WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Är inte köp&sälj-sajtmarknaden ganska övermättad? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8660)

crona 2005-06-27 15:48

Har hört radioreklam om en ny köp&sälj site, i säkert snart två veckor flera gånger om dagen, som tydligen ska öppna idag.. Verkar ha en ganska stor budget om man ska hålla på och göra så mycket radioreklam som dom gör.. flera olika större radiokanaler dessutom.. Enligt mig är den svenska köp&sälj marknaden på nätet á la blocket ganska övermättad.. men tydligen inte..

Var tydligen, by tb yt .se, som skulle öppna idag..

Vad anser ni.. har dom stor chans att lyckas?

Tobbe 2005-06-27 15:56

Varför i helvete göra reklam för något som inte är öppet? Snacka om att kasta bort pengar.. Skulle inte förvåna mig om de skjuter fram tiden en vecka 1 minut innan launch :D

crona 2005-06-27 16:01

Ja, håller med! Känns lite konstigt att promota så pass mycket som dom gör för något som inte är öppet förutom för att lägga in sin annons.. men klart.. dom vill ju säkert inte öppna siten utan några annonser.. men ändå

Tobbe 2005-06-27 16:02

Nu skulle sajten varit launchad enligt deras timer... men det står dessvärre att den launchas 16.00, första misstaget gjort..

ArreliuS 2005-06-27 16:04

Den ska ju vara öppen nu =7

Undrar om de medvetet valde den torra designen eller om de bara inte kan bättre?

crona 2005-06-27 16:05

japp, märkte det nu också.. hehe.. men räknaren försvann nu iaf när jag reloada sidan men går fortfarande inte att komma åt några annonser (om det nu ens finns några :))

Alto 2005-06-27 16:05

Ja nu är klockan över fyra och fortfarande inte öppen, då klara dom inte sin utlovade tid...

ArreliuS 2005-06-27 16:06

Öppen nu :D

EDIT: Börjar redan bli irriterad på den skarpa blåa färgen >_< Å logon ser ju ut som den var gjord i Word eller nått.

crona 2005-06-27 16:08

948 annonser totalt hittills.. ojojoj.. tycker det borde gett mer med all den reklam dom pumpat ut under dessa veckor.. undrar om dom är nöjda

Edit: Prova att välja att söka inom kategoring cyklar.. När man väljer den kategorin kommer det fram ytterliggare val där man kan välja antal mil och årtal :P Någon som vill köpa en cykel som gått 500 mil och är en 99 års modell? :D

ArreliuS 2005-06-27 16:13

De borde testat sidan lite bättre innan de släppt den. Trycker man på "Köpes" och sedan "Nästa sida" så hamnar man i "Säljes" som listar alla 948 säljesannonser. Fast barnsjukdomar har väl alla sajter i början.

nicclas 2005-06-27 16:17

Deras "slogan" om att "Alla annonser en 10:a" suger. Denna slogan är inte kundanpassasd eftersom Telias avgift (3:50kr) tillkommer, vilket står tydligt på sajten. Varje annons kostar alltså alltid 13:50kr. Intäkten för sajtägaren är dock 10kr per annons, men det bryr sig ju inte jag som kund om.

"Alla annonser kostar 13:50kr" hade varit så mycket bättre ;-)

Jonas 2005-06-27 16:20

Hmmm,
"Alla annonser en tia *"
"* Telias avgift på 3.50 Sek tillkommer"

Är det gratis för alla andra operatörer eller? :/
Om jag ringer med tex. BBB, Tele2 eller Comhem är det gratis för mig då?

Lite skumt att dom skriver så, alla har inte Telia.

Helix 2005-06-27 16:25

VEt inte varför man skulle välja deras sida. Blocket tar 20,- och är ju mer välbesökt. Bilannonser är dyra på Blocket men det finns ju traderamotor också.

Hela marknaden kommer ju att krasha för dessa sidor om AllaAnnonser vinner mot Blocket. De kommer sådana sökmotorer dyka upp i större skala och de kommer folk mer elle rmindre kunna annonsera på gratissidor och ändå få ut sin annons till många läsare.

Men om Blocket vinner, så kanske den marknaden fortfarande kan överleva för nykommlingar...

jimmie 2005-06-27 16:36

Citat:

Originally posted by crona@Jun 27 2005, 14:48
Vad anser ni.. har dom stor chans att lyckas?
Nej, de kommer inte med nått nytt eller nyskapande. Marknaden är definitivt övermättad. De kommer ca 5 år för sent.

Jacob 2005-06-27 16:40

Svensk Bioreklam AB står som holder av domänen. Låter konstigt att ett sådant företag driver en köp&sälj-sida.

Fördelen är väl att det blir billig bioreklam!


För i övrigt en gräsligt ful sida som fungerar väldigt dåligt med låg skärmupplösning.


edit: ...men vill tillägga att namnet var ganska bra!

Jonas 2005-06-27 16:55

Citat:

Originally posted by Jacob@Jun 27 2005, 16:40
edit: ...men vill tillägga att namnet var ganska bra!
Namnet för mig är väl mer att man vill byta bort något och inte köpa/sälja någonting

robertsson 2005-06-27 17:00

I min mening är sattsningen ett stort misslyckande.

Det finns idag i Sverige uppåt 100 köp/sälj sidor. De flesta har mindre än 5 nya annonser/dag. Majoriteten är gräsligt fula, så även bytbyt.se. Namnet är misslyckat och anledningen måste vara att alla namn med köpa/sälj anknytning är upptagna sedan fler år. Kolla raderna.se hur mycket publicitet dom fick i början, idag har dom 2000 annonser och även bytbyt kommer ha 2000 annonser om ni tittar in i september/oktober.

Jag förstår inte att folk inte fattar att köp/sälj marknaden är mättad.

Tobbe 2005-06-27 17:01

Blocket äger fortfarande köp & säljmarknaden i Sverige, ärligt talat, om jag ska sälja en bil för 100 000 skiter jag nog i om jag betalar 20kr eller 200kr för att bli av med den.. snålheten bedrar visheten brukar det väl heta? Det var för sent med konkurrerande tjänster redan för några år sedan.. Blocket kommer att förbli number one i Sverige - jag har ALDRIG misslyckats med att köpa eller sälja något på Blocket (dessutom inom 48 timmar) så länge jag kan minnas & jag har annonserat där sedan den gamla goda tiden när blocket bara täckte Skåne ;)

Alex 2005-06-27 17:11

Alla annons marknader ser likadana ut. Denna var verkligen ful..
Men det skall bli spännande och se hur de klarar sig.

grazzy 2005-06-27 19:02

Jag tycker vi skall visa marknaden vart vi konsumenter står i frågan och helt enkelt bara slänga vår gamla skit istället för att sälja det.

ztream 2005-06-27 19:08

De enda vinnarna i köp/sälj-hysterin är alla webbhotell som säkert sålt otaliga hostingpaket och värdelösa skräpdomäner till alla som vill göra "enkla" pengar.

ZN 2005-06-28 00:04

Grymt ful och amatörmässig, sunkigt namn också, 10 sunk av 10 möjliga.

FredrikMH 2005-06-28 04:02

Det känns lite som webdesignern legat i koma i 10år och vaknat upp. Förmodligen fick han den unika idéen under tiden.

freakalis 2005-06-28 08:34

Snygg sida :) eller inte.... Känns verkligen som dom jobbat extra med den fina logotypen.

jonsson 2005-06-28 09:03

Snyggt jobbat, i Mac osx +ie syns bara loggan,ingen text eller bild, samma i os 9. Blocket äger! (iallafall om man vill sälja nåt o har råd med 20-80 kronor, har aldrig misslyckats på Blocket)

daniel234 2005-06-28 09:50

Fattar inte hur man kan göra en sådan dålig design med dagens program som finns. Jag som endast läst en 5p kurs på högskolan i webbutveckling skulle kunna prestera bättre design än det där. Har man en sådan stor budget som de verkar ha borde man väl kunna ha lagt ut lite pengar på en design.

Fattar inte riktigt hur de tänkt?

MSI 2005-06-28 10:10

Intressant fenomen!
Sökte på BMW i hela landet, fick 0 träffar.
Sökte på Volvo, första träffen var en BMW :D
Grymmt schysst sida!! :blink:

nicclas 2005-06-28 10:23

Lite cred får de i alla fall för att de åtgärdat det cross site scripting-hål som jag påpekade att de hade igår ;)

guran 2005-06-28 12:35

Designen är ganska oviktig om den inte ger ett intryck av att behöva kasta upp något nydligen intaget i matväg.

Vad som är viktigast är användarvänlighet. Där behöver nog de flesta sidor göra lite arbete.

Vad som är sjukt med blocket.se är att man ska betala för en annons och sedan kanske inte få den godkänd att läggas ut och inga pengar återbetalas.

guran 2005-06-28 12:42

Kan någon förklara vitsen med att behöva välja ett län (blocket.se) eller en kommun (bytbyt.se) när man ska lägga in en annons.

Jag kan inte förstå det och det irriterar mig. Det blir ganska korkat om det t.ex. är något jag vill köpa (annons om köpes) och jag kan köpa det oavsett i vilket län eller kommun säljaren finns i.

Jacob 2005-06-28 13:10

Jag mailade och bjöd in Bybyt till diskussionen. Det borde vara standard här på WN.

Kanske borde Ni ändra på den grammatiskt felaktiga meningen "Sälj, Köp eller Byt till Sveriges billigaste priser!".

grazzy 2005-06-28 13:10

De kan se vart deras användare finns.

ArreliuS 2005-06-28 13:43

Cred ska de ha då de är snabba på att besvara mail. Det lyfter upp intrycket lite.

Jonas 2005-06-28 13:53

Varför kör alla på den där fula, stela design á la Blocket?
Visst den är enkel men F*N så ful.

Tror inte det handlar om designen folk är ute efter men det är nog snarare att man försöker likna dom och därmed sno folket.

Nej, var nyskapande och egentänkande.

jake 2005-06-28 18:25

Ja inte var den vacker sidan. Deras slogan känns också lite fel. Alla annonser en tia. när det kostar 13.5kr Att de tjänar en tia är ju inte så intressant att veta för annonsören.

Nästa slogan sveriges bästa annonsmarknad känns också lite svårt att motivera. Då de inte verkar vara inkluderade på allaanonser etc så borde en gratis annons på tillsalu.net ge lika många besökare som en betalannons hos dem, deras radioreklam till trots, och då känns den sloganen svår att motivera.

eg0master 2005-06-28 21:58

Citat:

Originally posted by guran@Jun 28 2005, 12:42
Kan någon förklara vitsen med att behöva välja ett län (blocket.se) eller en kommun (bytbyt.se) när man ska lägga in en annons.

Jag kan inte förstå det och det irriterar mig. Det blir ganska korkat om det t.ex. är något jag vill köpa (annons om köpes) och jag kan köpa det oavsett i vilket län eller kommun säljaren finns i.

Ja vid en köpes annons är det väl inte speciellt relevant, men vid säljes är det väl bra. om jag ska köpa en fet flygel kanske jag inte vill köra till andra änden av landet för att hämta den. ganksa logiskt, men inte alltisd relevant t.ex. vid "köpes" annonser.

Arood 2005-06-28 22:13

Citat:

Originally posted by Jonas@Jun 27 2005, 16:20
Hmmm,
Alla annonser en tia *
* Telias avgift på 3.50 Sek tillkommer
Är det gratis för alla andra operatörer eller? :/
Om jag ringer med tex. BBB, Tele2 eller Comhem är det gratis för mig då?
Lite skumt att dom skriver så, alla har inte Telia.

håller med, borde det inte stå typ

Alla annonser en tia*
* eventuell taxa kan tillkomma

eller liknande?

Jacob 2005-06-29 13:20

Jag fick ett mail från en Kalle Persson på Bytbyt som utan resultat försökt registrera sig för att lämna en kommentar i tråden. Han påstår att registreringen inte fungerar. Stämmer det så är det kanske bäst att fixa felet (PM:ar någon som har koll).

Hur som helst har Bytbyt i alla fall försökt deltaga i diskussionen. För kännedom!

Vain 2006-02-24 09:06

Och Kalle Persson är nu här och kan besvara eventuella frågor.

robertsson 2006-02-24 09:42

Hur F*N kan man påstå att "alla annonser kostar en tia" om dom kostar mer??? Ren lögn ju....

Förresten verkar sajten vara ett lika stort fiasko som alla andra köp&sälj sajter... 5-10 annonser per dag.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson