WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   YouTube segt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1047501)

SimonP 2011-04-03 18:40

YouTube segt?
 
Jag upplever att YT-videos ofta är sega att ladda, ibland rullar det bra, men det känns som segheten inträffar oftare och oftare. Om man jämför för ett år sen så är det en märkbar skillnad.

Har dom inte hunnit med att utöka hårdvaran, eller är det bara jag som upplever detta? :)

aDonis 2011-04-03 18:44

Samma här, brukar dock inte vara problem med < 720p upplösning

Tobbe! 2011-04-03 18:49

För mig laddar det fort till mitten ungefär, och sedan går den segt, och sedan går det fort igen. Inget jag stör mig på. Ibland går det dock segt.

SimonP 2011-04-03 19:25

Citat:

Ursprungligen postat av aDonis (Inlägg 20400840)
Samma här, brukar dock inte vara problem med < 720p upplösning

Om det bara inträffade på >= 720p hade jag haft en viss förståelse, men jag märker det ganska ofta även på lägre upplösningar (jag har 100mbit fiber och inget fel på min uppkoppling)

Lumax 2011-04-03 19:58

Jag och folk jag känner upplever exakt samma sak.. Det har nog varit så upp emot ett år, även om det kanske blivit värre senaste månaderna. Frågan är om det är youtube som har kapacitetsbrist, eller om det är internetleverantörerna som har börjat begränsa trafiken mot youtube.

SimonP 2011-04-03 20:20

Citat:

Ursprungligen postat av Lumax (Inlägg 20400852)
Jag och folk jag känner upplever exakt samma sak.. Det har nog varit så upp emot ett år, även om det kanske blivit värre senaste månaderna. Frågan är om det är youtube som har kapacitetsbrist, eller om det är internetleverantörerna som har börjat begränsa trafiken mot youtube.

Ja, det vore intressant att veta orsaken. Någon som har koll på YT:s ekonomi? De kanske inte får in tillräckligt med kapital för kunna utöka kapaciteten i samma takt som besökarna ökar.

Edit: Eller som det är YT själva som begränsar resurserna på något sätt, Sverige = litet land = mindre resurser. Kan ju tänka mig att USA är högt prioriterat.

bjornstrom 2011-04-03 21:22

Tänk dig att driva en sajt med en miljard filmer och ett par miljarder besök varje dag som vill se HD-kvalitet video som laddar omedelbart. Och det ska vara gratis för alla att ladda upp och ner.

Låter som en riktigt kass affärsidé :D

pulzion 2011-04-03 21:48

Fick ett tips förut i WN-kanalen på IRC när jag också upplevde att det var segt. Jag har numera börjat ändra upplösning från tex 360 till 240 och sedan tillbaka till 360 och en F5 efter det. Det brukar alltid glida på bra då :)

taz76 2011-04-04 09:30

Jag misstänker att YT's buffringsproblem började när dom började med långfilmer på YT.. efter dom började med det så fick jag buffringsproblem och det har hållt i sig sen dess.. så kapacitetsbrist säger jag.

tartareandesire 2011-04-04 13:03

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP (Inlägg 20400855)
Ja, det vore intressant att veta orsaken. Någon som har koll på YT:s ekonomi? De kanske inte får in tillräckligt med kapital för kunna utöka kapaciteten i samma takt som besökarna ökar.

Edit: Eller som det är YT själva som begränsar resurserna på något sätt, Sverige = litet land = mindre resurser. Kan ju tänka mig att USA är högt prioriterat.

YouTube har alltid gått back, tidigare med miljonbelopp varje vecka. Vet inte exakt hur det ligger till idag, tror inte det redovisas separat? Google har väl aldrig sett det som en inkomstkälla i sig.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson