WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Blir Google sämre dag för dag? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1054980)

tartareandesire 2012-09-16 14:19

Blir Google sämre dag för dag?
 
Är det bara jag som tycker att Google blir allt sämre för var dag som går? I nuläget förändras sökningar ganska slumpartat beroende på vad man gör. Är jag inloggad med Google-konto (vilket jag är för det mesta på grund av Analytics, Google Docs och annat som används i jobbet) får jag helt andra resultat än om jag inte är inloggad (vilket också händer titt som tätt när jag inte vill vara inloggad, i synnerhet om jag sitter på en annan enhet än min vanliga eller använder en annan webbläsare än min vanliga) osv. Råkar jag av misstag ha valt svenska i den senaste Firefox-installationen så får jag helt plötsligt svenska sökresultat även på Google.com där Google försöker vara smart och söker efter svenska ord genom att sätta in å, ä eller ö i söktermerna då och då... Använder jag en annan webbläsare kanske jag redirectas till Google.se per automatik.

Jag tycker det här är riktigt irriterande att Google hela tiden försöker gissa sig till vad man borde vilja ha och att man hela tiden måste tänka sig för var och hur man söker. Jag vill ha samma standardsök oavsett var jag är såvida jag inte AKTIVT valt något annat vilket man naturligtvis också vill kunna göra.

Är det bara jag som känner på det här viset? :)

nosnaj 2012-09-16 14:23

Antar du jobbar med webb & seo, om du tänker på resten av användarna på Google sysslar de med något helt annat och jämför inte resultat på det sättet.

Är man inloggad kan Google givetvis veta mer om vad du uppfattar som bra resultat och använder detta. Likaså vill nog majoriteten av alla som råkar skriva google.com och har svenska som språk söka bland svenska resultat.

Om 99% föredrar på ett sätt, är det nog du och övriga 1% som aktivt får ändra till de parametrar du vill söka på :)

tartareandesire 2012-09-16 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av nosnaj (Inlägg 20450403)
Antar du jobbar med webb & seo, om du tänker på resten av användarna på Google sysslar de med något helt annat och jämför inte resultat på det sättet.

Är man inloggad kan Google givetvis veta mer om vad du uppfattar som bra resultat och använder detta. Likaså vill nog majoriteten av alla som råkar skriva google.com och har svenska som språk söka bland svenska resultat.

Om 99% föredrar på ett sätt, är det nog du och övriga 1% som aktivt får ändra till de parametrar du vill söka på :)

Japp, jag inser ju absolut att det är bättre för de flesta men det hjälper inte mig :)

Gustav 2012-09-16 16:47

Jag har märkt att jag allt oftare blir irriterad när jag använder Googles tjänster. Det gäller alltså inte bara sökmotorn. Det kommer uppdateringar och ändringar i för tät följd och allt känns ofta onödigt komplicerat. Har man lärt mig hur allting fungerar idag, så kan man ge sig fan på att allting är annorlunda imorgon.

Erik Stenman 2012-09-16 17:16

Igår försökte jag söka via engelska Google.com men jag lyckades inte komma dit så jag förstår vad du menar.

Captain Thailand 2012-09-16 19:24

Hej,

Lite utanför ämnet:

Det är lite lustigt att vissa nu tror att de ligger högt med sin sajt i SERP, för specifika sökord, när i själva verket har Google anpassat resultatet, eftersom de besöker sin sajt ofta. Lite ironiskt på något vis.

Conny Westh 2012-09-17 00:44

Jag tycker Google har blivit avsevärt bättre, för den gissar ganska rätt i 90-95% av mina sökningar. Den förslår även nya sökfraser, i droplistan, som jag inte visste att jag ville ha med mycket bra precition.

Den funkar bra när jag inte är inloggad men ännu bättre när jag är inloggad på mitt konto.

gelki 2012-09-22 09:21

Frågan är om google blir sämre och sämre för varje dag. Det beror nog på vem du frågar. JAg jobbar intensivt med samarbetspartner med både länkar, inlänkar, seo, programmering, design ja rubbet och jag bara säga så här: Google blir inte sämre för slutanvändaren. Google ombesörjer relevans i sökningar. Detta är ett pimärt mål för google. Att ge användaren mest relevanta träffarna. Problemet idag är att den med kunskap och pengar styr helt enkelt vad som visas på den organiska 10- topp listan. Det innebär att användaren egentligen inte får relevans i sökträffarna på den organiska listan. Det är först när man hamnar på sidan 2-3 som jag tycker att man också borde kika på eftersom där brukar innehållet vara mer tillfredställande och ej köpt. Detta med att placera olika hemsidor på olika placeringar kämpar google mot varje dag. Deras algoritmer ska alltså i så stor utsträckning som möjligt filterara bort "köpta" placeringar från riktig relevant innehåll. Och där har google mycket och göra fortfarande och kommer nog aldrig att komma ikapp de som manipulerar. Så jag tror inte att google är sämre men slutar google utveckla filtrerings algoritmer så ja då blir relevansen sämre. Så sammanfattningsvis så är och blir google bättre och bättre.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson