WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Orderbekräftelse = Kvitto? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36781)

evomedia 2009-05-12 22:24

Jo som sagt har en snabb fråga som någon kan svara på ganska snabbt=) Hittar inte svaret men jag undrar om man måste skicka med papperskvitto med paketet vid näthandel eller räcker det bara med orderbekräftelsen till mailen??

Wojt 2009-05-13 01:52

Finns ingen lag som säger att du måste bifoga papperskvitto.

Via e-post går bra.

Dock gnäller en del kunder. Främst företag.

Conny Westh 2009-05-13 02:09

En orderbekräftelse är inget kvitto!!!

En orderbekräftelse är bara ett ensidigt åtagande från leverantörens sida om att man accepterat kundens beställning.

Därefter ska leverantören kanske planera inköp, lagerhållning, produktion och leverans av en produkt. Därefter ska faktura eller kvitto utfärdas.

Har du tagit betalt i förskott kan du dock utfärda ett kvitto eller kontantnota.

Tez 2009-05-13 10:51

"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

evomedia 2009-05-13 12:08

Men alltså "kvittot" som ska skickas med är ju bara en utskriven kopia på orderbekräftelsen.... Vad skiljer det som står på kvittot mot det som står på orderbekräftelsen?

petlin 2009-05-13 13:39

Om man tar betalt i förskott så kan man ju skriva orderbekräftelse/kvitto på det man sänder iväg under förutsättningatt alla priser, momsen och andra kostnader är korrekt specade.

Sänder man ut sin orderbekräftelse som en bekräftelse på att man tagit emot ordern och sedan tar betalt efter det (mot t.ex Pf) så finns ju risken att kunden avbryter affären innan han/hon har betalat men ändå står där med något som man har sagt gäller som bevis för att affären är genomförd.

Jan Eriksson 2009-05-13 14:10

Det är väl inte så svårt. :)

Orderbekräftelse: Skickar du när kunden har beställt en tjänst eller vara. Den bekräftar att du har tagit mot ordern/beställningen och att du tänker leverera samt till vilken summa. En del företag vill att man skriver under orderbekräftelsen och skickar tillbaka den innan ordern gäller.

Följesedel: Följer med tjänsten eller varan för att visa vad du har levererat. Behöver inte innehålla priser etc.

Kvitto: Visar att kunden har betalt sin tjänst eller vara. Skickas med i tex ett postförskott eller när en kund köper något tex rakt över disk eller i butik/.

Faktura: Är en fodran du har på en kund. Skickas oftast efter du har levererat en tjänst eller vara. Kan även skickas med i tex ett postförskott. Då blir kvittot från posten ett bevis på att fakturan är betald.

Conny Westh 2009-05-14 07:41

Citat:

Originally posted by CTSMEDIA@May 13 2009, 11:08
Men alltså "kvittot" som ska skickas med är ju bara en utskriven kopia på orderbekräftelsen.... Vad skiljer det som står på kvittot mot det som står på orderbekräftelsen?
En orderekräftelse innehåller normalt inte den information som krävs för att ett dokment ska vara ett kvitto/faktura enligt lagen.

Se informationskrav på en faktra:
http://www.skatteverket.se/fordigsomar/arb...95.html#Faktura

Ett kvitto är en form av faktura där etalning redan har skett, medan en "ren" faktura även används vid kreditaffärer. De företag som normalt fakturerar brukar utfärda kontantnota eller kontantfaktura (det är olika saker med nota resp faktura men det tar vi en annan gång).

Jag kör SPCS/VISMA Administration 1000 och där finns det inbyggt i systemet dessa olika dokument. En orderbekrägftelse innehåller exempelvis INTE information om momselopp eller specifikation av olika momssatser som är ett krav på en faktra eller kvitto. ara för att ta ett exempel i högen....

Använd saker med deras rätta begrepp och försök inte använda en orderekräftelse som faktura.

Conny Westh 2009-05-14 07:50

Citat:

Originally posted by Tez@May 13 2009, 09:51
"Denna orderbekräftelse gäller även som kvitto vid retur eller reklamation".

Vår verksamhet skulle gå under om vi alltid skulle skicka med ett papperskvitto. Tänk att skicka med kvittot i presenten till mottagaren. Mindre snyggt... :)

Det är lag på att man måste ge kvitto till ALLA kunder, men kunden an ju välja att slänga kvittot eller inte ta emot det om man köper i kassan hos någon butik. Så jag rekommenderar att du genast ändrar rutinen så du alltid levererar kvitto eller fatura.

Drt finns några få undantag kvar som exempelvis varuatomater men man får till och med kvitto när man köper bussbiljett...

Leveransadress och fakturaadress är två helt olika saker som alla seriösa affärssystem klarar (till och med mitt simpla SPCS/VISMA).

Jag höll på att bli galen på en idiot-leverantör som heter National Pen och som säljer reklam-prylar, när de har både Leveransadress och Fakturadress på deras hemsida när man lägger beställningen. Men deras affärssystem blandar ihop adresserna så den kund jag levererade ett gäng reklamartiklar till fick den faktura jag skulle haft.

Fan vad förannad jag blev, vilka idioter....

Tez 2009-05-14 21:24

Betalas beloppet med kreditkort anges det i bekräftelsen att det är betalt med kreditkort = Kvitto på betalningen. Faktura är ju faktura, man skickar ju inget kvitto efter att en faktura är betald. Då återstår postförskotten. Vi kan inte skicka med ett kvitto inuti på att betalningen är genomförd eftersom vi inte vet om den kommer bli det. Ett postförskott är ju liksom ett kvitto i sig självt, där betalningen är registrerad.

När vi startade verksamheten gick vi igenom allt detta, även med jurist. Så det ska vara ok.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson