utan att hänvisa till sitt företag?

Jag kan inte se hur det skulle skada?

dannelito 2009-09-07 00:28

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20320994)
Vet faktiskt inte vad vi har för svenska alternativ.

"Witsbits is the first and only Cloud Computing Company in the Nordic/Scandinavian region."

johan1234 2009-09-07 02:33

Tackar för den wiseguy! Ecstyle - kan vara värt att titta på Witsbits utöver "vanliga" VPS lösningar och självklart de som nämnts tidigare. En traditionell VPS lösning kan vara nog dock så det gäller att väga pris mot prestanda och stabilitet.

ecstyle 2009-09-10 12:54

Citat:

Ursprungligen postat av klein (Inlägg 20320342)
Lägg det på egen server istället, särskilt om shoppen är affärskritisk. Men det bero på vad du vill göra, är shopen skriven i PHP? Då kan man köra FreeBSD + Apache + MySQL

Vad är det som fungera dåligt? Annars är VPS:er , men VPS:er är optimerade för många stora DB:er, så har man besökare, så bör man lägga det på egen hårdvara.

Shopen är skriven i PHP. Den laddar alltför segt ibland och sen har webhotellet haft stora problem i år med tillgängligheten. Det går lite upp och ned. Jag har inte många besökare så jag tror en VPS kan räcka till att börja med. Det känns som ett lagomt steg från ett "billigt webbhotell". Dock kommer jag att välja en lösning med mycket RAM-minne eftersom shopen har mycket databasanrop och den verkar gilla minne. Bäst skulle väl vara att direkt köra på dedikerad men det kostar.

Jag har frågar runt lite hos några leverantörer och fått lite olika svar och erbjudanden.
Jag behöver definitivt managed hosting men en leverantör som har bra priser på VPS vill ha över 2000kr/mån för mananged hosting och tycker jag behöver dedikerad server för 1600/mån. Det känns som den personen/leverantören försöker sälja på mig så mycket det bara går. Fick inte heller svar på några frågor utan säljaren ville bara snacka hårdvara. Då fick jag i mitt tycke bättre respons från en annan leverantör av prisvärda VPS:er.

KristianE 2009-09-10 17:57

Hur mycket managering behöver du? Behöver du totalt där
en snubbe ska konfigurera upp hela servern åt dig och lösa
alla problem som kan uppstå, eller räcker det med lite över-
vakning och patchning och där särskilt arbetet sen kan debiteras
löpande?

Många hostingleverantörer ligger ju runt eller strax under tusen-
lappen i timmen för att arbeta med kundservrar.

2000 kr/mån kan vara riktigt billigt om det innebär att snubben
tar fullt ansvar för din server och ser till att allt funkar och inte
tar betalt en krona extra om han så får jobba en vecka med den..

2000 kr/mån kan också vara dyrt om det handlar om att patcha
och reboota servern en gång per månad.

WebboT 2009-09-10 20:43

Citat:

Ursprungligen postat av ecstyle (Inlägg 20321441)
Shopen är skriven i PHP. Den laddar alltför segt ibland och sen har webhotellet haft stora problem i år med tillgängligheten. Det går lite upp och ned. Jag har inte många besökare så jag tror en VPS kan räcka till att börja med. Det känns som ett lagomt steg från ett "billigt webbhotell". Dock kommer jag att välja en lösning med mycket RAM-minne eftersom shopen har mycket databasanrop och den verkar gilla minne. Bäst skulle väl vara att direkt köra på dedikerad men det kostar.

Ville bara kolla med dig att du inte använder den EXTREMT resurskrävande modulen "Advanced Statistics". Avbocka den direkt. Finns ingen anledning att använda den, för du använder väl google analytics som alla andra?
Gå sen sen till Summary->Tools->Clear statistics. Markera och rensa bort allt. Finns ingen anledning att spara detta om du har Google analytics.


Se också till att du har alla bilder i filsystemet i stället för i databasen. (har du förmodligen redan)

Mer du kan göra för att speeda upp din x-cart:

Optimera tables: Summary->Tools->Optimize Tables



Om du ska erbjuda shoppen på engelska så bör du nog ta bort text som denna:
This service is for demo purposes only. No real products. No real prices. No real charges. Please do not submit real credit card information.

ecstyle 2009-09-11 03:17

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20321502)
Hur mycket managering behöver du? Behöver du totalt där
en snubbe ska konfigurera upp hela servern åt dig och lösa
alla problem som kan uppstå, eller räcker det med lite över-
vakning och patchning och där särskilt arbetet sen kan debiteras
löpande?

Många hostingleverantörer ligger ju runt eller strax under tusen-
lappen i timmen för att arbeta med kundservrar.

2000 kr/mån kan vara riktigt billigt om det innebär att snubben
tar fullt ansvar för din server och ser till att allt funkar och inte
tar betalt en krona extra om han så får jobba en vecka med den..

2000 kr/mån kan också vara dyrt om det handlar om att patcha
och reboota servern en gång per månad.

Visst, +2000 kan vara billigt, det tyckte säljaren också. Jag behöver konfigurering och det kostar extra, d.v.s sättas upp den. Sen är det främst övervakning och säkerhet.

ecstyle 2009-09-11 03:21

[QUOTE=ecstyle;20321548]
Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20321517)
Ville bara kolla med dig att du inte använder den EXTREMT resurskrävande modulen "Advanced Statistics". Avbocka den direkt. Finns ingen anledning att använda den, för du använder väl google analytics som alla andra?
Gå sen sen till Summary->Tools->Clear statistics. Markera och rensa bort allt. Finns ingen anledning att spara detta om du har Google analytics.


Se också till att du har alla bilder i filsystemet i stället för i databasen. (har du förmodligen redan)

Mer du kan göra för att speeda upp din x-cart:

Optimera tables: Summary->Tools->Optimize Tables.

Jag har gjort allt detta och mer..Igårkväll låg servern nere i 3 timmar!!! Klart som fan det inte kommer inte beställningar

WebboT 2009-09-11 06:06

Nu när du har x-cart så är det ju jäkligt synd att att du inte kan ha hostingen här i staterna. Kan kan du ju givetvis, men jag antar att du inte vill lägga sajten utanför sverige.

Om du trots allt skulle välja att hosta den här i staterna, så har vi världens bästa host för x-cart här (eller precis över gränsen i Toronto, Kanada för att va nera exakt). FinestShops.com. Anton Patchkine är mannen du ska prata med. Hostingvärldens mest trevliga, hjälpsamma och proffsiga kille helt utan konkurrens. (Ryss) X-cart är ryskt för er andra som inte vet.

Nackdelen med den lilla lilla speed-förlust du skulle göra, skulle du få igen med råge plus lite till. (jag känner ett flertal ehandlare i sverige som hostar sina sajter i USA utan problem)

Jag har legat med min x-cart hos finestshops.com i 7 år och har absolut inte nåt att klaga på. Det har helt enkelt inte funnits nåt att klaga på.:)
Uptime i 8 år har varit så nära 100% du kan komma. Jag har i alla fall aldrig sett att min sajt varit nere under alla dessa år. Eller att den bråkat eller gått trögt heller för den delen.

Eftersom administration verkar vara viktigt för dig, så ligger även där finestshops långt före alla andra. Du kommer få hjälp med ALLT. Installation, underhåll, säkerhetsuppdateringar, patches, backups, ssl certifikat och allt annat du kan tänka på. Utan extra kostnader.
För att summera det hela kan man säga att den enda du behöver tänka på, är att generera sales. Glöm servern.:)

Dessa killar kan dessutom x-cart's kod utan och innan som de också hjälper till med om du har några problem. Tvivlar jag på att du hittar en svensk host som kan/gör.

Helt gratis livesupport 24/7 ingår så länge du hostar sajten där.
Då snackar vi RIKTIG support. Du får svar inom några minuter, oavsett om du använder en ticket i supportsystemet, skickar ett email eller ringer. Hjälp inleds omgående av det du vill ha hjälp med.
Jag har så mycket positivt att säga om deras support så jag hade kunnat hålla på hela natten. Den är nämligen i det närmaste overklig om man jämför med vad man läser om i detta forumet.

En VPS kostar $100 (700kr) att sätta upp och sen kostar det $145(1000kr) i månden. Se här: http://www.finestshops.com/x-cart.html

Eftersom det inte är direkt varje dag man springer på en svensk med x-cart så var jag tvungen att skriva detta.
Du kan bortse helt från detta då jag antar att du inte vill ha annat än svensk hosting.

ecstyle 2009-09-11 06:36

Tack för tipset, men jag är inne på att fortsätta köra hosting i Sverige. Jag är rädd att det blir segare att ladda från USA. Om jag någon gång startar upp något i USA, vilket jag hemskt gärna skulle vilja göra så skall jag ha dem i åtanke. Sverige är en såpass liten marknad så jag skulle hemskt gärna testa USA. Det är två andra hostingföretag som är aktiva på X-carts forum som också verkar vara grymma och som ofta rekommenderas.

ecstyle 2009-09-11 06:53

Jag skall kika närmare på hosting i Kanada eller USA. Finestshops verkar ju galet bra. Vilken service!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson