WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Webbhotell, VPS och mail genom SMTP? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1068840)

Helix 2017-12-20 18:49

Webbhotell, VPS och mail genom SMTP?
 
Har både webbhotell och VPS på ett och samma företag.

exempeldoman.se pekar med DNS till webbhotellet.

På webbhotellet pekar exempeldoman.se A-record till IP för VPS.
På webbhotellet pekar exempeldoman.se MX-records till webbhotellet och inte till VPS.

Nu kommer problemet. Vill skicka mail genom SMTP på webbhotellet. Får enligt loggarna "550 Bad HELO - Host impersonating domain name [exempeldoman.se]". Webhotellets SMTP trror i det fallet att det är spam, då domänen jag skickar från finns ju på VPS:en, men även på webbhotellet. SPF-records är satta rätt och godkända enligt alla regler.

Är det normalt förfarande? Har aldrig haft problem innan? Är det mitt sätt att peka domänen det är fel på då jag sedan vill skicka mail genom webbhotellet? Eller är det webhotellets inställningarna för deras SMTP som är knasiga på något sätt?

Danielos 2017-12-20 19:57

Varifrån skickar du mejlen, från vps.en? Kör du postfix eller något annat?

Helix 2017-12-20 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20525166)
Varifrån skickar du mejlen, från vps.en? Kör du postfix eller något annat?

Japp, skickar från VPS, genom Wordpress och SMTP-plugin. Testat olika, men felet ligger att SMTP på hotellet ger felet som jag beskrev ovan ....

Danielos 2017-12-20 20:41

Får du samma felaktiga HELO om du använder en epostklient, tex thunderbird och skickar via webbhotellets smtp?

Helix 2017-12-20 21:39

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20525169)
Får du samma felaktiga HELO om du använder en epostklient, tex thunderbird och skickar via webbhotellets smtp?

Nej, det fungerar utmärkt. Det ör just när jag skickar från VPS:en. Går bra att skicka via Outlook (Office) hemma.

Danielos 2017-12-21 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Helix (Inlägg 20525171)
Nej, det fungerar utmärkt. Det ör just när jag skickar från VPS:en. Går bra att skicka via Outlook (Office) hemma.

Det tyder på att ditt smtp plugin skickar dåliga mail headers.

jonny 2017-12-28 15:20

Har du kontaktat webbhotellet? Vad säger de?

Helix 2017-12-28 19:24

Ja, jag fick det löst någon dag sedan. Lösningen var att använda ett annat plugin, men samtidigt att köra en hook/override på en funktion av phpmailer, så att vid initieringen så sätts hostname för Helo av mig - då blev det rätt och mailen skickas. Denna override fungerade dock inte med alla plugins för SMTP-utskick, utan jag fick hitta ett som tillåter det.

Helix 2017-12-28 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20525183)
Det tyder på att ditt smtp plugin skickar dåliga mail headers.

Ja, det kanske man kan tycka, men de flesta SMTP-plugins för Wordpress skickar exakt samma headers -> alla "kassa" kan man tycka :)

Tack för ditt svar, fick mig att tänka lite hur jag kan lösa det själv med lite kodning.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson