WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vattenskoter! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21745)

j0han 2007-06-10 17:21

Är det någon som äger en vattenskoter? Jag är i tankarna att skaffa mig en.

Vad ska man tänka på när man köper en? för/nackdelar.


Hur många knop gör en vattenskoter för 2 man med 155hp?


Funderar på att köpa en ny, men vet inte riktigt om det är värt det.. ?

ChristofferJ 2007-06-10 20:00

En vän hade/har? två Sea Doo, en GTX limited och den andre Wakeboard varianten.

Vad jag förstod var det viktigt att ha stenkoll på var man har dom, ska du ha en vagn att ha den på eller något annat, ta upp den eller låta den ligga kvar i vattnet, ha något att täcka den med och självklart stöld aspekterna.

Vet inte exakt hur många knop dom gjorde men det går fantastiskt fort :)

Mer en än så vet jag inte, men hoppas det hjälper lite i varje fall.

j0han 2007-06-10 20:41

Okej. För jag har kikat lite på wake varianten jag också. Och precis som du säger så är det nog viktigt att hålla koll på dom. Dom är nog rätt lätta att stjäla.


Okej. Men var det 50+ eller har du absolut ingen anong? :-)

ChristofferJ 2007-06-10 20:50

Tror det sas att ensam runt 60 på GTX'en, så ja runt 50 för Wake varianten kan jag tänka mig?!

godo.se 2007-06-11 10:17

En liten annan aspekt på det hela inför ditt köp :)

Tänk på att köra där du (och andra) är "safe"!
Om du inte är medventen om det så är det inga försäkringsbolag som vill försäkra en vattenskoter, så alla skador som uppstår vid en olycka står du själv för...även personskador! Värt att tänka på och inte så många som känner till kanske.

Vattenskoter är otroligt kul, men dom som kör omkring i vanliga farleder som idioter har jag inte mkt över för. Visst, dom klassas som en vanlig båt...men inte f*n används dom som det tyvärr!

Ta nu inte detta inlägg som att jag avråder dig att införskaffa dig vattenskoter :)
Det är riktigt kul och är man bara försiktig och kör för fullt i "skyddade" vatten så är det ett ypperligt tidsfördriv på sommaren!

jomper 2007-06-11 12:12

Tyvärr är det ju bara i farlederna som de får köra om jag minns rätt

j0han 2007-06-11 17:29

Det stämmer jomper. Men man får också åka till och från farlederna. ;)

BE Network 2007-06-11 19:53

Nja det stämmer inte riktigt med farleder. Tidigare vart det länsstyrelsen som bestämde reglerna, dvs. olika från stad till stad. För en tid sedan kom det dock en eu-"dom" som gör vattenscotern till vilken båt som helst.

Och visst finns det försäkringsbolag som försäkrar din vattenscoter!
Något att dock ha i åtanke är att det inte bara är 60-150k du behöver ha för att köpa in maskinen för. Underhåll och service tillkommer vilket INTE är billigt. Lägg då till en soppa förbrukning som inte heter duga och en eventuell försäkring. Förbaskat dyrt, men sjukt kul! Tänk igenom ditt val innan, kan bli svårt att bli av med den (om du inte vill förlora allt för mycket stålar)

j0han 2007-06-11 20:22

Hmm. Hur stor är bränsleförbrukningen vid "lek"? Kanske ska köpa en fin båt istället.

BE Network 2007-06-11 21:17

vid hårdkörning får du räkna med 10-30 liter i timmen beroende på hur hårt du kör och vad det är för maskin...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson