WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Feedback (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Webbsida i Brasilien med gmaps (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047670)

NiklasRo 2011-04-13 02:29

Webbsida i Brasilien med gmaps
 
Hej jag har med Google App Engine (python + javascript) gjort en webbsida i Brasilien där användare får annonsera. Adressen är www.montao.com.br/ai

Nytänkandet är man annnonserar sin grej per longitud och latitud och gärna även flera longituder och latituder om det t.ex. är ett evanemang som finns på flera ställen.

All konstruktiv kritik är mycket välkommen ovh gärna om användaren dvs sidan är ful tycker jag men användare tenderar att använda mera om sidan är gul vad jag vet. Det finns väl mycket man kan kommentera snarare än designen, gärna om man kan anmärka på detaljer snarare än övergripande säga att min sida är ful och att man inte kan förstå hur den ska tjäna pengar när den tjänar pengar.

Tack för alla kommentarer, ris och ros
Niklas

Haren 2011-04-13 07:08

Om jag skulle annonsera ut något så skulle inte jag vilja att folk kan se exakt vart jag bor.. eftersom folk inte kan skilja på ditt och mitt.

Magnus_A 2011-04-13 13:08

Citat:

Traceback (most recent call last):
File "/base/python_runtime/python_lib/versions/1/google/appengine/ext/webapp/__init__.py", line 636, in __call__
handler.post(*groups)
File "/base/data/home/apps/classifiedsmarket/refresh.349678949270839229/main.py", line 1136, in post
msg = _("Added %s.") % str(ad.title)
UnicodeEncodeError: 'ascii' codec can't encode character u'\xe4' in position 1: ordinal not in range(128)
Hur ska du kunna lansera en sida i Brasilien som inte tar utf8?

digi 2011-04-13 13:31

Citat:

Ursprungligen postat av NiklasRo (Inlägg 20401828)
All konstruktiv kritik är mycket välkommen ovh gärna om användaren dvs sidan är ful tycker jag men användare tenderar att använda mera om sidan är gul vad jag vet. Det finns väl mycket man kan kommentera snarare än designen, gärna om man kan anmärka på detaljer snarare än övergripande säga att min sida är ful och att man inte kan förstå hur den ska tjäna pengar när den tjänar pengar.

Förstår knappt vad du pratar om här men du behöver ju inte hugga ifrån dig innan folk börjat kommentera?
Känns på något sätt som du själv tycker att din sida är ful? ;)

Två grejor funderar jag på.

Vad ska man skriva i rutan "Fyll i ett giltigt värde." som följs av "R$". Är det pris/summa?
Borde det inte vara praktiskt om man kunde flytta markören? Jag behöver ju faktiskt inte
sitta på den plats som automarkeras på kartan. Exempelvis om jag surfar via proxy eller liknande :)

haljan 2011-04-13 13:54

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20401901)
Borde det inte vara praktiskt om man kunde flytta markören?

Man kan flytta markören. Men inte genom att dra den utan genom att klicka på en en ny plats :)

digi 2011-04-13 14:08

Citat:

Ursprungligen postat av haljan (Inlägg 20401908)
Man kan flytta markören. Men inte genom att dra den utan genom att klicka på en en ny plats :)

Ah, my bad :P

Då vill jag ha dra-släpp funktion på den också ;)

niklasr 2011-04-16 06:33

Citat:

Ursprungligen postat av Haren (Inlägg 20401831)
Om jag skulle annonsera ut något så skulle inte jag vilja att folk kan se exakt vart jag bor.. eftersom folk inte kan skilja på ditt och mitt.

Tack för mycket bra kommentar precis som en sådan jag ville ha. Jag ska anpassa systemet till att man annonserar helt enkelt per stad om man vill. Longituder och latituder har den fördelen att man inte gör ett eget id för en egen geografi. Kanske behöver man i alla fall göra ett eget id för varje stad själv vilket naturligtvis blir en massa jobb man hellre vill komma runt.

Filen som ska kunna öppnas i Google Earth vill ha longitud och latitud per element dumt nog.

MVH
Niklas R

niklasr 2011-04-16 06:38

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20401913)
Ah, my bad :P

Då vill jag ha dra-släpp funktion på den också ;)

Tack för mycket bra feedback! När man har koordinater till artiklarna kan man öppna filen i google earth där man kanske har dra-släpp redan t.ex. för att göra vägbeskrivningar mellan 2 punkter. Filen som ska kunna öppnas i google earth är www.montao.com.br/montaolist.kml med koordinater i KML till varje listad artikel. Filen ska vara snabb då den är cachad. Jag har inte mätt med yslow eller validerat output med w3c på ett tag, ska göra de granskningarna och välkomnar mera konstruktiv kritik.
MVH
Niklas R

niklasr 2011-04-18 10:22

Citat:

Ursprungligen postat av digi (Inlägg 20401901)
Förstår knappt vad du pratar om här men du behöver ju inte hugga ifrån dig innan folk börjat kommentera?
Känns på något sätt som du själv tycker att din sida är ful? ;)

Två grejor funderar jag på.

Vad ska man skriva i rutan "Fyll i ett giltigt värde." som följs av "R$". Är det pris/summa?
Borde det inte vara praktiskt om man kunde flytta markören? Jag behöver ju faktiskt inte
sitta på den plats som automarkeras på kartan. Exempelvis om jag surfar via proxy eller liknande :)

Tack för feedback anledningen att jag ville säga konstruktiv kritik är att det inte är konstruktivt att bara tycka eller bara konstatera eller säga att någonting är fult t.ex. att säga "gult är fult" är inte konstruktivt. Och det ser lite speciellt ut beroende på parametrarna användaren har. Är t.ex. HTTP ACCEPT_LANGUAGE headern på svenska bli sidan svensk. Vi ska nog "låsa" språket så att bara portugisiska syns även om webbläsaren stödjer svenska och användaren är svensk.

Anders Karlsson 2011-04-18 22:45

Jag gillar att kunna söka med ganska stor nogranhet på platsen. Så att begränsa per stad kanske är för grovt för vissa. Det kan ju få vara ett alternativ som annonsören väljer hur exakt han vill synas.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson