WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Lyckade snappningar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1065086)

Jesper Ribacka 2015-06-27 12:36

Lyckade snappningar
 
Tjena,
Startar nu en tråd där vi kan skriva om lyckade snappningar man har gjort. Det är alltid roligt att tävla om vem som får dom bra domänerna som löper ut och extra roligt blir det om det är folk från forumet.

Jag själv snappar väl ett par domäner i månaden. I natt lyckades jag få colorado.se.

Vilken domän är din bästa snappning och vad har du nyligen snappat? :)

Captain Thailand 2015-06-27 12:48

Hej,

De senaste två veckorna har jag snappat:

- American .email
- Vintage .computer
- Big .pink
- Boat .center
- Bus .center
- Gps .center
- Texasholdem .xyz
- Quick .solutions
- Marijuana .cash
- Firealarm .systems
- Sale .support
- Kungfu .academy
- Affiliate .solutions
- Kund .support
- Notebook .repair
- Hair .house
- Food .camp
- Suite .xyz
- Brooklyn .limo
- Dot .media
- Best .company
- Aspen .house
- Atlanta .house

Hmm, nästan två om dagen...

Kay 2015-06-27 13:08

Två vettiga denna månad är sokmotoroptimering minus ordet "motor" under .se (gick för 3150 EUR på MissDomain 2011 källa) samt godis under näst mest populära ändelsen i Sverige nu.

Captain Thailand 2015-06-27 13:18

Hej,

Det fick bli en idag också:

- American .international

Captain Thailand 2015-06-27 15:49

Jag kan inte sluta:

- Event .agency
- International .marketing

Dessa kostar 650 spänn styck per år. Jag försöker undvika "premiumpriser" men dessa var fina som snus och jag kunde inte motstå frestelsen.

Stefan Johansson 2015-06-27 17:10

Har inte snappat några jättebra domäner nu i juni, men lyckades hugga tyskland.nu och italien.nu i maj.

John Adams 2015-06-27 18:25

gv.se snappade jag för ett tag sedan :)

@Captain Thailand, you need help dude, på riktigt :)

Thomas 2015-06-27 19:57

Lyckades snappa sweet.se får ett tag sedan. Den gillar jag! Även deep.se är najs!

Logotyp24 2015-06-27 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Stefan Johansson (Inlägg 20510855)
Har inte snappat några jättebra domäner nu i juni, men lyckades hugga tyskland.nu och italien.nu i maj.

Det är duktigt gjort, hur många dagar innan boka du de? :)

Stefan Johansson 2015-06-27 20:52

Citat:

Ursprungligen postat av Logotyp24 (Inlägg 20510861)
Det är duktigt gjort, hur många dagar innan boka du de? :)

Ett gäng, men inte så fasligt många ändå. :)

Captain Thailand 2015-06-28 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av John Adams (Inlägg 20510856)
gv.se snappade jag för ett tag sedan :)

@Captain Thailand, you need help dude, på riktigt :)

Hjälp att snappa ännu fler? Blir inte det dyrt? ;)

Captain Thailand 2015-06-28 00:50

Seriöst,

Jag köper enbart domäner för pengar jag får in via egna domänförsäljningar. Målet är naturligtvis att förbättra portfolion ständigt, utan att för den skull utöka den. Jag försöker hålla den någorlunda storleksmässigt konstant genom att sälja och droppa mina sämsta.

Jag köper lika mycket .COM och .SE som jag köper nya gTLD:er, men inte så mycket via snapback.

Captain Thailand 2015-06-28 08:36

Sorry för att jag "spammar" här men inte en dag utan snaps *haha*:

- London .solar
- Euro .solar
- Rentmy .house

Förbenat nöjd med alla tre...

Nicklas 2015-06-28 17:53

Jag snappade doppresenter.nu i början av året mest för att jag har .se varianten.
Snappar mycket mindre namn numera försöker ha enbart namn som bär sin egen kostnad.

Stefan Johansson 2015-07-23 11:14

Höll på att glömma bort den här tråden, det skulle vara kul om den hölls flytande. Jag knep roadtrip.se förra veckan i alla fall. :)

Advocacy 2015-07-23 12:00

snappade led.nu för några månader sedan. den gillar jag

Maccke 2015-08-09 23:33

Har inte snappat på riktigt länge, trots att jag är registrar i UK. De bästa svenska snapparna är dock FT.se och FG.se. Droppar det något kul nuförtiden i Sverige?

dotexe 2015-08-15 04:02

Vilka tjänster använder ni när ni snappar domäner? Samt, hur funkar det?

b_andersson 2015-08-15 13:33

Citat:

Ursprungligen postat av dotexe (Inlägg 20511898)
Vilka tjänster använder ni när ni snappar domäner? Samt, hur funkar det?

De som är bäst för .se och .nu är Rymdweb & Indukon.

Är det för .COM så kolla pool.com & snapnames.

dotexe 2015-08-18 07:36

Citat:

Ursprungligen postat av b_andersson (Inlägg 20511905)
De som är bäst för .se och .nu är Rymdweb & Indukon.

Är det för .COM så kolla pool.com & snapnames.

Tack för svar. Men hur funkar det, är det först till kvarn som gäller eller lottas domänerna ut till de som har anmält intresse?

x264 2015-08-20 00:16

Citat:

Ursprungligen postat av dotexe (Inlägg 20511965)
Tack för svar. Men hur funkar det, är det först till kvarn som gäller eller lottas domänerna ut till de som har anmält intresse?

Man budar vad jag har förstått det.

Så lyckas de snappa upp din domän, eller "er domän" så är det högstbjudande.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

SebastianJ 2015-08-25 14:48

Citat:

Ursprungligen postat av dotexe (Inlägg 20511965)
Tack för svar. Men hur funkar det, är det först till kvarn som gäller eller lottas domänerna ut till de som har anmält intresse?

De snapback-tjänster som finns i Sverige använder sig av lite olika förvarande.

Rymdweb och Indukon använder sig av holländsk auktion vilket innebär att domänerna är dyrare desto längre tid det är kvar tills dess att de släpps. Enbart en person/företag kan göra den slutliga reservationen hos dessa aktörer. Vill man således verkligen försäkra sig om att få en domän får man därför boka domänen ett par dagar i förtid - och då betala en dyrare avgift om domänen väl lyckas bli snappad när frisläppningen sker.

DomainSnapper använder sig av ett mer traditionellt auktionsförfarande där högst bud vinner. Detta betyder dock inte per automatik att du har vunnit domänen utan enbart vunnit möjligheten att DomainSnapper försöker att registrera domänen åt dig istället för andra kunder när frisläppningen väl sker.

Frobbit erbjuder även snapback, där verkar registreringschansen för en domän lottas ut bland de kunder som visat intresse för en given domän. De tar ett fast pris vid lyckad registrering, oavsett hur många dagar man bokat i förväg.

NameISP hade även tidigare en snapback-tjänst de hade i en testfas. Denna pausades dock den 9:e juli. De tog tidigare betalt 20kr per ansökan samt 500kr per lyckad snappning (om jag minns helt rätt).

Gemensamt för samtliga aktörer ovan (förutom NameISP) är att du enbart betalar om registraren/snapback-tjänsten lyckas snappa domänen. Lyckas någon annan ta domänen behöver du med andra ord inte betala någon av aktörerna du använt dig av.

Tips:
Rymdweb och Indukon tenderar att vara bäst på att fånga upp utgående domäner. Personligen har jag inte haft någon större lycka med DomainSnapper, Frobbit eller NameISP.

Det skadar ju dock aldrig att använda Rymdweb, Indukon, DomainSnapper och Frobbit samtidigt för att maximera chanserna att få domänen du är intresserad av. Det är även fullt möjligt att skriva ihop en egen snapbot med hjälp av Loopias API som försöker registrera domäner som släpps (vinstmöjligheten är ganska liten, men har själv personligen lyckats med att plocka några domäner som andra budat på via Rymdweb/Indukon).

Ett annat tips är att försöka lägga bud på en domän du är intresserad av så fort priserna uppdateras för en given dag (kl 00:00 hos Rymdweb, något senare hos Indukon). Har själv skrivit varsin bot för Rymdweb och Indukon som går in och lägger beställningar inom ett par sekunder från att priserna uppdateras - det är nämligen rätt hård konkurrens där ute gällande attraktiva domäner som släpps :P.

Lycka till med domänjakten! :)

dotexe 2015-08-31 10:42

Citat:

Ursprungligen postat av SebastianJ (Inlägg 20512184)
De snapback-tjänster som finns i Sverige använder sig av lite olika förvarande.

Rymdweb och Indukon använder sig av holländsk auktion vilket innebär att domänerna är dyrare desto längre tid det är kvar tills dess att de släpps. Enbart en person/företag kan göra den slutliga reservationen hos dessa aktörer. Vill man således verkligen försäkra sig om att få en domän får man därför boka domänen ett par dagar i förtid - och då betala en dyrare avgift om domänen väl lyckas bli snappad när frisläppningen sker.

DomainSnapper använder sig av ett mer traditionellt auktionsförfarande där högst bud vinner. Detta betyder dock inte per automatik att du har vunnit domänen utan enbart vunnit möjligheten att DomainSnapper försöker att registrera domänen åt dig istället för andra kunder när frisläppningen väl sker.

Frobbit erbjuder även snapback, där verkar registreringschansen för en domän lottas ut bland de kunder som visat intresse för en given domän. De tar ett fast pris vid lyckad registrering, oavsett hur många dagar man bokat i förväg.

NameISP hade även tidigare en snapback-tjänst de hade i en testfas. Denna pausades dock den 9:e juli. De tog tidigare betalt 20kr per ansökan samt 500kr per lyckad snappning (om jag minns helt rätt).

Gemensamt för samtliga aktörer ovan (förutom NameISP) är att du enbart betalar om registraren/snapback-tjänsten lyckas snappa domänen. Lyckas någon annan ta domänen behöver du med andra ord inte betala någon av aktörerna du använt dig av.

Tips:
Rymdweb och Indukon tenderar att vara bäst på att fånga upp utgående domäner. Personligen har jag inte haft någon större lycka med DomainSnapper, Frobbit eller NameISP.

Det skadar ju dock aldrig att använda Rymdweb, Indukon, DomainSnapper och Frobbit samtidigt för att maximera chanserna att få domänen du är intresserad av. Det är även fullt möjligt att skriva ihop en egen snapbot med hjälp av Loopias API som försöker registrera domäner som släpps (vinstmöjligheten är ganska liten, men har själv personligen lyckats med att plocka några domäner som andra budat på via Rymdweb/Indukon).

Ett annat tips är att försöka lägga bud på en domän du är intresserad av så fort priserna uppdateras för en given dag (kl 00:00 hos Rymdweb, något senare hos Indukon). Har själv skrivit varsin bot för Rymdweb och Indukon som går in och lägger beställningar inom ett par sekunder från att priserna uppdateras - det är nämligen rätt hård konkurrens där ute gällande attraktiva domäner som släpps :P.

Lycka till med domänjakten! :)

Tack så jättemycket för en god sammanfattning, Sebastian. :)

Jesper Ribacka 2015-09-03 14:45

reklambyrå.nu och resmer.se än så länge denna vecka :)

Advocacy 2015-09-04 18:46

konsulter punktnu (har .se)
arv punktnu

senaste tiden

Thomas 2015-09-04 20:00

sweet.nu efter tips här på WN (Selan)

även

hut.se
horapparat.se
vaxjo.nu
betong.nu

Advocacy 2015-09-14 18:48

gillar horapparat.se (no pun intended)

mina senaste:

bbq dot nu
synergi dot se

daniel234 2015-09-15 17:13

Valutor.nu tyckte jag var ok!

www 2015-09-19 12:35

antibiotika.nu för en billig peng får man vara nöjd med, blir ett bra försäljningskomplement till penicillin.nu :)

MKÖ 2015-09-22 21:33

Har fått några sköna sista tiden enligt mig..

bokacharter dot se
entreprenad dot nu
godisbutiken dot nu
kassa dot nu

magnusmagnus 2015-09-24 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av daniel234 (Inlägg 20512806)
Valutor.nu tyckte jag var ok!

Vill du sälja?

Thomas 2015-09-28 09:57

Nu kommer jd.se ut om några dagar. Blir spännande att se vem som snappar den 1 oktober.

MKÖ 2015-09-28 14:56

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20513106)
Nu kommer jd.se ut om några dagar. Blir spännande att se vem som snappar den 1 oktober.

Försökte nu :P Men den var redan bokad..:mad:

www 2015-09-28 21:22

Citat:

Ursprungligen postat av MKÖ (Inlägg 20513111)
Försökte nu :P Men den var redan bokad..:mad:

Haha, ja annars skulle det nog inte tipsas om den här :) Säkert tipsaren själv som bokat :)

MKÖ 2015-09-29 03:02

Citat:

Ursprungligen postat av www (Inlägg 20513123)
Haha, ja annars skulle det nog inte tipsas om den här :) Säkert tipsaren själv som bokat :)

Hehe ja precis, skulle själv aldrig räkna med att kunna snappa den :)

Rob 2015-09-29 10:35

Jag försökte boka denna vid Rymdwebb för rätt många dagar sedan för en rätt kraftig peng, men då var den redan bokad. Undra hur mycket han/hon som bokat den via Rymdwebb är villig att betala...

Thomas 2015-09-29 11:07

Citat:

Ursprungligen postat av Rob (Inlägg 20513134)
Undra hur mycket han/hon som bokat den via Rymdwebb är villig att betala...

19 268 kr + moms.

Rob 2015-09-29 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20513135)
19 268 kr + moms.

Ok, tack.
/Robert

b_andersson 2015-09-29 14:17

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20513135)
19 268 kr + moms.

Väldigt billigt om det lyckas.

Thomas 2015-09-29 14:46

Nån kommer få den :) Men när det är riktigt bra domäner brukar det vara nån "outsider" som tar dom.

Vet att någon va tidigare än mej på Indukon. Kanske rent av Indukon själva. Jag hade några dagars reaktionstid. Kollar inte så frekvent i dropplistorna som förr.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson