WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Metanet.ch vill ha mer betalt... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043354)

billion 2010-08-17 10:54

Metanet.ch vill ha mer betalt...
 
Hej på er!

Vad hade ni gjort om ett hosting företag(i detta fall Metanet.ch) ville ha betalt för 6 månader fram i tiden när du säger upp ett kontrakt 10 dagar innan det löper ut?

Jag har nu förstått att det skulle sagts upp 30 dagar innan den nya perioden börjar.

För mig blir det helt orimligt. Vi ger dom vår server 10 dagar innan den nya perioden börjar. Vi har redan betalt för dessa dagar. De får alltså en server på vår bekostnad. Trots detta vill de ha betalt for 6 månader fram i tiden.

Jag kan också nämna att vi haft vår server där i över fem år...

Har ni råkat ut för något liknande? Är det här normalt?

Jag vet att man borde läsa kontrakt osv. men betänk att det var över 5 år sedan och kontraktet fanns på deras webbplats, kan ha ändrats osv. Det var aldrig tydligt på själva kontoansökan som vi faxade in, den har jag kvar.

En annan detalj om detta företag. Vi fick hårvaruproblem och eftersom våra kunder är beroende av att vår server fungerar ville vi åtgärda detta direkt. Nu var detta utanför normal kontorstid och därför fick vi betala timarvode för att få detta gjort(om vi inte ville vänta 12 timmar tills nästa arbetsdag börjar...). Är detta normalt?

Tacksam för feedback på liknande problem och hur andra hosting företag har löst dom.

patrikweb 2010-08-17 11:11

Är väl inte så konstigt? Du har ju alltid i regel en uppsägningstid + bindningstid.

Är helt normalt att ett avtal förlängs med 3,6,12 månader eller ibland mer om man inte säger upp det i tid.

Så klart att det är normalt att få betala för få saker gjorda extra utanför kontorstid, eller jobbar du gratis efter kontorstid själv?

billion 2010-08-17 11:26

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20365780)
Är väl inte så konstigt? Du har ju alltid i regel en uppsägningstid + bindningstid.

Är helt normalt att ett avtal förlängs med 3,6,12 månader eller ibland mer om man inte säger upp det i tid..

Det är säkert så i de flesta fall. Frågan var inte vad kontraktet sa utan om det här är rimligt. Jag tolkar det som att du tycker det. Jag hade nog valt att behandlat mina gamla kunder väl, även om de sagt upp sitt kontrakt.

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20365780)
Så klart att det är normalt att få betala för få saker gjorda extra utanför kontorstid, eller jobbar du gratis efter kontorstid själv?

Nej, jag jobbar inte gratis. Jag driver företag och får betalt beroende på hur väl jag utför mitt jobb. Min erfarenhet från de företag jag anlitat i USA är att man gör sitt yttersta för att fixa hårdvaruproblem direkt. Jag kanske haft tur.

Om man väljer att driva ett webbhotell med kunder världen över så finns egentligen inga "kontorstider". Det är alltid kontorstid någonstans i världen.

Som svar på din fråga om jag skulle arbeta "gratis" utanför kontorstid: Felet upptäcktes naturligtvis av oss utanför kontorstid. Vi försökte få Metanet att åtgärda det direkt, meddela kunder osv., utanför kontorstid. Jag skulle aldrig drömma om att fakturera våra kunder extra för detta trots att vi inte utlovar att det skall fungera dygnet runt enligt kontrakt. Jag vill att den tjänst vi tillhandahåller skall fungera dygnet runt eftersom jag vet att våra kunder är beroende av den.

emilv 2010-08-17 12:10

6 månader tycker i alla fall jag är en lång bindningstid, så jag hade inte skrivit på det kontraktet från början om det fanns andra med liknande kvalitet och bättre villkor. Men om du tvingas betala för servern ett halvår till är det rimligt att du också får nyttja servern under den tiden, du ska inte låta dem ta servern ifrån dig.

Huruvida du behöver betala för utryckningar eller inte beror på vad det står i ert SLA. Vill du ha ett SLA med garanterad utryckning oavsett tid på dygnet får du ofta betala extra för det. Som jag tolkar det har ni begärt att få felsökning utförd snabbare än vad som står i ert SLA och därför får du betala extra för snabbare behandling. Även om termen "kontorstid" kanske inte är relevant så kan man fortfarande prata om "utryckningstid".

Att ha personal på plats 24/7 är givetvis mycket dyrare än de normala 8/5 så om du bara betalar för 8/5-personal är det också rimligt att du får betala extra utanför den tiden. Begär du att The Phone House tar in din mobil för ett garantiärende klockan två på natten? Att Ica tar tillbaka den dåliga grädden två timmar innan öppning för att du måste baka en tårta innan jobbet?

billion 2010-08-17 12:23

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20365787)
The Phone House tar in din mobil för ett garantiärende klockan två på natten? Att Ica tar tillbaka den dåliga grädden två timmar innan öppning för att du måste baka en tårta innan jobbet?

Känns inte som så relevanta jämförelser.

I övrigt så förstår jag det som så att också du anser att är rimligt både affärsmässigt och etiskt av Metanet att rida på kontraktet och suga ut mesta möjliga istället för att göra mig mer nöjd och ge servern till en annan kund som har användning för den.

emilv 2010-08-17 12:28

Men jämförelserna är relevanta! Nu finns det kanske ingen dygnetrunt-öppen telefonbutik, men till exempel grädden kan du välja att köpa (dyrare) på Statoil istället. Det jag menar är att du betalar ett pris baserat på en viss utryckningstid. Du har alltså valt ett kontrakt (eller en leverantör) som erbjuder tjänster för ett visst pris, när du kanske egentligen vill ha snabbare utryckning och som då kostar mer.

Jag tycker inte att de gör något fel, nej. Det vore sjysst av Metanet att ta tillbaka servern trots er överenskommelse (ert kontrakt, som du själv gått med på), men jag hade då inte förväntat mig det. De kanske inte har en annan kund på tur att ta över servern? Att skaffa nya kunder medför ju vissa kostnader det också.

billion 2010-08-17 12:35

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20365792)
Men jämförelserna är relevanta! Nu finns det kanske ingen dygnetrunt-öppen telefonbutik, men till exempel grädden kan du välja att köpa (dyrare) på Statoil istället. Det jag menar är att du betalar ett pris baserat på en viss utryckningstid. Du har alltså valt ett kontrakt (eller en leverantör) som erbjuder tjänster för ett visst pris, när du kanske egentligen vill ha snabbare utryckning och som då kostar mer.

Jag valde att köpa den dyrare grädden för att mina kunder inte skulle drabbas. Jag har förstått att det står så på kontraktet men är förvånad över det och undrar om det är normalt i Europa.

Citat:

Ursprungligen postat av emilv (Inlägg 20365792)
Jag tycker inte att de gör något fel, nej. Det vore sjysst av Metanet att ta tillbaka servern trots er överenskommelse (ert kontrakt, som du själv gått med på), men jag hade då inte förväntat mig det. De kanske inte har en annan kund på tur att ta över servern? Att skaffa nya kunder medför ju vissa kostnader det också.

Jag tror inte bara det vore snällt av dom utan också klokt företagsmässigt. Istället för att skrämma bort en kund för alltid kunde de vunnit tillbaka honom. Istället för "badwill" kunde de fått "goodwill".

Men jag vet. Jag skrev ju på kontraktet och får skylla mig själv. Jag är bara ute efter feedback från hur svenska företagare ser på detta. Lite förvånad över svaren så här långt.

Westman 2010-08-17 12:38

Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?
Man kan alltså tycka mycket men ibland gör man dåliga affärer, se bara på Viasat och Canal Digital med deras 12-månaders automatisk förlängning. Som företag har man dessutom inget skydd mot oskäliga avtalsvillkor (som i fallet med CD/Viasat).

billion 2010-08-17 12:44

[QUOTE=Westman;20365794]Instämmer med emilv, 6 månader är i längsta laget men ett kontrakt är ett kontrakt. Man kan alltid vända på det hela, hade du accepterat att de hade sagt upp dig med 10 dagars varsel bara för att de har varit en bra leverantör?[QUOTE]

Situationen finns liksom inte. Det blir en smula konstig "vändning". Ologisk på alla sätt. Förstår inte hur den skall tolkas.

Om de nu trots allt tagit ett så konstigt beslut hade jag nog snabbt som ögat letat efter ett annat ställe. Skulle ju verka mer än lovligt knäppt och ett sådant företag vill men ju inte låta sina kunder vara beroende av.

patrikweb 2010-08-17 13:06

Jag har flera avtal som förlängs med 1 år i taget och som ska sägas upp 6 månader innan avtalstiden. Dock så är det ju större avtal än just en server då men.

Sedan får du det du avtalat, hade blivit betydligt dyrare avtal om du ska få gratis service 24/7.

Lite som man själv bor 1km från sitt ena datacenter, och det tar max 10 min för mig att gå dit. Och 3 min att cykla kanske.

Men det betyder inte att kunder kan ringa mig på kvällen och be mig åka dit och göra saker gratis av den orsaken. Om dom då inte betalar för det eller har utökat SLA avtal.

Visst man kan åka starta om en server gratis, men inget som en kund kan kräva eller förvänta sig ska ingå dock.

Danski 2010-08-17 13:10

Det är högst normalt att kontrakten ser ut så här då det ger leverantören en möjlighet att planera. Gäller oftast fysiska produkter så som server, fastighet, kassasystem m.m.

Det är svårt att hitta en kund som ska ta över produkten med 10 dagars varsel, därför ska kunden säga upp avtalet minst 30dagar (eller liknande) innan förnyelsen.

Om det sen är 1mån,6mån eller till och med 24mån i stöten beror lite på hur stor kapitalprodukt det gäller.

Som exempel, våra hyreskontrakt för de två lokaler vi disponerar löper 12mån respektive 24mån där man måste säga upp det 9mån innan förlängning.

billion 2010-08-17 13:12

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20365799)
Sedan får du det du avtalat, hade blivit betydligt dyrare avtal om du ska få gratis service 24/7.

Tyvärr säger ju inte priset allt. Nu har vi ett bättre avtal till ett lägre pris. Jag antar att jag blev lurad av tidigare bra erfarenheter i USA. Korkat av mig att inte detaljstudera avtalet på sajten(om det nu såg likadant ut för dryga 5 år sedan). Servern övertog vi i samband med ett köp av en tjänst(och därmed avtalet).

billion 2010-08-17 13:18

Jag förstår detta. Frågan var inte vad kontraktet sa utan om det är rimligt att agera så här även om man har kontraktet i ryggen. Jag tror för egen del att det i detta specifika fall var en dålig affär för alla inblandade.

Det naturliga tycker jag borde vara att man i liknande läge försöker hitta en ny kund till servern(vilket för det mesta inte är supersvårt för ett relativt stort hostingföretag, såvida inte servern är föråldrad och dålig...). Att man helt enkelt gör sitt bästa för att avsluta affärsförbindelsen på ett bra sätt. Inte sätter hårt mot hårt mot en gammal kund.

Citat:

Ursprungligen postat av Danski (Inlägg 20365800)
Det är högst normalt att kontrakten ser ut så här då det ger leverantören en möjlighet att planera. Gäller oftast fysiska produkter så som server, fastighet, kassasystem m.m.

Det är svårt att hitta en kund som ska ta över produkten med 10 dagars varsel, därför ska kunden säga upp avtalet minst 30dagar (eller liknande) innan förnyelsen.


patrikweb 2010-08-17 13:37

Allt handlar även vilket land du köper tjänst samt hur stort företaget är, bara kolla i Sverige hur mycket det skiljer i utbud på ICA/Hemköp/Coop etc samt öppetider beroende vilken stad.

Så valet är ditt om du vill bo i mindre stad med sämre service eller betala mer för bo i en större stad med bättre utbud.

Eller tycker du att du kan komma 5 min innan stängning till ICA och tycka dom ska hålla öppet för dig 30 min extra så du har tid att storhandla? Med orsaken att du varit kund där flera år?

Anders Larsson 2010-08-17 14:54

Visst är det långt med automatiskt förlängning med 6 månader för att ni inte sa upp avtalet i god tid. Men samtidigt, om det rör sig om en dedikerad server, så tycker jag inte det är allt för orimligt, speciellt inte för ett avtal som är 5 år gammalt.

När vi köpte vår första dedikerade servertjänst ville de flesta skriva avtal på 24 månader, givetvis för att de garanterat vill ha täckning för kostnader för servrar etc. Automatisk förlängning på 6 eller 12 månader om inte avtalet sades upp var ganska vanligt.

När vi idag köper VPS:er ser givetvis avtalen helt annorlunda ut. Idag är allting löpande månadsvis.

Har ni inte köpt separat SLA tycker jag inte ni ska förvänta er någon service utanför kontorstid, lite beroende på vad det var för fel, givetvis. Jämfört med en hel del leverantörer tror jag ni ska vara glada att ni öht fick ut dem att åtgärda det.

Klart det är lite sniket av dem, men ingenting konstigt nånstans. Givetvis förutsätter jag att du har tillgång till servern under dessa kommande 6 månader?

billion 2010-08-17 15:52

OK, tack för svaren. Det är ganska tydligt vad majoriteten tycker. :)

Metanet har sänkt det till 3 månader. Alltid något även om det kom efter att jag uttryckt mitt missnöje. Jag tar för givet att jag har tillgång till severn och får väl använda den till något. Någon som behöver skicka ut något?

billion 2010-08-17 16:07

Det ligger något i det. Har nästan uteslutande använt hosting i USA dessutom så man blir lite blind för att det kan fungera(har fungerat) på ett annat sätt.

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20365816)
Visst är det långt med automatiskt förlängning med 6 månader för att ni inte sa upp avtalet i god tid. Men samtidigt, om det rör sig om en dedikerad server, så tycker jag inte det är allt för orimligt, speciellt inte för ett avtal som är 5 år gammalt.


KristianE 2010-08-17 19:49

För att helt vända på steken har vi kunder som vill ha långa specialavtal på
36 månader med automatisk förnyelse årsvis. De vill ha speciella lösningar
och vill absolut inte behöva sätta sig ner och börja förhandla och leta nya
leverantörer efter bara 6-7 månader. De har så mycket annat att göra så ett
långt avtal blir en trygghet för dem. Titta bara på alla stora upphandlingar på
3-5 år med option på förlängning..

Sen finns de de som vill ha så korta avtal som möjligt. Allt är egentligen upp
till kunden och hur mycket de vill betala.

Westman 2010-08-17 20:51

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20365802)
Det naturliga tycker jag borde vara att man i liknande läge försöker hitta en ny kund till servern(vilket för det mesta inte är supersvårt för ett relativt stort hostingföretag, såvida inte servern är föråldrad och dålig...).

Du menar att företaget ska göra det? Ok, det köper jag men då vill de nog ha lite tid på sig vilket avspeglas i uppsägningstiden. Är du med?

Det är exakt samma sak som om du hyr en lägenhet. Tre månaders uppsägningstid, då är ny hyresgäst inte ditt problem utan hyresvärdens. Vill du däremot flytta tidigare blir det du som har ansvaret att skaffa fram en ny hyresgäst annars så har du bara att betala hyran och se glad ut.

billion 2010-08-17 21:35

Jag får nog förtydliga. Jag vet vad kontraktet säger och jag förstår logiken bakom. Det jag var intresserad av var er personliga erfarenhet av liknande situationer.

Man kan väl säga att jag lite var ute efter er mänskliga sida och därmed förmåga att tolka en unik situation.

Jag har förstått glasklart vad de flesta anser: Har man skrivit på ett kontrakt får man skylla sig själv. Oavsett omständigheter.

Personligen tror jag att ibland bedrar snålheten visheten och ibland är det nyttigt att tänka och inte enbart hänvisa till kontrakt.

Westman 2010-08-17 21:42

Ja du, att bara ha rättigheter men inga skyldigheter är tydligen något genetiskt fel som återfinns hos ganska många unga idag. ;)

billion 2010-08-17 21:52

Jag är en smula tveksam till om felet är genetiskt. :)

Det tycks finnas en övertro på paragrafer och att hävda sin rätt...hellre fälla än fria. Hellre ta betalt till sista kronan än behandla en kund väl och på så sätt vinna tillbaka både kunden och få den goodwill det innebär. För mig är det faktiskt obegripligt.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20365871)
Ja du, att bara ha rättigheter men inga skyldigheter är tydligen något genetiskt fel som återfinns hos ganska många unga idag. ;)


Westman 2010-08-17 21:57

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20365873)
Jag är en smula tveksam till om felet är genetiskt. :)

Det tycks finnas en övertro på paragrafer och att hävda sin rätt...hellre fälla än fria. Hellre ta betalt till sista kronan än behandla en kund väl och på så sätt vinna tillbaka både kunden och få den goodwill det innebär. För mig är det faktiskt obegripligt.

Det ska jag komma ihåg om du någon gång framöver klagar på att någon av dina kunder inte vill betala som avtalat. :D

Vill du bli struken medhårs och få empati så är ämnet fritt i kvällens Karlavagnen (P4). På WN vet man aldrig om man får med- eller mothugg. :p

freakie 2010-08-17 22:00

Fan, lever karlavagnen fortfarande? Sist jag lyssnade på det var väl 15 år sedan när mormor satt uppe mitt i natten och stickade... Nostalgi.

billion 2010-08-17 22:09

Jag vet inte vad du syftar på eftersom jag har betalat som avtalat och alltid gör det såvida det inte är omöjligt. Kanske är det så att du skulle behöva känna mig för att förstå vem jag är och var jag kommer ifrån.

Har inte varit ute efter empati eller bli struken medhårs men är förundrad över den mentalitet som verkar kompakt rådande.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20365874)
Det ska jag komma ihåg om du någon gång framöver klagar på att någon av dina kunder inte vill betala som avtalat. :D

Vill du bli struken medhårs och få empati så är ämnet fritt i kvällens Karlavagnen (P4). På WN vet man aldrig om man får med- eller mothugg. :p


patrikweb 2010-08-17 23:31

Hur man än vänder på saker måste det gå ihop ekonomiskt, antingen har man ett högre pris på alla tjänster för alla kunder. Vilket då kan ge utökat service gratis eller till en lägre kostnad.

Men då får du även se att dom kunder som inte behöver någon hjälp får betala för andra kunder som skapar mer problem. Men det är typisk en jävla sosse stil att tycka alla andra ska betala för en.

Jag anser att en modulär prisbild är bäst där man betalar för det man behöver i tjänster och inte tvingas betala för andras tjänster.

Sedan har många svårt för att räkna, om du har en X kostnad för att behöva lösa en sak utanför kontorstid mot att kanske behöva betala flera hundra extra i månaden för att få det gratis. Då kan man räkna vad du har betalat extra per år mot att du kanske behövt akut hjälp enstaka gång.

emilv 2010-08-17 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20365888)
om du har en X kostnad för att behöva lösa en sak utanför kontorstid mot att kanske behöva betala flera hundra extra i månaden för att få det gratis. Då kan man räkna vad du har betalat extra per år mot att du kanske behövt akut hjälp enstaka gång.

+1
Det gäller bara att ha en buffert så man klarar av plötsliga extrakostnader.

Dennis Holm 2010-08-18 03:10

jag håller till viss del med vad vissa säger..
Men om företaget inte har förpliktelser på sin sida till följd av de tjänster de sålde till dig
då tycker jag man kan kapa det till 1 månad så man har en vettig tid att koppla ur osv.
I vissa fall så kan man rent av bara kapa rakt av när tiden är slut.

Jag tycker företaget ska få betalt för de tjänster som kostar dem något som till exempel arbetstid och diverse tjänster/leasing/linor som de behöver betala.
Om nu din server inte innebär att de måste avboka fiber, betala leasing (5 år gammal server är betald för...) då kan det kapas när det så önskas.

Stelheten och snålheten är vidasprid och så lär förbli.
Finns väldigt få leverantörer som inte försöker sko sig i onödan på sina kunder.
Speciellt de som lämnar.

Varför valde du att säga upp avtalet?
Många verkar bete sig ganska illa emot kunder som de tror dom förlorar.
Många glömmer att återfallen är många om man behandlat kunderna väl.

patrikweb 2010-08-18 07:45

Om man väljer säga upp avtalet 10 dagar innan så får man skylla sig själv, lite bättre koll bör man ju ha.

Skulle det vara ett större företag så skulle det tagit antal dagar bara för administration för uppsägningen ska gå igenom och att på 10 dagar lär nästan ändå en ny faktura i nästan varit på väg ut igen för ny period.

Skulle du missat uppsägningen med någon vecka så kunde man ansett att dom skulle acceptera den ändå men inte när man kommer 10 dagar innan avtalet slut.

tartareandesire 2010-08-18 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av freakie (Inlägg 20365875)
Fan, lever karlavagnen fortfarande? Sist jag lyssnade på det var väl 15 år sedan när mormor satt uppe mitt i natten och stickade... Nostalgi.

Jag lyssnade på det när jag var yngre :) Riktigt underhållande ibland var det då iaf.

Tillbaka till ämnet. Hela frågeställningen och diskussionen är ganska meningslös anser jag. Antingen gillar man inte företagets avtal och då skriver man självklart inte på något kontrakt eller så gör man som du gör men då får man också se till att ha koll på vad som gäller. Så länge ett kontrakt inte bryter mot lagen så kan det stå precis vad som helst där och bägge parter är skyldiga att leva upp till detta. Det gäller oavsett vad för avtal du ingår och det är givetvis också så det ska vara.

billion 2010-08-18 10:07

Uppenbarligen räknar Metanet.ch med att ha skaffat en ny kund inom 30 dagar. Hade jag sagt upp det 30 dagar innan hade jag ju sluppit betala för 6 månader(nu ändrat till 3) extra. Därför känns det en smula märkligt med argumentet att de behöver "6 månader på sig för att hitta ny kund till servern" som så ofta används här.

billion 2010-08-18 10:15

Den hade varit meningslös om det inte var så att man som företagare kan välja att inte slaviskt driva igenom sina avtal utan istället tänka efter på hur man vill behandla sina kund i varje situation som uppkommer.

Det här börjar nästan närmar sig myndighetstänkande där man skickas fram och tillbaka för att "så säger reglerna" och ingen förmår tänka efter själv och hjälpa individen utan lutar sig bekvämt tillbaka och hänvisar till avtal/regler.

Jag tycker det är tragiskt. På lång sikt blir det två förlorare istället för två vinnare.


Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20365907)
Tillbaka till ämnet. Hela frågeställningen och diskussionen är ganska meningslös anser jag. Antingen gillar man inte företagets avtal och då skriver man självklart inte på något kontrakt eller så gör man som du gör men då får man också se till att ha koll på vad som gäller. Så länge ett kontrakt inte bryter mot lagen så kan det stå precis vad som helst där och bägge parter är skyldiga att leva upp till detta. Det gäller oavsett vad för avtal du ingår och det är givetvis också så det ska vara.


billion 2010-08-18 10:33

För att inget ingick i avtalet och ingenting gjordes utanför avtalet. Med facit i hand skulle vi bytt tidigare. Nu har vi lägre pris och bättre villkor. Egentligen skrev vi aldrig på avtalet men i och med att vi köpte en tjänst övertog vi också det. Det man normalt tror ingår i den har typen av tjänst till det här priset ingick inte. Det var vårt misstag. Vi skulle läst igenom avtalet och utgått från att de skulle tolka det bokstavligt och aldrig göra något utanför det.


Citat:

Ursprungligen postat av mervinst (Inlägg 20365896)
Varför valde du att säga upp avtalet?
Många verkar bete sig ganska illa emot kunder som de tror dom förlorar.
Många glömmer att återfallen är många om man behandlat kunderna väl.


Westman 2010-08-18 10:58

Enkelt. Långa kontraktstider = mindre omsättning av kontrakt = mindre jobb och färre utgifter = mer vinst.

Norman 2010-08-18 14:44

Det man normalt tror ingår?
Vet inte riktigt vad metanet.ch gjort som inte uppfyllt era förväntningar.

Det är en server som är 5 år gammal om det är som ni säger att det projekt nu köpte har varit kund där i 5 år.

Begär man inte uppgradering eller förnyelse av hårdvara med nya kontrakt så kanske man får räkna med högre risk för hårdvaruproblem.
Hade ni varit smarta hade ni frågat dom ifall ni kan få förnya 12mån men att få ny hårdvara på samma gång.

Angående jobb utanför kontorstid.
Det är inget orimligt att företag tar betalt för jobb utanför kontorstid , inte ens om det är akuta jobb dagtid.
Nån ska dit på jour, det kostar pengar för firman också.
Jag vet att det finns vissa som har nattpersonal på plats, men dessa företag har en mycket högre grundkostnad för att bekosta denna dygnetrunt bemanning.

Anders Larsson 2010-08-18 23:06

Känns inte heller som att Metanet.ch har så mycket att bry sig om "kundvänlighet" på det sättet. Hur många här inne har hört talas om företaget? Det går nästan ett dussin hostingbolag per sajt som finns, så jag tror de tycker det är lite skit samma.

Rätt eller fel, det är en annan sak

tartareandesire 2010-08-18 23:31

Citat:

Ursprungligen postat av billion (Inlägg 20365914)
Den hade varit meningslös om det inte var så att man som företagare kan välja att inte slaviskt driva igenom sina avtal utan istället tänka efter på hur man vill behandla sina kund i varje situation som uppkommer.

Det här börjar nästan närmar sig myndighetstänkande där man skickas fram och tillbaka för att "så säger reglerna" och ingen förmår tänka efter själv och hjälpa individen utan lutar sig bekvämt tillbaka och hänvisar till avtal/regler.

Jag tycker det är tragiskt. På lång sikt blir det två förlorare istället för två vinnare.

Det som står i avtalet är det man valt att gå efter. Självklart kan de välja att inte gå efter avtalet men eftersom avtalet finns så vill de förmodligen inte göra detta... Känns som du stångar dig blodig mot en vägg vilket är ganska meningslöst. Det som står i reglerna för myndigheterna måste följas och det är tämligen självklart.

Danielos 2010-08-18 23:34

Ofta tycker man att det mesta ska ingå, som inte ens är med i kontraktet. Ett kontrakt är ett kontrakt och ska följas, marknaden är hård och marginalerna små, så, billion, jag tror du måste tänka om. Om du hittar någon bättre, bra, avsluta då enligt avtal, men du kan inte gå ut och kritisera Metanet alltför mycket, du nämner att många säker är "märkligt" för mig är det föga märkligt, bättre ord är logiskt och jag anser att Metanet gör rätt i att följa sin affärsmodell och försöka följa sina egna villkor, detta är min spontana reaktion efter att ha läst tråden i sin helhel. Bara det faktum att du är förvånad över att Metanet tar betalt efter kontortid tycker jag talar för att du kan vara fel ute. Som sagt, försökt hitta någon som jobbar billigt eller rent av gratis, och grattis om du hittar någon. Själv äter jag sura äpplen då och då och jag går inte ut och kritiserar företag bara för att själv inte har förmåga eller ork att i varje stund ta de bästa besluten.

billion 2010-08-19 13:41

Jag har diskuterat detta med icke svenskar(mestadels amerikaner och engelsmän). Det verkar handla mycket om olika mentalitet och inställning till vad en bra affär är. Antagligen har jag en mer amerikansk/engelsk inställning än en svensk/schweizisk inställning till affärer. Denna inställning verkar också gälla vad man "får" kritisera och inte "får" kritisera i olika delar av världen.

Det tillkommer inte mycket nytt i denna diskussion och tyvärr verkar många inte läst eller förstått hela tråden eller ens vad jag ville ha sagt och fråga om.

Jag känner det tämligen meningslöst att fortsätta.

Jag ger upp, besegrad, ni har vunnit.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson