WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Sälja hemsida med vinst, hur mycket är rimligt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1066009)

Lindalicious 2015-12-02 12:58

Sälja hemsida med vinst, hur mycket är rimligt?
 
Hej,

Anta nu att man har en hemsida som tjänar 400kr-600kr per dag i vinst, helt automatisk inget lager inget arbete, bara att luta dig tillbaka, enda utgiften är domän + hosting som är nästan gratis.

Ungefär 800-1400 besökare om dagen.

Växer stadigt, vinsten dubblades under 3 månader.

Vad skulle man kunna få för en sådan hemsida?

Går och funderar på det men och så finns risken att 99% som visar intresse är inte seriösa och endast vill få "inspiration".

Vill sälja då jag har andra nya projekt jag vill dra igång som kostar en del.

jtmf 2015-12-02 14:12

Svårt att säga utan att forska lite mer kring sidan.

Men det vanligaste är att man går efter intäkter. Årsintäkten * 1,5-2,5 brukar väl bara standard.

Sedan måste man ta hänsyn till andra faktorer. (domännamn, potentialen inom nischen (finns det ett tydligt tak på vad man kan tjäna) mfl.)

Lindalicious 2015-12-02 14:36

Citat:

Ursprungligen postat av jtmf (Inlägg 20514591)
Svårt att säga utan att forska lite mer kring sidan.

Men det vanligaste är att man går efter intäkter. Årsintäkten * 1,5-2,5 brukar väl bara standard.

Sedan måste man ta hänsyn till andra faktorer. (domännamn, potentialen inom nischen (finns det ett tydligt tak på vad man kan tjäna) mfl.)

Tack för svaret skall försöka svara på frågorna:

- Domän (premium som säljs för 2-3 tusen dollar styck oftast).

- Finns ingen begränsning för hur mycket det kan tjäna men liknande sidor inom samma område har haft en vinst på över 40,000kr per månad.
Så man kan beräkna med att det inte blir större ökning efter 40,000kr.

- Sidan är marknadsledande just nu.

1,5-2,5 ggr. års intäkten låter intressant.
Antar att exakt hur många månaders intäkt man får beror på köparen.

Gigena 2015-12-02 15:34

Det beror på en del olika faktorer. Utöver det som jtmf skriver om så skulle jag bland annat kolla på sidans historik, vilken nisch det är, hur sidan får trafiken, hur länkprofilen ser ut om det är organisk trafik, konkurrenssituationen osv.

Vad som är ett rimligt pris är jättesvårt att säga. Det verkar vara vanligt att det hamnar inom spannet 1-3 års multipel. En del räknar på vinsten, en del på sidans totala inkomster. Sedan är det ju förstås möjligt att få mer i en del situationer också, men då måste sidan ofta sticka ut och ha stor potential för större vinster.

Monkboll 2015-12-02 19:22

En annan sak att räkna in är jobbet man måste lägga..
Att en sida är 100% passiv tror jag inte ett skit på.
Okej, den kan vara helt passiv i en, två ja kanske 6-7 månader, men tillslut börjar den rasa i serp osv om man inte jobbar med den och då drar den in 0.

Lindalicious 2015-12-02 19:57

Citat:

Ursprungligen postat av Monkboll (Inlägg 20514602)
En annan sak att räkna in är jobbet man måste lägga..
Att en sida är 100% passiv tror jag inte ett skit på.
Okej, den kan vara helt passiv i en, två ja kanske 6-7 månader, men tillslut börjar den rasa i serp osv om man inte jobbar med den och då drar den in 0.

Om den vore beroende av serp ;)

Personligen undviker jag google så gott det går.

Visst krävs det arbete att svara på cirka 5 email per månad som lär ta under 20 minuter och det är frivilligt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson