WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Söker råd: vilken lösning för sajt med mycket hög trafik? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1063365)

Jompa 2014-11-09 19:40

Söker råd: vilken lösning för sajt med mycket hög trafik?
 
Jag driver en hemsida med hög trafik. Den är byggd i Wordpress och har en normal dag runt 40 000-50 000 besökare, men vissa dagar peakar vi på en bit över 100 000 besökare.

Vi testade först ett vanligt webhotell med delad hosting men valde bort det pga för mycket nedtid och för att sajten blev seg vid mycket trafik.

Nu ligger vi på en VPS men har märkt att servern inte är optimerad för en sajt som vår, den kraschar så fort vi får över 450-500 besökare online samtidigt. Vi själva har tyvärr inte kompetensen för att optimera en server.

Söker nu råd för hur vi bör göra - vi söker en stabil server som klarar av mycket trafik och som helst är snabb även vid stora trafikmängder (men vi förstår att man får räkna med att det segar lite vid extremt tryck).

Bör vi hitta någon som kan optimera vår VPS (Apache 2.4, Unix)? Kommer det lösa våra problem?

Eller finns det någon leverantör som kan erbjuda en stabil lösning för mycket trafik, och där det inte krävs någon större teknisk kompetens av oss? Vad för slags prisnivåer kan anses som normala för att klara av våra trafikmängder.

Kan nämna att sajten i sig är relativt enkel - text och bild och några enklare plugins, inte särskilt krävande i sig.

Alla tankar och tips är välkomna!

johan1234 2014-11-09 20:26

Tycker absolut du skall låta någon optimera lite. Värt lite pengar att få en vettig uppsättning. En dålig uppsättning skulle kunna sänka vilken server som helst. När du sedan har det så kan du fundera på om du kanske behöver mer kraft i form av servrar.

Tänk också på att många WP-sajter kan ofta cachas hårt. Du har både möjligheter med cache-plugins men en enklel installation av varnish kan lösa massor. Det beror lite på hur du använder din webbplats helt enkelt. Vem som helst som är duktig på optimering lär kunna ge dig en hel del råd där.

Lycka till!

Jompa 2014-11-09 20:54

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20501731)
Tycker absolut du skall låta någon optimera lite. Värt lite pengar att få en vettig uppsättning. En dålig uppsättning skulle kunna sänka vilken server som helst. När du sedan har det så kan du fundera på om du kanske behöver mer kraft i form av servrar.

Tänk också på att många WP-sajter kan ofta cachas hårt. Du har både möjligheter med cache-plugins men en enklel installation av varnish kan lösa massor. Det beror lite på hur du använder din webbplats helt enkelt. Vem som helst som är duktig på optimering lär kunna ge dig en hel del råd där.

Lycka till!

Tack för input!

En följdfråga, tips på hur man kommer i kontakt med någon som kan hjälpa oss? Kanske finns sådan kompetens här på forumet?

DanielN 2014-11-09 21:02

Som johan säger så finns det lite olika sätt att lösa det på. Dra iväg ett pm till mig så kan jag kolla närmare.

Danielos 2014-11-09 21:26

Citat:

Ursprungligen postat av Jompa (Inlägg 20501736)
Tack för input!

En följdfråga, tips på hur man kommer i kontakt med någon som kan hjälpa oss? Kanske finns sådan kompetens här på forumet?

Tänk på att de personer/företag som eventuellt kan hjälpa dig hindras av wn's egenreklamsregler att kontakta dig. Mitt tips är att du gör som i http://www.wn.se/t1063252.html

Nerix 2014-11-10 00:06

Varför inte bara cache:a alla sidor? Om bara rena HTML-sidor hämtas så borde man på ett webhotell klara av alla leverera trafiken du pratar om utan problem.

Jompa 2014-11-10 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av Danielos (Inlägg 20501739)
Tänk på att de personer/företag som eventuellt kan hjälpa dig hindras av wn's egenreklamsregler att kontakta dig. Mitt tips är att du gör som i http://www.wn.se/t1063252.html

Aha, förstår. Just nu testar vi lite grejer ihop med vår VPS-leverantör men lyckas vi inte drar jag nog upp en sådan där tråd.

Citat:

Varför inte bara cache:a alla sidor? Om bara rena HTML-sidor hämtas så borde man på ett webhotell klara av alla leverera trafiken du pratar om utan problem.
Inte helt hundra på vad du menar. Menar du att via vår cacheplugin för Wordpress se till att hela sidor cachas? Vi kör just nu WP Fastest Cache.

Stort tack för alla tips, uppskattas!

Norman 2014-11-10 10:59

Dra ett PM till mig om du behöver hjälp att sätta upp varnish.
Det är nog det som är lösningen och långt billigare än att skala upp VPS:er in-absurdum.

emeijer 2014-11-10 13:16

Även jag kan hjälpa till om det behövs.

Jim_Westergren 2014-11-10 14:16

Ta en titt på Varnish, det rekommenderar jag verkligen. Kör statiska filer genom CDN eller även de direkt i Varnish. Kanske även läge att byta från Apache till Nginx. Jag driver N.nu som ofta har över 100K unika per dag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson