WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Kampanjer endast för "nya" affiliates (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1067268)

clirre 2016-09-07 13:17

Kampanjer endast för "nya" affiliates
 
Jag tycker man ser detta alltför ofta hos affiliateprogrammen: "Alla NYA affiliates som drar in 10 sales får X kr i bonus". Jag förstår ju, rent tekniskt, att butikerna vill locka fler affiliates till att pusha deras produkter men som "gammal" affiliate som är uppsajnad på de flesta program så känns det nästan som ett hån. Lojalitet belönas inte alls och man är snarare torsk om man sajnar upp på ett program utan att göra det i samband med en kampanj.

Vad tycker ni andra?

Gigena 2016-09-07 13:33

Jag skulle förhandla med affiliateprogrammet om att en liknande kampanj även ska gälla mig eller att provisionen ska bli högre. Om man har många alternativ så är det enklare att ställa affiliateprogrammen emot varandra.

clirre 2016-09-07 18:04

Jo, men i slutändan är det mindre summor det handlar om och endast i enstaka fall värt en förhandling. Som affiliate vill man ju oftast göra allt så smidigt som möjligt. Det jag ställer mig frågande till är att detta är någon form av standard.

Lindalicious 2016-09-07 18:37

Jag har som stardard tävling för affiliates, alla som säljer över X antal produkter inom 60 dagar får pengar i belöning.

T.ex:
Sälj 10st = $100
Sälj 50st = $500
Sälj 100st = $2500
Sälj 1,000st = $20,000

Bara ett exempel, siffrorna är påhittade ovan.

Men alla som säljer får belöning och säljer man mycket blir belöningen mer.

Det är så att dem flesta "nya affiliates" inte vet vad dem gör, medans ett fåtal super affiliates säljer jätte mycket.

1 super affiliate är lika med = 30-40 vanliga affiliates ibland till och med 100+ affiliates.

Jag skulle välja att ha 5 super affiliates istället för 500 vanliga affiliates som inte är duktiga på seo och marknadsföring.

Jesper Ribacka 2016-09-08 11:39

Adtraction har ett bra poängsystem som heter Adpoints. Kika på det!

elofsson 2016-09-08 13:18

Perfekt med feedback kring den här typen av kampanjer som vi (Adrecord) varit hyfsat flitiga med att kommunicera ut framför allt under det senaste året på vår kampanjsida och i nyhetsbrev. Jag tror att vi är ganska ensamma om att använda det specifikt nämnda upplägget i större skala för flertalet affiliateprogram, rätta mig om jag har fel.

Upplägget med att belöna nya affiliates har helt enkelt uppkommit för att på ett smidigt sätt locka in nya affiliates att börja leverera i program. Att öka leverans med hjälp av att hitta nya affiliates och samarbeten är vårt primära och överenskomna mål med annonsörer. Hur lyckat just det här upplägget varit är en annan diskussion, men man kan väl säga att det skulle behövas lite mer kreativitet från vår sida för att nå bättre resultat både vad gäller att hitta nya affiliates och belöna befintliga.

Anledningen till att den här typen av kampanjer kommuniceras frekvent handlar mer om slentrian och dålig kreativitet från vår sida än att vi inte bryr oss om befintliga affiliates som levererar löpande år efter år.

Nu är ofta beloppen som delas ut till nya affiliates som börjar leverera avslut ganska låga, det handlar vanligtvis om 250 eller 500 kronor och det bör inte vara lönsamt att invänta den här typen av kampanjer innan man ansluter, speciellt inte då dessa kampanjer sällan används för nystartade program.

Vårt huvudfokus är att skapa goda relationer mellan affiliates och annonsörer och därför är denna diskussion alltid aktuell, även om den extremt sällan förs, och jag skulle vilja passa på att fråga vad ni skulle vilja se för typ av kampanjer för lojala och trogna affiliates. Vi, och våra konkurrenter, kan givetvis tänka själva men det blir inte alltid lyckat så alla önskemål och förslag är välkomna.

Rosch 2016-09-09 15:42

+1 på AdPoints som Adtraction erbjuder.

clirre 2016-09-14 11:40

Du vet att jag tycker att ni gör ett bra jobb på Adrecord, Jonny. Just i det här fallet finns dock lite att se över, framförallt vad det kommunicerar till "gamla" affiliates när bara nya får bonusar.

Adpoints tycker jag är en kul funktion hos Adtraction. Jag ser det mer som en trevlig gimmick dock. Själv får jag en relativt stor del av mina inkomster från Adtraction men har ändå bara tjänat ihop till en pall :) Som funktion har det dock ändå gjort att jag de facto bytt program från Tradedoubler till Adtraction. Tungan på vågen liksom.

elofsson 2016-09-14 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20519940)
Du vet att jag tycker att ni gör ett bra jobb på Adrecord, Jonny. Just i det här fallet finns dock lite att se över, framförallt vad det kommunicerar till "gamla" affiliates när bara nya får bonusar.

Japp, tack! Du är den första att tycka till om detta och jag håller helt med. Återstår att se vad vi hittar på framgent för att visa vår uppskattning till affiliates som levererar löpande. Alla önskemål och förslag är som sagt välkomna.

jtmf 2016-09-14 13:29

Citat:

Ursprungligen postat av elofsson (Inlägg 20519945)
Japp, tack! Du är den första att tycka till om detta och jag håller helt med. Återstår att se vad vi hittar på framgent för att visa vår uppskattning till affiliates som levererar löpande. Alla önskemål och förslag är som sagt välkomna.

Förslag:
  • Bonus i form av mer pengar ;)
  • Roliga events där nätverk, annonsör & publicist träffas
  • Något så lätt som biobiljetter kanske?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson