WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Transfer av .com - 5-18 arbetsdagar! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065852)

clirre 2015-11-04 08:53

Transfer av .com - 5-18 arbetsdagar!
 
Jag håller på att sälja av stora delar av min sajtpark (som ni kanske märkt). Jag har alla mina domäner hos Binero men i samband med flytten så gör jag en transfer till Loopia och därefter en överlåtelse. Detta då man kan göra det med bank-id och slipper skriva ut/scanna in blanketter.

Nu sålde jag precis några .com och satte igång en transfer. .nu och .se brukar gå på minuter men dessa verkade ha fastnat. Efter ett samtal med supporten insåg jag att det tar 5-18 arbetsdagar att göra en .com-transfer. Detta är ju helt galet. Det har alltså inte med webbhotellet att göra utan .com i sig.

Jag kände (uppenbarligen) inte till detta och tänkte bara nämna detta så ni också blir uppmärksammade på det.

Är detta något nytt, egentligen?

Thomas 2015-11-04 12:47

Brukar väl gå på några dagar, men jag har för mej att en transfer med auth kod skall ta max 5 dagar. Man gör ju oftast inte ett ägarbyte på samma sätt som på exempelvis IIS.


What is a thin vs thick registry or whois?

In a thin domain registry the domain contact information is held by the registrar. The registry whois just holds a referral to the registrar, the registration, expiry, update date, nameservers and domain status.
A thick domain registry holds all of the contact information needed for the domain names.
After a transition of .ORG to a thick whois in 2003 .COM and .NET are the only generic Top Level Domains (gTLDs) still using a thin registry. Many of the ccTLD (country code top level domain) registries that were running thin registries are switching to using the Extensible Provisioning Protocol (EPP) protocol for the registrars to communicate with them, which normally goes hand in hand with a ‘thick whois’.

DanielN 2015-11-04 17:33

Köpte en chilensk domän åt en kund en gång. Tog 1 månad ;-)

clirre 2015-11-05 09:04

Citat:

Ursprungligen postat av DanielN (Inlägg 20513968)
Köpte en chilensk domän åt en kund en gång. Tog 1 månad ;-)

Det kan alltid bli värre :) Det får mig att tänka på om man skulle köpa shopping.nk (som jag rakt av gissar är Nordkorea). Det kan bli en spännande resa :)

tartareandesire 2015-11-05 09:07

Citat:

Ursprungligen postat av clirre (Inlägg 20513985)
Det kan alltid bli värre :) Det får mig att tänka på om man skulle köpa shopping.nk (som jag rakt av gissar är Nordkorea). Det kan bli en spännande resa :)

.nk finns nog inte ens? :)

lazat 2015-11-12 10:04

Det kan gå fort. Om man flyttar mellan 2 registrars som båda har infört det nya registyavtalets alla funktioner, framför allt där man låter den gamla registreraren att skicka ut ett epost om att någon har startat en transfer ut och där kunden då bekräftar detta omg,då kan du göra en com net transfer på 10 minuter. Om registreraren istället väntar på att maximal timeout ska ske, ja då kommer det att ta många dagar.

Om domänerna ligger hos godaddy så kan det gå fort. Jag har flyttat domäner åt våra kunder till oss på 10 minuter. Jag måste dock säga att det hör till ovanligheterna. Varför skulle den registrar som förlorar domänen lägga tid och pengar på att göra en transfer snabbare än vad han behöver??

Xamda 2015-11-13 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av lazat (Inlägg 20514166)
Varför skulle den registrar som förlorar domänen lägga tid och pengar på att göra en transfer snabbare än vad han behöver??

Nu kostar det väl förmodligen inte mer och går ej åt mer tid att hantera en flytt omgående än om fem dagar (undantag kan kanske finnas), men skillnaden är väl att man får en glad kund (kunder kan ju komma tillbaka, flytta enstaka domäner etc.) om man hanterar det snabbt och smidigt.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson