WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Fakturera innan företagsregistrering? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=4221)

Helix 2004-10-29 13:22

Går det fakturera innan man har registrerat företaget?

Skickade in rgistreringen men det tar väl några veckor som bäst. Innan dess har jag ju inte heller postgiro eller bankgiro. Dock vet jag organisationsnumret, då det är enskild firma.

Går det skicka ut faktura redan nu? Och i så fall, hur löser man det i bokföringen sedan? Har någon en erfarenhet av detta?

Johan G 2004-10-29 13:40

Ja det går och bokför på datum den betalas om du har bokslutsmetoden, skriv dock ej att du har f-skatt.

Helix 2004-10-29 14:03

Antar att jag inte skall skirva organisationsnumret så länge heller, då det inte är klart?
Skall man lägga på moms på beloppet då fakturan skickas ut till företag? (är helt grön på detta så länge....men någon gång måste man börja)

Ringde min bank oh frågade om bankgiro och de kunde öppna ett nu direkt, men de tog 1200,- per år för paketet. Detta tyckte jag var lite mycket eller?? Tittade på Föreningssparbanken och såg att de tog endast 200 kr/år.

Johan G 2004-10-29 14:12

Org, nr: kan du skriva är detsamma om ensk fa:
Eg inte moms men det kommer att räknas som momspliktigomsättning, jag hade lagt på momsen på
fakturan tror knappast SKV bryr sig så mycket då du har skickat in handlingarna till dem...

Kolla flera banker o se vad du får för avgiften....

Hjalmar 2004-10-29 14:25

Smyger in med två tips eftersom jag nyligen var i samma situation.

Ring till till skatteverket och be dom att behandla din ansökan fort. Min tog 4-5 dagar (jag skrev på brevet att jag var tacksam om det gick fort).

Jag har föreningssparbanken. Det kostar 600 kr per år (banken via internet plus bankgiro). Jag fick gratis fram till nyår så det är nog inte så svårt att förhandla till sig.

Hoppas det var till någon hjälp.

Helix 2004-10-29 16:01

Tack för hjälpen. Ringde skatteverket och det verkar som om jag redan kan få alla uppgifter i mitten eller i slutet av nästa vecka - jipii!

Får ringa runt till bankerna om priset. Dock kan jag alltid ta det på ePostgiro som jag har som privatperson.

Tusen tack!

guran 2004-11-01 23:34

Om du väljer Handelsbanken tror jag nog att de efterskänker avgiften till dig detta år. Det gjorde de åt mig och då öppnade jag kontot i juni. Dock tar de 1300 kr per år har jag för mig. Det var i alla fall 1200 kr men de har höjt avgiften.

När ni kontrollerar vad bankerna tar, tänk då på att många banker tar betalt för företagskontot och sedan tar de en avgift för Internetkontot. Handelsbanken gör inte det. Allt ingår i paketet.

Har du startat en firma och inte har fått F-skatt och blivit momsregisterad, då kan du inte fakturerar moms. Det finns inte heller någon anledning för dig att göra det. Det kostar varken mer eller mindre för kunden. Många lever dock i den världen att det blir billigare med moms eftersom den kan dras av. Men de får ju en faktura utan moms, så den är ju redan billigare. Däremot blir fakturan billigare för de som inte kan dra av momsen.

Värre är det med F-skatten, för då måste dina kunder betala din arbetsgivaravgift och källskatt. Detta är mycket enkelt då de bara betalar in en schablonavgift. Tyvärr, känner de flesta företag inte till detta och tror att det är mycket krångligt att betala en faktura till ett företag som inte har F-skattesedel.

Nackdelen för dig när dina kunder betalar in dina sociala avgifter är att du säkert ville ha dessa pengar till investeringar. Det är ju inte säkert att din firma kommer att göra vinst första året och då har delar av dina pengar mer eller mindre blivit konfiskerade under en tid.

Om du kan, vänta med att fakturera tills du har fått din F-skattesedel.

Slutligen kanske jag skall tillägga att detta problem bara gäller om du säljer tjänster. Säljer du varor uppstår inga problem med F-skatten.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson