WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Co-location som inte kostar skjortan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=15963)

1915 2006-09-01 16:19

Vi kommer köpa in en 1U-server snart, på vilken vi kommer lägga en hel del film, ljudfiler och stora filer. Sitter nu och kollar på olika co-locations och har fastnat för crystone.se. De erbjuder co-lo för 195kr i månaden och i det ingår 80Gb överföring/månad. Jag tror inte vår site kommer komma upp i de volymerna, så jag är ganska frestad.

Vad är era åsikter om crystone.se ? Finns det några andra bra alternativ som inte drar iväg ekonomiskt?

bkjellbe 2006-09-01 18:42

Kolla med Leweb.se, dom verkar hålla kvaliten.

1915 2006-09-01 18:48

Är det ngn om har erfarenhet av leweb.se ?

kullervo 2006-09-01 19:38

Låter som du vill ha snabbt nät och då är inte Crystone något bra alternativ. Jag föreslår PRQ.

lesoft02 2006-09-01 20:06

Har själv letat lite efter co-location för ett projekt, så långt jag kommit är att leweb och PRQ erbjuder bäst priser utan begränsning på trafikmängden. Verkar stå sig rätt bra även mot andra som begränsar till visst antal GB/månad.

När det gäller kvalitet på de två har jag ingen erfarenhet eftersom vi ännu inte placerat ut servern som är aktuell, LeWeb verkar kopplat till ett större företag i Göteborgstrakten som arbetar med många olika tjänster inom kommunikation.

jonny 2006-09-01 20:11

Port80 har ett aningen instabilt nät. DCS är rena rama lekstugan. Å andra sidan är det ont om bra och seriösa colocationtjäsnter i den prisklassen.

patrikweb 2006-09-01 20:22

Både DCS/Port80 är inte billiga, alla fall inte för endast någon server.

Finns nog inte många andra i 200:- klass men finns många mer i 500:- klass.

Xamda 2006-09-01 22:47

Är inte verksamheten värd mer än ett par hundra kronor i månaden? Varför köpa en server och sedan stoppa undan den hos en leverantör som inte kan garantera någonting som liknar driftsäkerhet?

Räkna med att en fungerande co-location kostar minst 500 kronor i månaden. De som levererar för mindre har förmodligen inte råd till en vettig infrastruktur. I en något vassare och stabilare hall lär du få betala runt 1000 för en hyfsad lösning.

Värdera er verksamhet först, vad är ett par timmars driftstopp i veckan värt? Vad händer när något krånglar?

Var inte dumsnåla.

1915 2006-09-01 23:17

Vi har nog råd med en ca 500kr i månaden. Mer än det blir svårt att motivera innan vi fått upp mer tjänster.

PRQ är inte ett alternativ, enbart pga att polisen är lite väl entusiastiska vad gäller dem.

jonny 2006-09-02 09:34

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette
Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Port80 har ett aningen instabilt nät. DCS är rena rama lekstugan. Å andra sidan är det ont om bra och seriösa colocationtjäsnter i den prisklassen.

Du kanske hade lite otur där i andra hallen, fast Kista hallen har fungerat smärtfritt den tid vi har varit där, sedan är DCS`s sitt nät hyffsad bra om man jämför med Port80`s nät, men man kan tex anlita Shellkonto, dem kör Telia som primär leverantör i Port80`s hall, du kan höra med dom, du borde få ett bra pris där.

Hade inte ni ett driftstopp i 8-24 timmar för att DCS hade en defekt UPS i Kista hallen? Jag föredrar själv leverantörer som kan hålla det de lovar - DCS löften om diesel börjar bli pinsamma.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson