WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   IT-säkerhet (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=41)
-   -   Antivirusprogram (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1069829)

niklas_SWED 2019-01-30 20:48

Antivirusprogram
 
Var bara tvungen att skapa den först tråden :)

Ni som ansvarar för personalens datorer på företaget, vad använder ni för antivirusprogram?

Själv använder jag F-secure Safe och tycker det fungerar mycket bra.

Piraten 2019-01-30 22:46

Eset Nod32

GRL 2019-01-31 00:26

Windows Defender enbart numera då det är inbyggt i Windows, sen många-många år tillbaka slutade jag använda externa virus-program, tror det var runt år 2000 och blev mer medveten istället .. funkar lika bra .. =) OBS. Privat och som egenföretagare, har ingen personal.

niklas_SWED 2019-01-31 09:19

Citat:

Ursprungligen postat av GRL (Inlägg 20528203)
Windows Defender enbart numera då det är inbyggt i Windows, sen många-många år tillbaka slutade jag använda externa virus-program, tror det var runt år 2000 och blev mer medveten istället .. funkar lika bra .. =) OBS. Privat och som egenföretagare, har ingen personal.

Problemet är att Windows Defender inte upptäcker de flesta virus, trojaner etc... Det är inte första gången jag upptäckt att Windows Defender inte klarar av att skydda en dator när man får mail eller öppnar en skadlig fil etc. F-Secure hittar direkt vilket gjorde att jag slutade själv använda defender som själv var min favorit innan jag insåg hur dåligt skyddad man var av det.

niklas_SWED 2019-01-31 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Piraten (Inlägg 20528202)
Eset Nod32

Den har jag aldrig hört talas om, men är givetvis nyfiken och ska prova och utvärdera.

jayzee 2019-01-31 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av niklas_SWED (Inlägg 20528205)
Den har jag aldrig hört talas om, men är givetvis nyfiken och ska prova och utvärdera.

Min lokala Jula butik krängde ESET Nod32 licenser för 1kr (fanns vid kassan). Bra produkt som jag tidigare köpt, vi använder dock inget då Windows 10 egna visat sig vara väldigt bra på att snappa upp virus/trojaner/etc. speciellt nu när Microsoft gjort rördragningar för den ner till kernel-nivå, något ingen annan kan göra. enda nackdelelen med den inbyggda är att det blir mycket false-positives, men bättre det än inget.

Vi har givetvis AV-lösning på själva mailservern så virus-mail är inga problem här.

niklas_SWED 2019-01-31 11:28

Citat:

Ursprungligen postat av jayzee (Inlägg 20528208)
Min lokala Jula butik krängde ESET Nod32 licenser för 1kr (fanns vid kassan). Bra produkt som jag tidigare köpt, vi använder dock inget då Windows 10 egna visat sig vara väldigt bra på att snappa upp virus/trojaner/etc. speciellt nu när Microsoft gjort rördragningar för den ner till kernel-nivå, något ingen annan kan göra. enda nackdelelen med den inbyggda är att det blir mycket false-positives, men bättre det än inget.

Vi har givetvis AV-lösning på själva mailservern så virus-mail är inga problem här.

Jag hade också defender som favorit tidigare på alla windows 10 burkar... Men F-secure hittade ändå saker som inte defender gjorde vilket gjorde att jag tappade förtroende för det.

Samma gällde personalens dator... Windows 10 + defender med schemalagda sökningar... ingenting... sen ordnade vi F-secure och då hittades både infekterade mail och dokument.

SysXpl 2019-12-12 04:14

Citat:

Ursprungligen postat av niklas_SWED (Inlägg 20528205)
Den har jag aldrig hört talas om, men är givetvis nyfiken och ska prova och utvärdera.

Nod32 är väldigt bra. Det kan skilja sig från år till år men i af förrut upplevde jag Nod32 som mer *effektivt" än F-secure. De hade bättre heuristik (med AI detektera skadlig kod som inte är känd) och har större databas tror jag. Jag har Eset's CSO på LinkedIn och kan bekräfta att de är seriösa och väl etablerade även om de inte är riktigt lika stora som t.ex. Symantec och Mcafee.

Jag är inte förvånad över att "piraten" använder Nod32, för om vi ponerar att "piraten" är en fildelningspirat så är man ju ganska exponerad för sånt skit.

Sitter du på ett större bolag, kanske börsnoterat där man vill vara kostnadseffektiva kan man titta på volymlicenser från t.ex. Sophos. Jag vet inte idag, men förrut hade de motsvarande men mer prisvärda lösningar än de som Symantec har. Nu syftar jag på deras "enterprise"-lösningar så att säga. Men flera aktörer erbjuder också "small business security".

Stahla 2019-12-12 15:40

Kör med Webroot sedan några år tillbaka, funkar klockrent. Har tidigare kört Nod32 för många år sedan och sen Avira.

Officiell hemsida: https://www.webroot.com/us/en

(Transperans: Jobbar numer på ett företag som säljer webroot som tjänst, men du kan hitta en del nyttig "svensk information om det" här: https://www.primeq.se/it/cloud/antimalware-som-tjanst/ ).

Sven74 2020-05-21 18:46

F-secure känns stabilt och snabbt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson