WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Street View Static - Google (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1071616)

niklas_SWED 2021-07-27 19:49

Street View Static - Google
 
Någon som är insatt i detta API?

Jag skulle vilja åstadkomma följande i exempelvis PHP:

- Ett adressfält där man skriva exempelvis "Östra Torggatan, Karlstad"
- Bilden ska sedan sparas på min server samt lat/lng till databasen för att senare efter ca 30 dagar genom exempelvis ett cronjob hämta om bilden på nytt från Google.

Enligt Google kan man få lov att cacha om det har betydelse för upplevelsen på hemsidan... Dock förstår jag inte riktigt hur de menar.

Sven74 2021-08-05 09:21

Eftersom Google i praktiken tar betalt per visning/ förfrågan, så tror jag inte att man får cacha, men det finns kanske undantag.

Jag fann detta:
"Applications using the Street View Static API are bound by the Google Maps Platform Terms of Service. Section 3.2.3(a) and (b) of the terms states that you must not pre-fetch, index, store, or cache any Content except under the limited conditions stated in the terms."

niklas_SWED 2021-08-05 10:40

Citat:

Ursprungligen postat av Sven74 (Inlägg 20533146)
Eftersom Google i praktiken tar betalt per visning/ förfrågan, så tror jag inte att man får cacha, men det finns kanske undantag.

Jag fann detta:
"Applications using the Street View Static API are bound by the Google Maps Platform Terms of Service. Section 3.2.3(a) and (b) of the terms states that you must not pre-fetch, index, store, or cache any Content except under the limited conditions stated in the terms."

Jag läste även någonstans på Google att man kunde använda cache i 30 dagar max om det skulle förbättra prestandan eller dylikt tyckte jag det stod. Hittar det inte just nu vart jag läste.

Det jag finner dock märkligt är att flertalet större svenska sidor cachar eller rentav sparar google bilder direkt på sin host vilket bryter mot reglerna... Gör Google inget åt det idag... dvs. rentav skiter i det?

Sven74 2021-08-05 11:56

Ja, du verkar ha rätt.
Google Maps Platform verkar man kunna cacha 30 dagar.
Jag tolkar det som att Street View Static API ingår i Google Maps Platform.

https://developers.google.com/maps/o...e-web-services

Sven74 2021-08-05 11:57

Cache results
Section 3.2.4.b of the Google Maps Platform Terms of Service specifies that you can temporarily cache Google Maps data for a period of up to 30 days to improve performance of your application. By caching web service responses, your application can avoid sending duplicate requests over short periods of time.

niklas_SWED 2021-08-05 12:22

Citat:

Ursprungligen postat av Sven74 (Inlägg 20533149)
Cache results
Section 3.2.4.b of the Google Maps Platform Terms of Service specifies that you can temporarily cache Google Maps data for a period of up to 30 days to improve performance of your application. By caching web service responses, your application can avoid sending duplicate requests over short periods of time.

Det är lite här jag hänger upp mig... Som jag förstår på texten ovan så är det bara "responses/requests" som kan cachas... Vad menas med detta exakt? Får man lov att spara bilden på sin server eller ska det cachas i besökare webbläsare enbart?

Sven74 2021-08-05 18:36

Som jag tolkar det så får servern "cacha" svaret från API-anropet, så att man inte ska behöva ställa om samma fråga till Google-servern. Cachad data får lagras max 30 dagar, sen måste servern göra ett nytt anrop. Brasklapp: Men jag har inte läst det finstilta.....

Jag skulle gissa att funktionen är främst för mobil-appar, då man vill undvika onödig trafik av flera olika anledningar. Om du har en website, så kanske du kan skippa att cacha, så att du inte retar upp Google.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson